تعریف مباحث تخصصی و تحلیلی کنکور

تعریف مباحث تخصصی و تحلیلی کنکور

اگر در زمان مطالعه برای کنکور به مباحثی برخورد کردید که با وجود مطالعه ی کامل و یا حتی با مراجعه به متن کتاب درسی نتوان به برخی از سؤالات آن پاسخ داد، می توان این مباحث را در دسته ی تحلیلی جای داد.تثبیت این مباحث در ذهن، زمان بر خواهد بود و به تبع آن درمدت زمان طولانی تری مطالب آموخته شده فراموش می شوند.

برخی از این مباحث که تحلیلی حساب می آیند مانند: ریاضیات، هندسه، فلسفه و منطق در گروه انسانی، بخش گیاهی در زیست شناسی و یا موسیقی و ترسیم فنی در رشته ی هنر هستند. که بعداً درباره ی نحوه ی مطالعه ی هر دو گروه توضیح خواهیم داد.

نحوه مطالعه دروس تخصصی و تحلیلی کنکور
بهترین راهکار برای موفقیت در دروس تخصصی و تحلیلی، تمرین و حل سؤالات متنوع با تکرار زیاد و به طور خلاصه یادگیری تکنیک های تست زنی برای تسلط به مباحث می باشد. پس برای یادگیری این دروس، فراگیری مطالب از یک استاد خبره کافی نخواهد بود و در درجه ی دوم خود داوطلب است که باید بتواند به نحوه ی حل سؤالات و تست ها مسلط شود.

برای تسلط در هر مبحثی به میزان دو الی چهار برابر نسبت به دروس عمومی، بسته به نحوه ی یادگیری داوطلب زمان لازم است. پس اگر داوطلبی تمام زمان خود را صرف آموزش از چندین منبع و اساتید کند و به میزان کافی حل تمرین نداشته باشد قطعاً دچار اشتباه بزرگی شده است. یادگیری دروس تحلیلی به زمان بیشتری نیاز دارد.

 

 
 

 اما در مقابل فراموش شدن مطالب دروس تحلیلی نیز در مدت زمان بیشتری رخ خواهد داد. مهم ترین اصل در مطالعه ی این دسته از دروس، حل تمرین زیاد می باشد. هیچ گاه مطالعه ی همزمان چند منبع را تضمینی برای موفقیت در یادگیری این دروس در نظر نگیرید، زیرا موضوعی که یک داوطلب کنکوری را در دروس تحلیلی از دیگران متمایز می کند فقط تسلط به شیوه ی حل سؤالات و تمرین است و صرفا افزایش ساعت مطالعه با خواندن درسنامه های متعدد.

به داوطلبان عزیز توصیه می کنم که هنگام مطالعه ی دروس تحلیلی به سرعت از مطالعه ی درسنامه ی دروس دل کنده و از مطالعه ی درسنامه های چندین منبع خودداری کنند. تا حد امکان یک درسنامه ی ساده و روان که متناسب با وضعیت علمی داوطلب است انتخاب شود و در درجه ی بعدی به حل تست و حتی سؤالات تشریحی برای افراد با پیشینه ی ضعیف تر پرداخته شود.

اگر منبع متناسب با سطح خود را انتخاب نکرده اید میتوانید از مطلب بهترین منابع کنکور استفاده کنید.


بهترین راه یادگیری و مطالعه ی دروس تخصصی و تحلیلی
در مطالعه ی این دروس می بایست به زنجیره ی مطالعاتی دقت شود و مطالعه ی دروس با رعایت پیش نیازها انجام شود. هنگام مطالعه ی درسنامه ی دروس تحلیلی از داشتن وسواس مطالعاتی پرهیز کنید. زیرا با مرور چندین باره ی کلیات، هیچ مهارتی نصیب داوطلب نخواهد شد، بلکه حل تست و تمرین او را به تسلط خواهد رساند.

 

 
 

 


اگر بار اول نتوانستید سوال را جواب دهید: حتی اگر داوطلب کنکوری در هنگام حل تمرین ها با چالش رو به رو شود، می تواند با مراجعه به درسنامه و یا قسمت اول پاسخنامه ی سؤالات با نحوه ی حل آنها آشنا شود.

نتیجه گیری کلی درمورد نحوه مطالعه دروس تخصصی آزمون سراسری
در حالت کلی می توان این طور برداشت کرد که شیوه های روش مطالعه درهمه ی منابع موجود دارای قالب و چهارچوب کلی بوده و فقط نحوه ی بیان افراد با یکدیگر متفاوت است.

توصیه می شود با همین مدل گفته شده به مرور زمان کار مطالعه را آغاز کنید تا بتوانید پیشرفت کنید و موضوعی که دارای اهمیت است، تجربه ی شخصی داوطلب در روند مطالعه ی وی می باشد که درطول زمان حتی از روشهای مشاور کنکور نیز می تواند ارجعیت پیدا کند و غالب شود.
نتیجه گیری کلی درمورد نحوه مطالعه دروس تخصصی آزمون سراسری
این کار به هیچ عنوان تقلب محسوب نمی شود، بلکه گرفتن یک سرنخ یا راهکار برای حل سؤال می باشد. البته این نکته نیز باید ذکر شود که روند حل تست و تمرین باید از سطح ساده به دشوار پیش برود.

همچنین دوره و مرور دروس تحلیلی باید با حل تست باشد، حتی اگر سؤالات تکراری باشند. درکل هنگام مطالعه ی دروس تحلیلی باید به اندازه ی کافی صبور بود و به این نکته توجه داشت که تنها با وقت گذاشتن می توان به مهارت کافی رسید.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir