فشارهای روانی بعد از کنکور را چطور برطرف کنیم؟

فشارهای روانی بعد از کنکور را چطور برطرف کنیم؟

درمان افسردگی بعد از کنکور
با اشاره به اینکه فشارهای زیادی از طرف خانواده و مدارس به داوطلبان وارد می‌شود، آنها دچار استرس می شوند. خانواده های داوطلبان باید برنامه ریزی درسی درستی در سال‌های ابتدایی دبیرستان، برای فرزندانشان داشته باشند که بدون استرس فرزاندانشان این سالها را سپری کنند و همچنین خانواده ها باید به استعدادها و علایق فرزندان خود توجه کرده و بعد برای ورود فرزندانشان به دانشگاه، اصرار کنند چرا که بعضی از داوطلبان استعداد خوبی در کارهای عملی و فنی دارند.

آسیب های کنکور:
روانشناسان و مشاوران تحصیلی چند سالی است که به آسیب های کنکور در ایران، توجه خاص داشته اند، البته عده ای که در کنکور قبول می شوند هم از این آسیب ها مبرا نیستند، چرا که آنها دچار یک نوع برتر بینی و خود بزرگ‌بینی می‌شوند و از دیگران فاصله می‌گیرند. به طور کلی، شیوه اجرای آزمون کنکور فعلی آسیبهایی را، هم در گروه پذیرفته شدگان در اولویت بالا، و هم پذیرفته شدگان در اولویت های پایین دارند، چرا که آزمون های ورودی کنکور فعلی، بر اهداف و برنامه های آموزشی و درسی، در دوره های ابتدایی و متوسطه بی توجه بوده و کلیه برنامه ریزی های دانش آموزان و خانواده هایشان در جهت کسب رتبه در کنکور شده است.

فکر کردن به خودکشی:
در این رابطه، دکتر افسانه نیک راد روانشناس خانواده و نوجوان، بیان می کند که: ۴/۲ درصد از داوطلبان، به خودکشی فکر می‌کنند و متاسفانه با توجه به اینکه فشار های خانواده برای قبولی در کنکور بالا است این امکان وجود دارد که داوطلبانی که آینده خود را در گرو قبولی در دانشگاه می دانند، به همین علت، احتمال فکر کردن به خودکشی در صورت عدم قبولی وجود داشته باشد. همچنین دکتر نیک راد اظهار می دارد که در صورت بالا بودن ترس، احتمال اجرایی کردن فکر خودکشی هم وجود دارد. فشار های مضاعفی که از طرف مدرسه و آموزشگاه های کنکور به داوطلبان وارد می شود هم نگرانی و استرس داوطلبان را چند برابر افزایش می دهد. همچنین به علت رقابت شدید و فشرده ای که بین داوطلبان وجود دارد، آنها سعی می کنند که بیشتر تلاش کنند. این فشارها باعث ایجاد استرس و افسردگی می‌شود. این امر دلیلی است برای توجه در درمان افسردگی بعد از کنکور .

 

 
 

 


رسیدن به هدف:
برای موفقیت و رسیدن به هر هدفی از جمله قبولی در کنکور باید امکانات لازم را برای رسیدن به این هدف فراهم کنیم. امکانات شامل حمایت های خانواده و برنامه‌ریزی درست و کامل کنکور است و علیرغم تمام تلاش‌هایی که برای قبولی انجام می‌دهید قبول نشدید، این به معنی پایان زندگی نیست، بلکه باید روش رسیدن به هدف را تغییر دهید و گزینه های خود را مشخص کنید، مانند شغل گرفتن و یا امتحان مجدد، در واقع نتیجه منفی کنکور نباید ادامه زندگی و اهداف شما را تحت تاثیر قرار بدهد.

ضعف مهارت های درونی:
افرادی که مهارت های درونی آنها ضعیف است برای رسیدن به موفقیت تلاش نمی کنند، و به عواملی مانند شانس اعتقاد دارند، در صورت عدم قبولی در کنکور و یا رشته مورد نظرشان، دچار افسردگی می شوند. این افراد برای درمان افسردگی بعد از کنکور باید به مشاور افسردگی مراجعه کنند تا برای آموزش مهارت های زندگی، راهنمایی شوند.

نقش والدین در افسردگی دانش آموزان:
پدر و مادر هایی که به هر دلیلی انتظارات بیش از حد از فرزندان خود دارند و مدام در این رابطه صحبت می‌کنند و گوشه و کنایه می‌زنند، نسبت به سایر خانواده‌ها، با فرزندانی با استرس بالا مواجه می شوند. یکی از راه های درمان افسردگی بعد از کنکور این است که والدین به فرزند خود گوشزد کنند که تا نتیجه کنکور به آن فکر نکنند. و تا اعلام نتایج، اوقات خود را پر کنند و برنامه ریزی مفیدی داشته باشند.

 

 
 

 


حس خوب پشت سر گذاشتن کنکور:
شما که کنکور داده اید، یکی از غول های زندگیتان را پشت سر گذاشته اید و حالا وارد دنیای کنکوری ها شده اید، حتی اگر نتیجه خوب نباشد، در هر صورت با آن رو به رو شده اید. حال باقی تابستان را تا اعلام نتایج به کارهایی برسید که تا به حال وقتشان را نداشته اید بعد از امتحان به فکر سوال و پاسخ آن نباشید بلکه کارهایی انجام دهید که حس خوبی به شما بدهد. حتی کارکردن در منزل هم می تواند شما را از فکر کردن به کنکور، رهایی بخشد. برنامه های تفریحی برای خودتان بگذارید و اتاق خود را از چیدمان کنکوری خارج کنید، تمامی این کارها شما را از استرس و افسردگی دور خواهد کرد و می تواند راهی باشد برای درمان افسردگی بعد از کنکور .

کسب تجربه های تازه، راهی برای درمان افسردگی بعد از کنکور:
بعد از کنکور شما وارد دنیای جدیدی می شوید دنیایی که قرار نیست هر روز به مدرسه بروید، به این فکر کنید که چه کاری را دوست داشته اید انجام دهید و تا به حال فرصت انجام آن را نداشته اید. آیا دوست داشتید که نجاری کنید؟ و یا خیاطی کنید؟ و یا به کلاس آرایشگری بروید؟ کتابهایی که دوست دارید بخوانید و فیلم ببینید، همچنین یکی از مهارت های هنری و ورزشی را انتخاب کنید و به این فکر کنید که دوست دارید در آینده چه کاره شوید، این باعث می‌شود که شما انتخاب مناسب تری در انتخاب رشته دانشگاهیتان داشته باشید.
جستجو در رشته مورد علاقه تان:
بهتر است که قبل از رسیدن نتایج اولیه کنکور، به رشته های مورد علاقه خود فکر کنید و در شبکه های اجتماعی، با تحصیل کرده های رشته مورد علاقه تان رو به رو شوید تا بهتر بتوانید تصمیم‌گیری کنید، و حتی می توانید واحد های درسی رشته مورد نظرتان را در اینترنت جستجو کنید، همچنین تحقیق کنید و ببینید آیا علاقه‌مند به رشته مورد نظرتان هستید یا خیر، همچنین از بازارکار رشته مورد علاقه تان کسب اطلاع کنید و در حوزه های فعالیت کاری تحقیق کنید. از طریق شبکه های اجتماعی دیده ها و شنیده های واقعی را جستجو کنید.

 

 
 

 


چرا نباید بعد از کنکور استرس داشته باشیم؟
۱. باید به این نکته توجه کنید که شما چه قبول بشوید چه نشوید، استرس داشتن در مراحل مختلف کنکور اعم از امتحان، انتخاب رشته و… هیچ کمکی به شما نمی کند، این بدان معنی است که شما چه استرس داشته باشید و چه نداشته باشید، اتفاقی که باید بیفتد می افتد.

۲. داشتن استرس حجم سنگینی از حافظه را اشغال می کند و بازده ذهنی را کاهش می‌دهد و یادگیری را دچار مشکل می کند.

۳. با قبولی در کنکور دغدغه های تان کم می شود، ولی بعد بالاخره به فکر سر و سامان گرفتن و به دست آوردن شغل می‌افتید، بنابراین همیشه دغدغه وجود دارد.

سخن آخر:
  شما کار خود را انجام داده‌اید و کنکور را پشت سر گذاشته اید، تلاش خود را کرده اید، اکنون زمان آن است که الگوهای کاری مختلف را برای خودتان ترسیم کنید، الگوهایی که از موفقیت کامل تا شکست کامل را، در بر بگیرد، برنامه هایتان را برای هر کدام از آنها ترسیم کنید و تمام جوانب را بسنجید، تنها در این صورت است که آماده روبه‌رو شدن با هر وضعیتی را خواهید داشت.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir