تندخوانی یکی از مهارتهایی است که سرعت مطالعه را افزایش داده و باعث میشود فرد مطالب بیشتری را در زمان کوتاهتری مطالعه کند که در این صورت علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، انگیزه و شوق فرد برای ادامه مطالعه بیشتر میشود.
تنها راه دستیابی به مهارت تندخوانی، تمرین و تکرار بسیار و افزایش سرعت مطالعه است.
دسته بندی تمرینات تند خوانی و افزایش سرعت مطالعه
این تمرین های تندخوانی به دو دسته تقسیم میشوند:
الف) تمرینهای فیزیکی تندخوانی
برای افزایش مهارت تندخوانی توسط تمرینهای فیزیکی، تمرینهای بسیاری وجود دارد که به بررسی 2 تمرین مهم میپردازیم:
1) تمرین افزایش حوزه دید و چابکی چشم
در این روش و تکنیک سعی میکنیم به یک نقطه دور، بدون تکان دادن سر و مردمک چشم خیره شویم و اجسامی که در اطراف آن وجود دارد را شرح بدهیم یا با حرکت دادن مردمک (بدون حرکت دادن سر) اطراف را نگاه میکنیم و سعی میکنیم حوزه دیدمان را افزایش دهیم.
2) تمرین چند کلمه خواندن
-تمرینهایی که به ما کمک میکنند از کلمه به کلمه خواندن متن پرهیز کنیم و بهجای مکث بین دو کلمه، بین چند کلمه (شبه جمله) مکث کرده و به خواندن ادامه دهیم. برای این کار سعی میکنیم شبه جملهها را پیدا کرده و بین آنها علامت (/) میگذاریم.
به مثال زیر دقت کنید:در طبقه دوم بیمارستان شهدا در اتاقی رو به حیاط پر دار و درخت بیمارستان، فقط یک صدا به گوش میرسید.
در جمله بالا شبه جملهها را میتوان بهصورت زیر در نظر گرفت:
در طبقه دوم بیمارستان شهدا / در اتاقی رو به حیاط پر دار و درخت بیمارستان / فقط یک صدا به گوش میرسید.
رفته رفته میتوان شبه جملهها را طولانیتر در نظر گرفت و مکث کمتری در جمله و کل متن داشت.
ب) تمرین های رفتاری تند خوانیاین دسته از تمرینها بیشتر به اصلاح عادات مطالعاتی و آفت های مطالعه میپردزد،به هر میزان که مطالعه را به عوامل بیرونی و شرایط محیط مطالعه وابسته کنید بر سرعت و کیفیت مطالعه تاثیر منفی خواهد گذاشت.
1) تکنیک پرهیز از بازگشت به عقب (واپس نگری)در طول مطالعه فرد باید به خواندههای خود اعتماد داشته باشد و اگر جایی را متوجه نشد بهجای بازگشت به عقب، سعی کند در خلال تست زنی و خواندن ادامه مطالب، آن ابهام و مشکل را رفع کند.
2) کنار گذاشتن عادت بلند خوانیهمانطور که میدانیم سرعت حرکت زبان برای ادای کلمات کمتر از سرعت حرکت چشم است در نتیجه بلند خواندن باعث کاهش سرعت مطالعه میشود. برای اجتناب از این عادت، بهتر است با بینی نفس کشید تا فرصتی برای بلند خوانی وجود نداشته باشد.
3) عدم استفاده از انگشتان دست بهعنوان نشانهاین کار باعث میشود که فرد متن را کلمه به کلمه بخواند و در نتیجه سرعتش کاهش یابد.
4) عدم تصویرسازی از کلمات در هنگام مطالعهوقتی فرد کلمه به کلمه متن را میخواند، فرصت تصویرسازی از کلمات را پیدا میکند و این کار سرعت مطالعه را کم میکند پس بهتر است اگر فرد تصمیم به تصویرسازی دارد آن را در یک پاراگراف پیاده کند.
5) رعایت پرستیژ و پوزیشن مناسب مطالعهبهترین حالت، نشستن پشت میز است بهطوریکه ران و کمر با هم زاویه 90 درجه و ران و ساق پا هم باهم زاویه 90 درجه را بسازند و فاصله چشم با صفحه کتاب بهاندازه 30-40 سانتیمتر باشد.(در این حالت حوزه دید بسیار خوب خواهد بود)
این نحوه برنامه ریزی باعث کاهش وسواس و اتلاف وقت و در نتیجه افزایش سرعت مطالعه میشود که در پست برنامه ریزی کنکور بطور کامل بررسی شده است.
7) استفاده از هر دو دست هنگام مطالعهدست راست برای دنبال کردن مطالب و دست چپ برای تحمل وزن کتاب. با این روش دست فرد فرصتی برای انجام کار دیگری نخواهد داشت و حواس پرتی ایجاد نمیشود.
8) مدیریت انرژی در هنگام مطالعهبه معنی این است که فرد دروسی که در آنها ضعف زیادی دارد یا علاقهای برای مطالعه آنها ندارد را در بهترین زمانها و در تایمهای کوتاه مطالعه کند تا اشتیاقش به ادامه مطالعه آن دروس بیشتر شود و تا دقیقه 90 کنکور ادامه دهد.
همچنین بعد از هر نوبت مطالعه نوشیدن آب و انجام تمرین ها و نرمش هایی که در عکس زیر مشاهده میکنید در حد چند دقیقه میتواند بسیار مفید باشد.