انتخاب های های غلط در انتخاب رشته کنکور

انتخاب های های غلط در انتخاب رشته کنکور

امروز میخوام در مقوله انتخاب رشته با شما عزیزان در مورد انتخاب های سوخته صحبت کنم.

به وفور در لیست های انتخاب رشته داوطلبان کنکور می بینم که فرد آمده و 150 انتخاب پر کرده اما به دلیل چینش غیر اصولی و بی تجربگی در چیدمان اولویت ها ، خیلی از انتخاب های وی خواهد سوخت و عملا لیست دارای ۱۵۰ انتخاب در نهایت شامل 80 انتخاب موثر خواهد بود .

در صورتیکه میشد با رعایت چند تکنیک ساده در انتخاب رشته تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کرد و شانس هر ۱۵۰ اولویت در انتخاب رشته سراسری و هر 100 انتخاب با آزمون در دانشگاه آزاد را حفظ کرد .

اشتباه رایج در انتخاب رشته کنکور

اگر خیلی علاقه مند به انتخاب رشته ای خاص هستید اینکار را انجام ندهید که آن رشته را در تمام دانشگاه های کشور پشت سر هم بچینید و سپس در انتهای آخرین دانشگاه به سراغ رشته دوم بروید .
اصل انتخاب رشته صحیح کنکور :

در فرم پیش نویس انتخاب رشته از انتخاب ۱ هر چقدر به سمت پایین می آییم بایستی شانس قبولی داوطلب با شیب ملایمی افزایش پیدا کند و مرغوبیت رشته/محل رفته به رفته کاهش داشته باشد ؛ هرگونه نوسان و حرکت سینوسی در انتخاب رشته باعث بروز مشکلات جبران ناپذیر و تغییر قبولی شما خواهد شد .
مثالی برای انتخاب های سوخته در انتخاب رشته ی کنکور

این غلط است که فردی همه پزشکی های موجود در دفترچه را از تهران تا دور افتاده ترین جا به ترتیب پشت سرهم اولویت بندی کند و در پایین انتخاب ۶۰ به سراغ رشته داروسازی همه دانشگاه های کشور برود .

بدیهی است داوطلبی که پزشکی دورترین نقطه ایران را قبول نشود امکان ندارد داروسازی ۲۵ دانشگاه برتر ایران را نیز بیاورد.

 

 
 

 


اشتباهات و کار های غلط در انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری هر سال ۳الی ۴ هفته بعد از کنکور انجام می شود و حدودا ۱۰ روز از سوی سازمان سنجش مهلت داده می شود . انتخاب رشته کنکور سراسری در یک فرم ۱۵۰ تایی سازمان سنجش آموزش کشور اجرا می شود که هر داوطلبی می تواند از میان کد رشته های اعلام شده از سوی سازمان سنجش ۱۵۰ کد رشته را به ترتیب الویت وارد این فرم کند.

انتخاب رشته علی رغم تمامی حساسیت هایی که دارد اما متاسفانه جای خطا و اشتباهات زیادی دارد و اگر در اجرای آن دقت کافی انجام نشود سال های سال پشیمانی به بار می آورد.

در این مقاله قصد داریم نکات کلیدی را در رابطه با انتخاب رشته کنکور سراسری برای شما بیان کنیم :

در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری خیلی از مشاوران و داوطلبین کنکور اشتباهات رایجی را انجام می دهند که بعد از اعلام نتایج نهایی داوطلب و خانواده او تازه متوجه این اشتباه می شوند که دیگر کاری از دست هیچ کس ساخته نیست. به همین دلیل انتخاب یک مرکز انتخاب رشته خوب بسیار پر اهمیت است.

۵ اشتباه رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری

1- عدم انجام انتخاب رشته :

اولین و رایج ترین اشتباه در زمان اعلام رتبه ها این است که دانش آموزان و خانواده هیجانی تصمیم می گیرند و به دلیل اینکه از رتبه رضایت ندارند یا رتبه آنها به حد نصاب رشته ای که می خواهند نرسیده انتخاب رشته انجام نمی دهند .

مثلا داوطلب رتبه ۳۰۰۰ را در زیر گروه تجربی کسب کرده است اما فقط رشته پزشکی دانشگاه تهران را می خواهد خب مسلم است که با این رتبه پزشکی دانشگاه تهران قبول نمی شود اما انتخاب رشته نکردن کاری بسیار غلط و خطرناک است چرا که این فرد می تواند شانس خود را امتحان کند و به شکلی انتخاب رشته خود را انجام دهد که اگر در رشته ای پذیرفته شد و شرکت نکرد از کنکور سال بعد محروم نشود اما اگر انتخاب رشته نکند جای خود را به دانش آموزی داده است که از او رتبه بدتری گرفته است و شانس قبولی سایر رقبای خود را بالا می برد .

