مشکل نوسان مطالعه کنکور و عدم پیوستگی در مطالعه

مشکل نوسان مطالعه کنکور و عدم پیوستگی در مطالعه

چگونه نوسانی درس نخوانیم؟

به دلیل طولانی بودن مسیر و پروسه کنکور، داوطلبان زیادی با مشکل نوسانی درس خواندن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. باید گفت حتی رتبه‌های برتر هم با این مشکل روبه‌رو می‌شوند اما نوسانی درس خواندن آن‌ها کوتاه ‌مدت بوده و به سرعت به عملکرد درسی عالی روزهای قبل باز می‌گردند.

عوامل ایجادکننده یا تشدید کننده نوسانی درس خواندن

1) عدم داشتن برنامه ریزی استاندارد
در سال کنکور داشتن یک برنامه کوتاه مدت و میان مدت بسیار مهم است و  باید برنامه ریزی کنکور را اصولی انجام دهید. برنامه کوتاه مدت می‌تواند برنامه مشاور و برنامه میان مدت هم برنامه آزمون باشد. کسانی که بی‌نظم و پراکنده و بدون برنامه مطالعه می‌کنند ذهن آشفته‌ای دارند و هنگام مطالعۀ یک درس، حواسشان پیش درس‌های دیگر است و این باعث پراکنده خوانی و عدم تمرکز و بی‌کیفیت بودن مطالعه‌شان می‌شود.

2) ریختن برنامه ریزی ایده آل و کمال گرایانه
این نوع برنامه‌ریزی‌ها اغلب بی‌ انعطاف و سخت‌ گیرانه هستند و هیچ جای جبرانی برای عقب‌ افتادگی‌ های داوطلب ندارند و اگر به عنوان مثال داوطلب خواب بماند و چند ساعتی دیرتر از روزهای قبل از خواب بیدار شود مابقی روزش را هم به همین بهانه از دست می‌دهد و درس نمی‌خواند. در واقع این افراد عملکرد صفر و صدی دارند.
پس حتما به فکر جبران عقب ماندگی های آزمون خود نیز در برنامه باشید.

3) تفکر همیشه عالی بودن عامل نوسانی خواندن
یکی از عواملی که باعث می‌شود درس خواندن داوطلب نوسانی باشد این است که فکر می‌کند همه روزها را باید عالی و بدون نقص مطالعه کند و اگر یک روز مطالعه خوبی هم داشت به جای بازخورد مثبت دادن به خود، مداوم خود را سرزنش کند و با روزهای عالی خود مقایسه کند. همچنین تقسیم ساعت مطالعه برای دروس کنکور به شکل برابر هم به دلیل عقب ماندگی سر فصل های سخت تر باعث می شود عقب ماندگی از برنامه پیش بیاید .

اما باید به این نکته توجه داشته باشد که حتی رتبه‌های برتر هم هر روز را عالی و بدون نقص مطالعه نمی‌کنند و باید به خودشان این را بگویند که خدا را شکر امروز را هم خوب درس خواندم و سعی می‌کنم فردا بهتر از امروز مطالعه کنم.

4) فراهم بودن تمامی امکانات و شرایط برای مطالعه از همان روز اول
یک فکر مسمومی که بین اغلب داوطلبان وجود دارد این است که اول باید تمامی منابع عالی و روش‌های مطالعه را در اختیار داشته باشند و بعد از آن عالی و بی‌نقص مطالعه کنند و اگر حتی یک منبع جزو بهترین منابع کنکور 1400 نباشد شانسی برا موفقیت ندارند. اما باید دانست که رتبه‌های برتر به این نکته واقف هستند که باید در طی مسیر، کار را یاد گرفت و ایرادها را برطرف کرد و هیچ وقت تمامی شرایط قبل از اقدام کردن و در مسیر بودن مهیا نخواهد شد.

 

 
 

 


5) مقایسه کردن خود با رتبه‌های برتر کنکور
در سال کنکور باید رقابت فرد تنها با خودش باشد و هر روز بهتر از روز قبل باشد و سعی کند رکوردهای عالی روزهای قبل را مجدداً تکرار کند. ولی اگر فرد مدام خودش را با فرد دیگری مقایسه کند دچار افت انگیزه می‌شود و همین باعث نوسانی خواندنش می‌شود و رغبتی برای ادامه مسیر نخواهد داشت.

6) فکر کردن به آینده یا گذشته‌های دور دشمن پیوستگی در درس خواندن
این فکر کردن‌ ها همواره باعث افت انگیزه و نوسانی درس خواندن می‌شود به عنوان مثال داوطلب مدام یاد نمره بدی که در یک درس در گذشته گرفته است می‌افتد و آن را به شرایط الآن تعمیم می‌دهد یا حسرت روزهای از دست رفته را می‌خورد.

اما اگر به خودش بگوید من از الآن متمرکز و مستمر درس می‌خوانم و خیلی از عقب‌ افتادگی‌ ها را به جای ساعت مطالعه بالا، با کیفیت مطالعه بالا و سرعت خوب جبران می‌کنم.

داشتن برنامه اصولی، زدن تست‌های پوششی و در کل تست زنی کنکور، کوییز گرفتن، جمع بندی شناور، برنامه ریزی حجمی زمانی اولویتی، پارامترهای مرتبط با افزایش سرعت مطالعه و تمرکز حواس است.

7) دادن استراحت به خود قبل از اقدام
برخی از کنکوری‌ها تصور می‌کنند اگر روزی حس درس خواندن نبود می‌توانند با تفریح و استراحت این حس را ایجاد کنند. اما این تفکر کاملاً اشتباه است. چون پروسه کنکور پروسه طولانی مدت و کسل باری است و اگر بخواهیم هر روز قبل از تلاش، استراحت کنیم دیگر سمت اقدام نمی‌رویم و همین امر موجب نوسانی خواندن می‌شود . باید دانست که انگیزه اقدام عالی نشات می‌گیرد نه استراحت!

 

 
 

 


روش‌های افزایش انگیزه و جلوگیری از نوسانی خواندن

1) ثبت عملکرد روزانه
عملکردهای خود از ساعت بیداری تا پایان شب را ثبت کن مثل ساعت بیدار شدن، ساعت خوابیدن، وقت‌های هدر شده، ساعت‌های شام و ناهار، ساعت‌های استراحت و …..

و همواره سعی کن رکوردهای خوب قبلی‌ ات را مجدداً تکرار کنی و تایم های بیشتری را به درس خواندن اختصاص دهی تا از با نوسان درس خواندن جلوگیری کند.

2) بهتر کردن رکوردهای قبلی برای جلوگیری از مطالعه ی نوسانی
یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود حسرت گذشته‌ها را نخوریم این است که با یک رکورد خوب به عنوان مثال با جمع کردن برنامه دو روز در یک روز به خود این فرصت را بدهیم که باور کنیم ارزش گذشته با آینده برابر نیست و دارای توانایی‌ های زیادی هستیم.

3) افزایش تنوع درس در برنامه ریزی
هرچه تنوع درس زیاد باشد میل ما به درس خواندن و ادامه مسیر بیشتر می‌شود به عنوان مثال هر وقت که حس و حال درس خواندن نبود می‌توانیم آیات دینی، تست قرابت و آرایه، درک مطلب زبان و …. را در برنامه خود قرار دهیم تا میل ما به ادامه درس خواندن بیشتر شود و نوسانی مطالعه نکنیم.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir