مدیریت کنکور و مدرسه در سال دوازدهم برای دانش آموزان

مدیریت کنکور و مدرسه در سال دوازدهم برای دانش آموزان

فرق سال دوازدهم و کنکور با سایر سال ها

در ابتدا باید ذکرشود که کنکور فرآیندی است متفاوت با دیگرسال های تحصیلیِ یک داوطلب. که این عدم تشابه ها را می توان درچند بخش دسته بندی کرد.

ممکن است در سالهای پیشین برای کنکور آماده شده باشید یا اینکه پایه درسی ضعیفی داشته باشید در هر صورت سال دوازدهم برای شما سال متفاوتی است.این تفاوت جنبه های گوناگونی دارد که به سه مورد از مهمترین آنها میپردازیم:

مورد اول) برنامه ریزی و نظم سال دوازدهم برای کنکور

اولین تفاوت و شاید بتوان گفت اصلی ترین تفاوت آن داشتن نظم در روند مطالعه ی اصولی دروس و روش مطالعه سال دوازدهم می باشد. زیرا عمق درس ها و تنوع سؤالات در آزمون سراسری بالا است و همین امر، علت عدم مطالعه و تلاش لازم برای داوطلبان شده است.

این مطلب را می توان با مراجعه به آمار میانگین نمره ی کسب شده توسط داوطلبان در آزمون کنکور سراسری ِ امسال که نسبتاً دشوار نیز بوده است، برای دروس اختصاصی حدود کم تراز 8 درصد ویژه هر درس تخمین زد. این مسأله علاوه بر ساز و کار کنکور به تلاش های نیمه تمام داوطلبان باز می گردد.

مورد دوم) دقیق و کامل درس خواندن برخلاف امتحانات تشریحی

یکی دیگر از تفاوت های آزمون کنکور سراسری با دیگر آزمونهای یک داوطلب این است که اطلاعات کسب شده می بایست دقیق، قطعی و کامل باشند.

یعنی آزمون کنکورسراسری مانند امتحانات تشریحی که دبیر می تواند برای پاسخ نیمه کامل یک دانش آموزنیز نمره ای در نظر بگیرد نخواهد بود و در این آزمون نه تنها به اطلاعات ناقص نمره ای تعلق نخواهند داد، بلکه به ازای هر پاسخ غیر صحیح برای داوطلب، نمره ی منفی درج می کنند.

شما در سال دوازدهم باید به جمع بندی کنکور همراه با امتحان نهایی نیز دقت کنید.امتحانات نهایی اولویت دوم شما است اولویت اول مطالعه برای کنکور سراسری است،گرچه کسی که برای کنکور سراسری خوب کار کرده باشد در امتحانات نیز نتیجه ی خوب کسب میکند

نکته ای که در اینجا به آن تأکید می کنم، لزوم کامل بودن اطلاعات یک داوطلب برای حضور در آزمون سراسری کنکور می باشد که این روند با تسلط و تمرین وتکرار سؤالات و یا مطالب اتفاق می افتد.پس در این برهه ی زمانی به مرور نیمسال اول کنکور به قدر کافی اهمیت دهید.

برای مثال، کسب نمرات 18 و 19 برای یک داوطلب آزمون سراسری معنا و مفهومی در بر نخواهد داشت. بلکه دراین آزمون تنها دونمره ی 0 و 20 یعنی غلط و صحیح قابل قبول و برای وی منظور می شود.

 

 
 

 


مورد سوم) چهارچوب نداشتن سوالات کنکور برخلاف مدرسه

3- یکی ازتفاوت های دیگرِ آزمون کنکورسراسری با آزمون های تشریحی داوطلب درسال های قبل، داشتن چهارچوب و قالب مشخص سؤالات برای آزمون تشریحی است. حتی در امتحانات کتبی نهایی نیز این موضوع صدق می کند و شما با حل نمونه سول امتحان نهایی تا حد زیادی با سواللات آشنا میشوید.

اما درآزمون کنکور سراسری بحث ترکیب مفاهیم به میان می آید. یعنی می توان از ساده ترین مطالب ومباحث علمی تست های سنگین و زمان بر طرح کرد تا داوطلب دچار چالش شود. پس دراین میان کسی موفق عمل خواهد کرد که تمرین و حل تست بسیاری انجام داده باشد و همانطور که قبلتر گفتیم تکنیک های تست زنی کنکور مهمترین عامل موفقیت در کنکور است.

دانش آموزان سال دوازدهم شروع صفر کنکور

شدیدا پیشنهاد میکنیم ابتدا مطلب شروع صفر کنکور از آذر ماه (انگیزشی موفقیت 7 ماهه) با دقت مطالعه کنید و به طرح درسی که در فایل صوتی آن آمده توجه کنید.

با این حقیقت که کار سخت تری نسبت به داوطلبانی که از تابستان کنکور استفاده کرده اند دارید کنار بیایید اما نا امید نشوید. تقریبا هفت ماه فرصت دارید که شرایط فعلی خود را متحول کنید،برای کسی که قدر تمامی لحظه ها را بداند زمان کمی نیست.

یکی از نکاتی که باید در این مواقع به آن دقت کنید دوری از عواملی است که باعث کندی شما میشود افراط در کلاس های کنکور و منابع یکی از این عوامل است که به بررسی آن پرداختیم.

کلاس های آنلاین کنکور در سال دوازدهم

با توجه به شرایط کنکور سال گذشته بسیاری از مؤسسات آموزشی، دروس و سرفصل های مباحث را کمی کندتر پیش برده اند تا عده ای از داوطلبان که به هردلیلی بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون کنکور سراسری می خواهند مجدداً درآزمون کنکور سراسری شرکت کنند، بتوانند این عقب ماندن ها از سرفصل دروس را جبران کنند.

حتی برخی ازاین کلاس های آنلاین و فیلم های آموزشی کنکور مقوله ایی تحت عنوان شروع صفر یعنی، شروع از آبان و  آذر ماه را برگزار می کنند.

که دراصل فعل مشکلی برای شرکت دراین مجموعه ها برای داوطلب نخواهد بود. زیرا اصلِ فصل ها و مباحث تدریس شده توسط اساتید آن ها از زمان آغاز شما به مطالعه و شرکت دراین کلاس ها آنلاین کنکور خواهد بود و با خیال راحت می توانید مطالب را مطالعه کنید.

مشکل کند پیش رفتن کلاس های درس و کنکور در ابتدای سال

در ظاهر این مسأله بسیار خوب و عالی است ولی در باطن اگر مطالعه برای کنکور سراسری را حدود 12 ماه درنظر بگیرید که 2 ماه آخر برای خلاصه و مرور و 10 ماه ابتدایی مختص جمع بندی باشد، با توجه به شرایط حال حاضر که شروع حدوداً از ماه آذر است می توان پی برد که تقریبا پنجاه درصد از بازه ی زمانی برای جمع بندی دروس در کلاس درس را از دست داده ایم و انتظار جبران این حجم از مطالب دربازه ی زمانی باقی مانده باتوجه به حجم بالای کلاس ها و فیلم های آموزشی تقریباً ممکن نخواهد بود.

درکل با توجه به تجربه ی بنده کلاسی که فرآیند تدریس و آموزش در آن به کندی پیش برود و یا حتی دیرشروع شود عمدتاً به دو طریق سرفصل ها را به پایان خواهد رساند:

  •     یا یک سری از سر فصل ها سریع و با حل تست و تمرین بسیار کم و مختصر جمع بندی خواهد شد.
  •     یا اینکه استاد محترم با جلسات و کلاس های جبرانی بسیار زیاد بخواهد مباحث را پیش ببرد.

این باعث می شود تا ماه های بیش تراز زمان گفته شده، داوطلب درجلسات کلاس شرکت کرده و زمان کافی برای مطالعه ی بیش تر دروس را نخواهد داشت.

راه حل برای شرکت در کلاس های کنکور

پس اگر به این مورد برخورد کردید درطول تدریس اساتید چند گامی را جلوتر حرکت کنید و سر فصل ها و مباحث را با شیوه ی حل تست بیشتر پیش ببرید.

و نکته ی مهم دیگر اینکه تنها در درسی که واقعا مشکل دارید و منابع کنکور نمیتواند نیاز های شما را برطرف کند در کلاس کنکور شرکت کنید.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir