تکنیک تند خوانی برای کنکور

تکنیک تند خوانی برای کنکور

یکی از بهترین راه ها برای صرفه جویی در وقت ، استفاده از تکنیک تندخوانی است. با خواندن سریع یک مطلب، به طور کلی متوجه می شوید که آن مطلب درباره چیست. به یاد داشته باشید که نمی توان تندخوانی را جایگزین مطالعه معمولی کرد؛ بلکه تندخوانی تنها تمرینی است که برای موثرتر ساختن مطالعه به کار گرفته می شود.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کلی و اجمالی، با فواید و مهارت های تندخوانی آشنا کنیم.
مهم‌ترین عامل در رسیدن به موفقیت ، کسب دانش بیشتر است. اما سرعت زندگی مدرن امروزی آن‌قدر زیاد است که به‌ محض یادگیری یک موضوع جدید، می بینید که منسوخ ‌شده است. بنابراین باید سرعت یادگیری خود را افزایش دهیم که موثرترین راه برای انجام این کار، بهبود سرعت خواندن، و یادگیری تکنیک‌های تندخوانی است. اگرچه این امر نیاز به تمرین و تکرار دارد، اما با توسعه این مهارت‌ ها در خود می‌ توانید از دیگران پیشی بگیرید. بسیاری از منابع نشان می‌دهد که میانگین سرعت خواندن اکثر بزرگ‌سالان حدودا ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه در دقیقه است. دانش آموزان اغلب برای یادگیری در مدت ‌زمان اندک تلاش می‌ کنند تا میانگین سرعت مطالعه خود را افزایش داده و به حدود ۳۰۰ کلمه در دقیقه برسانند. از این‌ رو از تکنیک‌ های تندخوانی برای افزایش سرعت مطالعه استفاده می‌ کنند.

 

 
 

 


بیایید در ابتدا بررسی کنیم به طور معمول چگونه یک متن را می خوانیم و درک می کنیم.

- به‌ طورمعمول در زمان خواندن به یک یا چند کلمه نگاه می‌ کنید. این عمل «تثبیت» نامیده می‌شود که به‌ طور متوسط حدود ۰٫۲۵ ثانیه زمان می‌ گیرد.

- زمانی که چشم خود را به کلمه بعدی یا گروهی از کلمات انتقال می‌ دهید، این عمل «حرکت چشم» نامیده می‌ شود که حدود ۱ ثانیه طول می‌ کشد.

-  زمانی که این روال یک یا دو بار تکرار شد، شما برای درک مطلب و فهمیدن آن متوقف می‌ شوید که این مرحله حدود ۰٫۳ تا ۰٫۵ ثانیه طول می‌ کشد.

- درنهایت با جمع‌ کردن مدت‌ زمان تثبیت و حرکت چشم و مکث برای درک مطلب، شما قادر خواهید بود ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه بخوانید.

تحقیقات نشان می‌ دهد که مغز انسان قادر است گروه کلمات و یا شبه کلمات را به ‌خوبی تک کلمه‌ ها درک کند. بنابراین می‌تواند در مدت ‌زمان اندک، مطالبی که خوانده است را پردازش کرده و مفهوم آن را درک کند. زمانی که یک فرد در حالت عادی به مطالعه مطلبی مشغول است، ناچار است برای درک مطلب توقف‌ های زیادی داشته باشد. از این ‌رو عدم پیشرفت در مطالعه ممکن است او را بی‌ حوصله کند و تمرکز حواس را از وی بگیرد. در این صورت حضور ذهنی کاهش‌ یافته و درک مطلب برای وی دشوار خواهد شد. اما کسی که از تکنیک‌ های تندخوانی بهره می‌ برد عادت می‌ کند تا شبه جمله ها را ببیند و به ‌طور طبیعی مفهوم آن‌ها را درک کند.

 

 
 

 


آیا همه می توانند تندخوانی کنند؟
براساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، مغز انسان می تواند گروه کلمات یا شبه جمله ها را به همان خوبی تک کلمه ها بپذیرد و این عمل، از هر جهت آسان تر است. ما هنگام مطالعه جمله را هرگز به خاطر درک تک تک کلماتش نمی خوانیم؛ بلکه آن را برای درک شبه جمله هایی که کلمات نیز در آن ها هستند، مطالعه می کنیم. به عنوان مثال، خواندن جمله « منمیتوانمتندخوانیکنم »، خیلی دشوارتر از خواندن این جمله است « من می توانم تندخوانی کنم ». کسی که سرعت مطالعه پایینی دارد باید کار مغزی بیشتری نسبت به یک فرد تندخوان انجام دهد؛ زیرا باید پس از تشخیص هر کلمه، معنای آن را به معنی کلمه بعدی بیفزاید. اما فردی که سرعت مطالعه بالایی دارد، هر بار شبه جمله ها را می بیند و فقط یک اتصال ساده را بین دو قسمت انجام می دهد. بنابراین کار کمتری انجام داده و انرژی کمتری مصرف می کند.

بنابراین یکی از فواید اصلی العاده تندخوانی کردن، کار فیزیکی کمتر توسط چشمان بر روی هر صفحه می باشد که باعث می شود شما هنگام مطالعه و درس خواندن کمتر احساس خستگی کنید. در این صورت به جای اینکه خواننده حدود ۵۰۰ توقف توأم با تمرکز دید بر روی هر صفحه انجام دهد، فرد تندخوان نزدیک به ۱۰۰ توقف در صفحه خواهد داشت که عضلات چشم را کمتر خسته می کند.

Avatar
فرستنده: e.timsari [آفلاین]

امتیاز دهید :
-1
آمار
734 نفر بازدیدکننده
1 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir