روش مطالعه ی درس شیمی در کنکور سراسری1400

روش مطالعه ی درس شیمی در کنکور سراسری1400

شیمی کنکور ۱۴۰۰ و طراحی سوال و جزوه آزمون های آنلاین برای آن یکی از هدف های مهم گروه آموزشی لیموترش در سال جدید تحصیلی است، درس شیمی از درس‌های مهم و تخصصی برای دو رشته ریاضی و تجربی می باشد، برای همه داوطلبان کنکور مهم است که بتوانند درصد خوبی را در آزمون شیمی کنکور کسب کنند.

در نظر داشتن این نکته که درس شیمی چند بعدی و دارای مباحث حفظی ساده و کاربردهای توصیفی در زندگی و مباحثی بدون غل و غش است دارای اهمیت می باشد. این درس دارای مفاهیم علمی بسیار زیادی است و همچنین دارای حل سؤال نیز می باشد.

درس شیمی کنکور دارای سه بخش مهم است:

بخش اول) مسأله

بخش دوم) مفاهیم

بخش سوم) مطالب حفظی یا همان مباحث توصیفی

روش مطالعه بخش حفظی و توصیفی شیمی کنکور
این بخش ها را می توان به کمک متن کتاب درسی مطالعه کرد و همچنین این مباحث نیازمند تکرار و تمرین می باشند. دوره و مرور نیز باید در روند مطالعه ی مباحث توصیفی انجام شود درست همانطور که در روش مطالعه دروس عمومی به آن اشاره کردیم.

به هنگام مطالعه می بایست مطالب دارای اهمیت را با قلم علامت دار کرد. یادداشت برداری از قسمت های پر چالش نیز کارمناسبی است. روش خلاصه نویسی در این درس دقیقاً مانند مطالب گفته شده در همین چند سطر اخیر می باشد. اما مطالعه ی منابعی مانند مهر و ماه می تواند منبعی خلاصه برای این درس باشد.

 

 
 

 

ساعت مطالعه مناسب شیمی کنکور چقدر است؟
برای رسیدن به  نتیجه مطلوب باید هم به کیفیت و هم کمیت میزان مطالعه اهمیت دهید، اگر ساعات زیادی مطالعه کنید ولی تمرکز درست نداشته باشید و مطالب کمی را درک کرده باشید، به هیچ وجه خوب نیست و از طرف دیگر اگر شیمی کنکور را بطور درست مطالعه کنید ولی میزان ساعات مطالعه کم باشد هیچ تاثیری در بهبود درصد شما ندارد. مطالعه شیمی برای کنکور باید متناسب با ضریبش باشد. بطور متوسط شما باید برای مطالعه شیمی کنکور در هفته حداقل ۲۰ درصد از ساعت مطالعه خود را به شیمی  اختصاص دهید.

روش مطالعه بخش مفاهیم شیمی کنکور
در بحث مفاهیم برای آموزش می توان از قسمت درسنامه ی کتب کمک آموزشی استفاده کرد و سپس به حل تست پرداخت. همچنین همانند درس زیست شناسی رجوع به متن باید در انتهای مراحل گفته شده انجام شود پس به طور کلی برای مطالعه ی این بخش سه مرحله داریم:

مرحله اول) ابتدا به درسنامه ی کتاب کمک آموزشی مراجعه کرد

مرحله دوم) سپس حل تست و تمرین

مرحله سوم) بعد از آن متن کتاب درسی مطالعه شود

هنگام مطالعه ی این درس بعد ازهر دفعه حل تست می بایست حداقل یک مرتبه درسنامه مرور شود. حل تست نیز باید در همان جلسه ای که درسنامه مطالعه می شود و یا حداکثر فردای آن روز انجام شود. همچنین منابعی مانند خیلی سبز و در سطح بالاتر گاج منابع مفیدی برای این درس می باشند.

روش مطالعه بخش مسائل و محاسبات شیمی کنکور
یکی از مهم ترین مشکلات و چالش های اساسی داوطلبان در درس شیمی بخش مسائل می باشد. به طور مثال دربخش استوکیومتری می بایست مبانی اولیه را مانند: پایستگی جرم، سوختن، تجزیه و… فراگرفت و سپس بعد از آن به سراغ حل تست رفت.
مشکلات رایج داوطلبان درباره ی حل مسائل درس شیمی به دو دسته تقسیم می شود:

مشکل اول) عدم آگاهی از فرآیند حل یک مسأله

راه حل این مشکل: برای حل این چالش می توان از تمام فصول، یک دسته بندی برای انواع مسائل داشته باشیم و ازآن استفاده کنیم.

مشکل دوم) کند بودن در فرآیند حل مسئله دومین مشکل رایج برای داوطلبان می باشد

راه حل این مشکل:پیشنهاد بنده به این دسته از عزیزان این است که با یک کتاب حل تست روان، مانند آبی قلم چی شروع به حل تست های ساده تر کنند و به هیچ عنوان دراین بازه ی زمانی برای یادگیری روشهای محاسبه ی سریع درس شیمی عجله نداشته باشند، البته یادگیری برخی از تکنیک های محاسبات سریع کنکور نیز میتواند مفید باشد.

 

 
 

 


تیپ سوالات آزمون شیمی کنکور ۱۴۰۰
انواع سوالات آزمون شیمی کنکور حدودا به ۶ دسته تقسیم می‌شوند :
1- سوالات درک مطلبی : تعداد این سوالات میانگین ۷ سوال است و سوالاتی هستند که تمامی گزینه‌ها به یک موضوع مشخص از یک فصل می‌پردازند.
2- سوالات ترکیبی : این دسته از سوالات که معمولا ۹ سوال است ، به موضوعات مختلفی از فصل‌های مختلف اشاره می‌کند و برای پاسخ دادن به این سوالات باید به تمامی مطالب کتاب مسلط باشید.
3- سوالات مربوط به نمودارها و اشکال : تعداد این سوالات میانگین ۴ سوال است. در این مدل سوالات شکل یا نموداری از کتاب آورده شده که در مورد آن پرسش می‌شود.
4- سوالات واکنشی : در این سوالات معادله واکنش داده نمی‌شود و برای پاسخ دهی به سوالات باید در ابتدا معادله را بنویسید. حدودا در ۱۴ سوال کنکور شیمی برای جواب دادن به سوال باید اول معادله آن‌ها را بتوانید بنویسید . اگر در نوشتن معادلات واکنش شیمیایی تسلط کافی داشته باشید، درصد خوبی کسب خواهید کرد.
5- سوالات که بصورت جای خالی هستند: تعداد این سوالات معمولا ۴ سوال است و سوال با چندین جای خالی مطرح شده و باید با استفاده از گزینه‌های موجود پاسخ درست را انتخاب کنید.
6- سوالات محاسباتی: در کنکور سال‌های گذشته تعداد سوالات محاسباتی میانگین بین ۱۶ سوال بوده است. این دسته از سوالات زمان‌بر هستند. برای سرعت در حل اینگونه سوالات باید در انجام اعمال محاسباتی سرعت عمل داشته باشید.
سوالات محاسباتی به ۳ سطح دسته بندی می‌شوند:
سوالات محاسباتی ساده : میانگین تعداد این دسته سوالات ۶ است و فقط یک مورد قابل محاسبه دارد.
سوالات محاساباتی ترکیبی: در این مدل سوالات که تعداد آن‌ها معمولا ۸ سوال است ، دو یا چند مورد محاسباتی از چند فصل مطرح می‌شود.
سوالات محاسباتی خلاقانه: اینگونه سوالات مفهومی هستند و حالت های خاص یک مسئله را دربر می‌گیرد و بین ۳ تا ۵ سوال را شامل می‌شود و این سوالات معمولا به نسبت سخت هستند و تعداد کمی از داوطلبان می‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند.

نتیجه گیری کلی درمورد نحوه مطالعه دروس تخصصی آزمون سراسری
در حالت کلی می توان این طور برداشت کرد که شیوه های روش مطالعه درهمه ی منابع موجود دارای قالب و چهارچوب کلی بوده و فقط نحوه ی بیان افراد با یکدیگر متفاوت است.

توصیه می شود با همین مدل گفته شده به مرور زمان کار مطالعه را آغاز کنید تا بتوانید پیشرفت کنید و موضوعی که دارای اهمیت است، تجربه ی شخصی داوطلب در روند مطالعه ی وی می باشد که درطول زمان حتی از روشهای مشاور کنکور نیز می تواند ارجعیت پیدا کند و غالب شود.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir