مهارت ارتباط برقرار کردن

مهارت ارتباط برقرار کردن

زندگی ما در هم پیچیده با ارتباطات با دیگران است. ما موجوداتی اجتماعی هستیم و به همین خاطر داشتن مهارت های ارتباطی در زندگی مان نقش مهمی دارد. همه دوست داریم هنگام ورود به یک جمع مورد توجه قرار گیریم. دوست داریم بتوانیم با کلام و زبان بدن بر دیگران تاثیر بزاریم، نه فقط در زندگی روزمره بلکه در محیط تحصیل و حتی محیط کار.

ارتباط موثر در محیط تحصیلی با همکلاسی ها و معلمان و اساتید و در محیط کار با همکاران و مدیران باعث پیشرفت می شود و اعتماد به نفس ما را افزایش می دهد. اساسا مهارت های ارتباطی یکی از کلید های موفقیت در زندگی هست. نداشتن مهارت های ارتباطی مناسب باعث آسیب به زندگی و بسیاری از موقعیت ها می شود. مهارت های ارتباطی شامل مهارت کلامی و غیر کلامی می شود. این مهارت ها را می توان با آموزش و تمرین یادگرفت و تقویت کرد.

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی به معنی توانایی انتقال اطلاعات به دیگران به شیوه مناسب و موثر است که باعث بهتر شدن ارتباطات بین افراد می شود و نتیجه ی آن می تواند رضایت از زندگی را در افراد بیشتر کند. مهارت های ارتباطی همزمان شامل نوع صحبت کردن، ارائه کردن مطالب به دیگران، خوب گوش کردن به صحبت های سایرین، داشتن مهارت نوشتاری و زبان بدن مناسب است. زبان بدن جزو دسته ی مهارت های غیر کلامی ارتباطی است. اگر دقت کرده باشید وقتی یک نفر در حال حرف زدن است به صورت غیر ارادی یکسری از حالات و رفتارهای بدنی خاصی از خودش نشان می دهد. مانند حالت قرار گیری دست ها و پاها و حرکت چشم ها و سر و... که جز زبان بدن محسوب می شوند. ما از این حالات و رفتارها پیامی از شخص مقابل درباره ی احساس و فکرش دریافت می کنیم. مثلا اینکه فردی که الان با ما صحبت می کند، اضطراب دارد یا خسته است یا دروغ می گوید و...

 

 
 

 

فایده و اهمیت مهارت های ارتباطی

تقویت این مهارت ها در ارتباط روزمره ما با دیگران بسیار اهمیت دارد. این که ما بتوانیم شنونده ی خوبی باشیم و بتوانیم حرف و پیام خود را به خوبی به سایرین منتقل کنیم نیاز به مهارت دارد. مهارت های ارتباطی در ایجاد دوستی های پایدار و موفق نقش دارد. اگر ما بتوانیم با دوستان خود ارتباط مفید و موثر برقرار کنیم قطعا دچار سوتفاهم در رابطمون نمی شویم، می فهمیم که چطور ارتباط مان با دیگران را بهتر کنیم و آن را حفظ کنیم. مهارت های ارتباطی برای ما فرصت های پیشرفت بیشتری را به وجود می آورند. افرادی که این مهارت ها را به خوبی در خود تقویت کرده اند قدرت جذب بیشتری دارند، سایر افراد به آن ها اعتماد می کنند و با آن ها همکاری می کنند. شاید خود شما هم با چنین اشخاصی برخورد کرده باشید، افرادی که با چند برخورد کوتاه اثر خوبی در شما می گذارند و شما دوست دارید که باز هم با آن ها ارتباط برقرار کنید.

این افراد در ارائه مطالب به دیگران به صورت موثر و مناسب خوب کار می کنند، مثلا در بین دوستان شما چند نفر هستند که اگر قرار باشد درسی را سر کلاس ارائه بدهند، می توانند خوب از پس این کار بربیایند؟

پس اگر ما مهارت کلامی و غیر کلامی مناسبی داشته باشیم می توانیم توجه مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کنیم، نه فقط در کلاس یا فضای کاری بلکه در محیط دوستان و خانواده هم موثر است. این مهارت ها به ما کمک می کنند که اعتماد به نفس بالاتر، و در نتیجه دید مثبتی به خود داشته باشیم. یکی از موارد مهم دیگری که از فایده های تقویت مهارت ارتباطی محسوب می شود، داشتن یک محیط خانوادگی گرم و ارتباط خوب بین والدین و فرزندان است. یکی از مشکلاتی که خانواده ها همیشه با آن درگیر هستند ناتوانی در برقراری ارتباط مناسب بین پدر و مادر و فرزندان است. اگر اعضای خانواده ارتباط خوبی داشته باشند قطعا روابط بین آن ها مستحکم خواهد شد.

مهارت های ارتباطی کلی متشکل از مهارت انتقال پیام، دریافت پیام و مهارت نوشتاری می باشد.

مهارت انتقال پیام

مهارت انتقال پیام به این مسئله اشاره دارد که ما چطور سخن، حرف و پیامی را که برای دیگران داریم به آن ها انتقال می دهیم. ما پیام های خود را هم از طریق ارتباط کلامی و هم از طریق زبان بدن می توانیم به دیگران انتقال دهیم.

 

 
 

 


مهارت دریافت پیام

مهارت های دریافت پیام به مهارت خوب گوش دادن ما و صحبت دیگران و پاسخ مناسب دادن به آن صحبت هاست و همچنین شامل دیدن دقیق حالات و نحوه ی صحبت کردن دیگران با ما می باشد.
مهارت‌ نوشتاری

نوشتن هم یکی از راه های ارتباطی ما دیگران است. اگر ما در نوشتن مهارت داشته باشیم می توانیم تاثیر عمیقی بر مخاطب خود بزاریم. ارتباطات نوشتاری شامل ایمیل ها، یادداشت ها و خبرنامه ها می شود. در نوشتن ما باید اصولی را رعایت کنیم مثل این که نوشته ما باید شروع مناسب و مقدمه داشته باشد، هدف از انتقال پیام مشخص باشد، لحن مناسب داشته باشیم و از دستور زبان و املای درست استفاده کنیم. نوشتن می تواند به ما کمک کند که چطور بهتر صحبت و فکر کنیم.

برای تقویت مهارت های ارتباطی چه کنیم؟

می توانید برای بهبود مهارت های ارتباطی خود از این روش ها در روابط خود استفاده کنید.

لبخند زدن در شروع صحبت و حتی در ادامه صحبت و مناسب با موضوع بحث باعث می شود که دیگران راحت تر با ما ارتباط برقرار کنند.

از زبان بدن کمک بگیریم و به آن اهمیت دهیم. مثلا اگر کسی با ما درحال صحبت کردن است به جای اینکه به اطراف نگاه کنیم یا گوشی مان را چک کنیم باید به طرف مقابل نگاه کنیم و با حرکت سر به او بگوییم که در حال گوش دادن به صحبت های او هستیم.

اگر در ذهنتان یک ماجرای جالب یا داستان دارید می توانید از آن استفاده کنید تا ارتباط دلنشین تری داشته باشید.

خیلی از واژه ها و اصوات تکراری در صحبتتان استفاده نکنید.

 

 
 

 

با هرکسی متناسب با او صحبت کنید. مثلا نحوه ی ارتباط با دوستان با نحوه ارتباط با معلم یا پدر و مادر باید متفاوت باشد.

شنونده ی خوبی باشید. از شخص مقابلتان سوال مربوط به صحبت او را بپرسید تا بداند که به حرف های او گوش داده اید.

مودب بودن و احترام گذاشتن اساس یک ارتباط خوب است. اگر ما بخواهیم ارتباط خوبی با دیگران داشته باشیم باید به احساسات آن ها توجه کنیم.

ارتباط ما ممکن است به صورت تلفن، پیامک و یا تماس ویدیویی باشد. ما در انتخاب روش ارتباطی مان باید حتما مخاطب خود را مدنظر داشته باشیم. بعضی افراد ترجیح می دهند که ارتباط رو در رو داشته باشند و...

نکته ای مهم در این مبحث این است که اگر شما سعی کنید به خاطر دلیل جانبی (مثلا سود شخصی) در صدد ایجاد صمیمیت با فردی باشید چون نمود مهارت های ارتباطی شما از ته دل نیست بر طرف مقابل تاثیر پایدار و مطلوب نمی گذارد. بنابراین اول باید دیدگاه خود را تغییر دهید و صداقت، مهربانی و... را عمیقا ایجاد کنید.

 

 
 

 

مهارت های ارتباطی یکی از توانایی هایی است که اغلب به آن بی توجهی می شود. اما قطعا افراد زیادی در ارتباط خود با دیگران دچار مشکل شده اند و به اهمیت یک ارتباط خوب و درست پی برده اند. ما نمی توانیم در یک مهمانی یا یک جمع دوستانه با دیگران باشیم و با هیچ کسی صحبت نکنیم و انتظار داشته باشیم که دیگران با ما ارتباط برقرار کنند. نمی توانیم با شیوه ی نامناسب با دیگران صحبت کنیم یا به صحبت هایشان گوش نکنیم و انتظار داشته باشیم که روابط پایدار و خوبی داشته باشیم. اما می توانیم با تمرین و رعایت نکاتی مثل پیش دستی کردن در سلام کردن، لبخند زدن در حین صحبت، برقراری ارتباط چشمی مناسب هم مهارت های ارتباطی مان را تقویت کنیم و هم اعتماد به نفس مان را افزایش بدیم.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir