شما هم از برنامه هاتون جا میمونین؟ عمل نکردن به برنامه ریزی علت هاش رو بررسی میکنیم و برای رفع کردن هر کدوم راهکار میدیم.
۱. نداشتن انگیزه کافی:
اگه به برنامه عمل نکنیم چی میشه؟ اگه کاری رو که میشه بعدا انجام داد چرا باید الان انجام بدیم؟ پس وقتی برنامه میریزیم اول از همه باید هدف رو بشناسیم. اگه به برنامه عمل نکردیم چی رو از دست میدیم؟ چقدر کارمون سخت تر میشه؟مثلا دو هفته دیگه آزمون داریم. اگه مثلا امروز زیست برنامه رو نخونیم حدودا ۷ درصد واحد های زیست تکی روز های دیگه سخت میشه. یا ۷درصد ترازمون افت میکنه. آیا راضی به این هستی؟ پس میتونی نخونی.
۲. تکلف در برنامه ریزی
یعنی چیزهایی که اصلا نیاز نیست رو توی برنامه میذاریم. بعضیا با خودشون میگن برای اینکه ریاضی رو یادبگیرم حتما باید فیلم آموزشی ببینم. معلم خصوصی بهم درس بده.۳ تا کتاب تست کار کنم تا مطمئن بشم که بلدم. اگه به جای معلم خصوصی یا یکی از کتاب ها بیشتر به مغزمون فشار بیاریم و تحلیل کنیم، در با زمان و منابع کمتر میتونیم همون مباحث رو یادبگیریم.
۳. پیش بینی اشتباه
در مورد کارهایسری کارا رو فراموش میکنیم توی برنامه ریزی لحاظ کنیم. اما یه وقتی بهشون نیاز پیدا میکنیم و کل برنامه ریزی رو بهم میزنن. مثلا شنبه هفته یگه امتحان داری و یادت میره که واسش باید یسری درسا رو توی برنامه جا بدی. یسری کارها هم هست که چون دوست نداریم انجامشون بدیم توی برنامه نمیذاریم بعدا دامنمون رو میگیره. مثل متن زبان و عربی.
۴. به تعویق انداختن کارها
میگیم حالا باشه بعدا انجامش میدم. دیر نمیشه. حالا کو تا اخر شب. اول این فیلم رو ببینم بعد میخونم و … .
۵. نداشتن اراده کافیتنبلیما ادما یه مقدار مشخصی اراده داریم در هر روز. بعضی وقتا مقدار کارهای داخل برنامه بیشتر از اراده ماست. برای همینم نمیرسیم کارا رو تموم کنیم. مثلا ما تا دیروز حداکثر ۵ ساعت میخوندیم. امروز نباید انتظار ۱۰ ساعت رو داشته باشیم
۶. فعالیت های پیش بینی نشدهاینم نیاز به توضیح نداره. برای همه پیش اومده.
۷. انحراف از برنامه ریزیبعضی وقتا هم هست که ما به اندازه کافی درس میخونیم اما چیزایی میخونیم که توی برنامه نیست.
۸. نداشتن برنامه واحد برنامه رو مدام تغییر میدی و به هیچ کدوم نمیرسی
۹. نداشتن سرعت کافیسرعت در خوندنتون برای تمام کردن همه دروس کافی نیست
با عقب افتادگی از آزمون و کلاس درس چه کنیم؟
اولین راهکاری که در ذهن خیلی از دانش آموزان شکل میگیرد کنار گذاشتن آن آزمون یا کلاس است.
این راهکار زمانی میتواند انجام گیرد که جلسات بعدی کلاس یا آزمون مربوط به مطالبی شود که پیش نیاز آن بطور مستقیم مطالبی است که ما بلد نیستیم.
برای مثال بخش معادلات و نامعادلات را از دست داده ایم و قرار است فصل تابع تدریس شود،در این شرایط بهتر است ابتدا پیش نیاز را یاد بگیریم.
اما برای بخش هایی که مرتبط نیستند و ما از آنها جا مانده ایم،باید طبق برنامه ی کلاس و آزمون پیش برویم و به مرور در وقتی مناسب عقب ماندگی ها را جبران کنیم.
اگر برنامه ی کلاس درسی و آزمون منطبق نبود چه کنیم؟
در این مواقع اولویت همیشه با کلاس درس و استاد است،زیرا استاد فقط یکبار مطلب را درس می دهد اما آزمون بارها در دوره و مرور دوباره مباحث را مطرح میکند.
اگر کلاس درس نادیده گرفته شود و مبحثی زنجیره وار تدریس شود ممکن است تا هفته ها مطالب برای دانش آموز گنگ و نامفهوم باشد.
برای مثال در فیزیک بحث های بردار،حرکت و دینامیک به هم مرتبط هستند یا مباحث نوسان و موج نیز با هم ارتباط دارند.
و در اخر با استفاده ی درست از زمان قبل از آزمون میتوان از بسیاری از عقب افتادگی ها جلوگیری کرد.