نکته بعدی اینکه ممکن است که در زمانی که نتایج انتخاب رشته اعلام می شود شما دچار مشکلاتی شده باشید که دیگر امکان مطالعه برای سال بعد را نداشته باشید یا از کنکور و درس خسته شده باشید و هیجانات شما فروکش کرده باشد و از سال بعد درس خوندن منصرف شده باشید اگر انتخاب رشته نکرده باشید کاملا شانس خود را از دست داده اید اما اگر انتخاب رشته را انجام داده باشید پلی برای برگشت خود گذاشته اید .

 

 
 

 


 2- انتخاب رشته بر اساس شانس قبولی :

متاسفانه خیلی از مشاوران انتخاب رشته ، فرم انتخاب رشته را بر مبنای شانس قبولی پر می کنند که این کاملا اشتباه است . انتخاب های شما به صورت زیر بررسی می شود که در ابتدا فرم انتخاب رشته تمامی نفرات قبلی شما بررسی می شود و قبولی آنها مشخص می شود.

مثلا فرض کنیم که رتبه شما در زیر گروه ریاضی ۶۷۹ شده است ابتدا انتخاب های ۶۷۸نفر قبلی به صورت کامل بررسی می شود تا نوبت به شما برسد . در زمان بررسی انتخاب های شما از انتخاب شماره ۱ شروع می شود.

اگر این انتخاب قبلا توسط نفرات قبلی تکمیل شده باشد انتخاب دوم شما بررسی می شود و همین طور پیش می رود تا به انتخابی برسد که هنوز آن رشته و دانشگاه ظرفیت خالی دارد و توسط نفرات قبلی پر نشده است . فرض کنید انتخاب ۳۵ شما قبولی قطعی  و نهایی شما می شود . برای همین انتخاب های ۳۶ به بعد شما دیگر بررسی نمی شود و سیستم به سراغ رتبه ۶۸۰ می رود . برای همین بهتر است انتخاب های شما بر اساس علاقه صورت بگیرد نه بر اساس شانس قبولی .

3- انتخاب رشته بر اساس بازار کار و در آمد :

یکی دیگر از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری این است که رشته های انتخابی شما بر اساس عدم شناخت و یا صرفا بر اساس بازار کار و یا در آمد باشد.

نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد الویت اول انتخاب رشته باید بر اساس علاقه شما به آن رشته باشد زمانی که شما وارد دانشگاه می شوید تا زمانی که شما فارغ التحصیل می شوید و مدرک خود را می گیرد متوسط حدودا بین ۵الی ۶ سال زمان می برد و مشخص نیست که تا ۵سال بعد رشته شما دچار چه تغییراتی شود آیا همچنان رشته ای پر کار و درآمد است یا نه .

برای همین در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری حتما معیار انتخاب های خود را بر اساس علاقه بگذارید نه بازار کار  و در آمد  .

4- انتخاب رشته بر مبنای علاقه بدون شناخت :

در بسیاری از موارد انتخاب های بدون شناخت و هیجانی و زود گذر باعث می شود که انتخاب رشته شما انتخاب های خوبی نباشد . اشتباه ترین کار ممکن انتخاب رشته بر مبنای علاقه بدون شناخت و صرفا بر اساس دیده ها و شنیده ها است .

به طور مثال دختر خاله مامانم وارد این رشته شد و الان خیلی موفقه یا داداشم این رشته رو خوند و الان بیکاره . اینها تصورات غلطی هست که در رابطه با رشته ها وجود دارد.

5- انتخاب رشته شما باید بر مبنای علاقه ناخود آگاه باشد:
خیلی وقت ها به چیزی علاقه داریم اما وقتی وارد اون رشته و اون کار می شیم متوجه می شیم که با اون چیزی که تصور می کردیم کاملا متفاوت هست برای همین انتخاب رشته شما باید بر مبنای علاقه و شناخت واقعی باشه راجع به رشته های دانشگاهی و دانشگاه ها و توانایی ها و بازار کار ان رشته و حتی واحد های دانشگاهی آن رشته نیز تحقیق کنید و بر اساس علاقه مندی های ناخود آگاه خود کد رشته ها را انتخاب کنید  .

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir