بهترین مشاور تحصیلی در ایران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

بهترین مشاور تحصیلی در ایران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

این روزها که در فضای خاکستری و پر هیاهوی آموزش کشور، عده ای همدیگر رو مافیای کنکور معرفی می کنند و بر چسب های مختلفی به یکدیگر می زنند تا در این بازار سهم بیشتری کسب کنند و عده ای با جعل عناوین مختلف و جا زدن خودشون به عنوان مشاور تحصیلی با سوء استفاده از استرس خانواده ها و دانش آموزان، پول های کثیفی به جیب می زنند، رفتیم سراغ فردی که بیش از 25 عنوان کتاب روانشناسی – تحصیلی تالیف کرده؛ علی میرصادقی .  روانشناسی که این روزها درفضای مجازی و صدا و سیما زیاد درباره او می شنویم؛ کسی که حالا با تجربه های بین المللی که دارد، می تواند بهترین توصیه ها را به دانش آموزان و داوطلبین کنکور بکند. تعدادی از سوالات این روزهای شما را با ایشان در میان می گذاریم.

یک مشاور تحصیلی قرار چیکار کنه برای دانش آموزان ؟
مشاور تحصیلی از 4 ابزار خودش برای پیشرفت دانش آموز استفاده می کنه. در سیستم مشاوره های قدیمی، مشاور می گفت درس بخون، بیشتر تمرکز کن، تلاش کن و ... اما در مشاوره تحصیلی نوین این صحبت ها جای خودش رو به یک سری ابزار داده که بتونن با استفاده از اون ابزارها به این اهداف برسن.

1. برنامه ریزی
مهمترین ابزار مشاور تحصیلی برنامه ریزی است؛ ایجاد تعادل بین درس ها تا متوجه بشیم در طی اون ساعت هایی که مطالعه می کنیم، در کل چه اتفاقی می افته. مشاور مشخص می کنه چه روزی، چه ساعتی، چه درسی رو بخونی. با کدوم روش درسی مطالعه کنید و با کدوم روش مطالعه نکنید.

با برنامه ریزیِ مشاور تحصیلی ، دانش آموز از چند برنامگی نجات پیدا می کنه و از سر درگمی خارج میشه. مشاور تحصیلی با توجه با ضرایب درس ها، نقاط ضعف و قوت دانش آموز و اهمیت اون درس در کنکور برنامه ریزی دقیقی و باید انجام بده و باید در برنامه خودش، حواسش به فاصله دوره های استاندارد باشه. مشاور شما مشخص می کنه کجای سیستم مطالعه شما ایراد داره و چجوری باید درستش کنید.

 

 
 

 


2. پایش
پایش یعنی تمرین های درست با نظارت مشاور تحصیلی به سر انجام برسه!!

یکی از مهمترین کارهایی که مشاورهای پیگیر انجام میدن پایش و پیگیری زیاد هست. با کمک پایشِ چرک نویس ها، آزمون های شخصی از برنامه ها، نظارت بر دفتر برنامه ریزی و روند هفتگی دانش آموز ، مشاور تحصیلی می تونه ابزار اول، یعنی برنامه ریزی رو به درستی پیاده کنه.

3. رشد سن عقلی دانش آموز
یکی از مهمترین کارهای یک مشاور تحصیلی حرفه ای این هست که بتونه قدرت تعقل و درک و فهم دانش آموز رو بالاتر ببره. دانش آموز طی جلسات مشاوره تحصیلی باید بتونه با سن عقلی بهتری تصمیم بگیره تا منجر به نتایج بهتری بشه.
اگه بذاریم بچه های ما از نظر ذهنی 10 ساله، 15 ساله یا 18 ساله باشن، نمی تونیم از اون ها انتظار داشته باشیم مثل یک انسان 25 ساله تصمیم بگیرن، درس بخونن و تلاش کنن؛ و گاهی با پشتکار شکست ها رو کنار بذارن. باید با کمک یک تیم مشاور تحصیلی نوین، باورهای دانش آموز رو تغییر بدیم تا رفتارهای جدیدی انجام بده.

 

 
 

 


4. آموزش
مشاور تحصیلی حرفه ای با ابزار آموزش ، آموزش هایی مثل روش مطالعاتی هر درس، بهبود تمرکز، افزایش قدرت تمرکز و حافظه، روش های افزایش سرعت مطالعه، مدیریت آزمون و مدیریت استرس می پردازه تا دانش آموز بتونه بهینه تر مطالعه کنه. مشاور تحصیلی قوی باید بتونه با روش های روز دنیا حرکت کنه.


آیا مشاور تحصیلی های ما به روز هستن ؟
اینکه یک مشاور تحصیلی به دانش آموز بگه تمرکزت رو بیشتر کن یا استرس نداشته باش، مثل یک نصیحت معمولی و بی اث هست. مشاور تحصیلی خوب باید برای تمامی مواردی که مورد نیاز دانش آموز هست 10 - 15 تکنیک کاربردی و عملی بلد باشه تا به کمک اون ها بتونه دانش آموزش رو راهنمایی کنه. در کل بهترین مشاور تحصیلی کسیه که کمک می کنه تا دانش آموز ابزار تغییرات رو پیدا کنه. مشاوران باید ابزار تغییر رو در اختیار دانش آموز قرار بدن.

آیا دانشجویی که رتبه خوبی در کنکور داشته می تونه مشاور تحصیلی هم باشه ؟
این کار این روزها خیلی مد شده و ما می بینیم که مثلا دانشجویان پزشکی بعد از قبولی در این رشته، شروع به کار مشاوره تحصیلی می کنند.

در جواب این سوال باید بگم لزوما نه!! یک رتبه برتر کنکور با آموزش های مختلف و دوره های مختلف، طی یک پروسه کاملا علمی می تونه مشاور تحصیلی بشه.

معمولا این دسته از رتبه های برتر کنکور در صورتی که آموزش های لازم را نبینند، نمی توانند 2 دسته از دانش آموزان رو درک کنند:

-دانش آموزان کم تلاش

-دانش آموزان کم استعداد

چون این رتبه های برتر خودشون از این دو دسته نبودند.

 

 
 

 


اکثر دانش آموزان ما وضعیت متوسطی دارند. یک دانشجو که بدون آموزش پا به عرصه مشاوره تحصیلی می ذاره، اطلاعات روانشناسی و مشاوره ای خیلی کمی داره و می تونه در نهایت برنامه ای که خودش انجام داده رو به دانش آموز ارائه بده که ممکنه ربطی به توانایی و استعداد دانش آموز نداشته باشد. یک مشاور تحصیلی خوب و حرفه ای دارای تجربه و اطلاعات زیادی هست که نه فقط خودش، بلکه چندین نفر رو در سطوح مختلف به موفقیت رسونده.

باید مراقب باشیم دیگران با کمبود تجربه به ما ضربه نزنند. مثلا در دپارتمان مشاوره تحصیلی بارسا که عنوان بهترین سیستم آموزشی خاورمیانه رو در سال 2013 بدست آورده، مشاوران تحصیلی حداقل 2 سال زیر نظر خودم آموزش می بینند و کار می کنند و پله پله تبدیل به یک مشاور تحصیلی حرفه ای میشن و با اطلاعات روانشناسی و مشاوره ای پا به این عرصه می ذارند. برنامه ریزی در عین سادگی، خیلی کار پیچیده ایه!! یک مشاور تحصیلی خوب باید استعداد و موقعیت درسی و خانوادگی و آموزشی دانش آموز رو در نظر بگیره.

ما در روانشناسی یاد می گیریم استعداد و زندگی دیگران رو قضاوت نکنیم. آدم ها با هم خیلی متفاوتند و باید اون ها رو همونجوری که هستند، بپذیریم.  اما فردی که اطلاعات روانشناسی و مشاوره ای نداره، چطور می تونه اشکالات فرد دیگه رو بپذیره؟! ما در روانشناسی و مشاوره یاد میگیریم که اشکالات و محدودیت ها و فرصت های یک فرد رو پیدا کنیم تا بتونیم بهش کمک کنیم.

ارسال دیدگاه (1 مورد)

عالی بود
.
1399/11/16 - 15:03
  • 0
    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir