هرم یادگیری چیست؟

هرم یادگیری چیست؟

آیا تا به حال خود را با سایر افراد در زمینه یادگیری مطالب مقایسه کرده اید؟ شیوه های یادگیری افراد با یکدیگر متفاوت است و البته روش های یادگیری مختلفی هم وجود دارد. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی هرم یادگیری بپردازیم و شما را با بهترین شیوه های یادگیری آشنا کنیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

معرفی هرم یادگیری

مطالعات نشان می دهد که تغییر روش های مطالعه، باعث حفظ قدرت حافظه، یادآوری مطالب و اطلاعات و بهبود تجربه یادگیری شما خواهد شد. “هرم یادگیری”، گاهی اوقات به عنوان “مخروط یادگیری” که توسط آزمایشگاه آموزش ملی ایجاد شده، معرفی می شود. این هرم نشان می دهد که اکثر دانش آموزان تنها حدود ۱۰٪ از آنچه که از کتاب های درسی خوانده اند را به یاد می آورند، اما تقریبا ۹۰٪ از چیزهایی را که از طریق آموزش به دیگران یاد می گیرند، را به راحتی به یاد خواهند آورد.

مدل یادگیری هرم، نشان می دهد که برخی از روش های مطالعه موثرتر از دیگران هستند و روش های مختلف مطالعه به یادگیری عمیق تر و حفظ طولانی مدت مطالب می انجامد.

سخنرانی / ارائه

هرم یادگیری نشان می دهد که “سخنرانی” یکی از بی اثر ترین روش ها برای یادگیری و حفظ اطلاعات است. سخنرانی یا ارائه یک فرم منفعل یادگیری است که در آن شما به سادگی می توانید بنشینید و به اطلاعاتی که توسط معلم یا استاد شما ارائه می شود، سرسری گوش دهید.
تلاش برای کسب اطلاعات و درک آنها، آن هم تنها از طریق سخنرانی موثر ترین روش یادگیری نیست. با این حال افرادی هستند که از طریق شنیدن اطلاعات را کسب و فرا می گیرند که این شیوه برای آنان موثر خواهد بود.
سخنرانی هنگامی برای دانش آموزان موثر است که آنان با پیش مطالعه و کاملا آماده در کلاس درس حاضر شوند. این افراد می توانند در مباحث مشارکت داشته باشند و نکات مهم را از دل سخنرانی بیرون کشیده و یادداشت کنند.

 

 
 

 

خواندن

با توجه به هرم یادگیری، این شیوه نسبت به روش سخنرانی، موثرتر عمل خواهد کرد، اما همچنان یکی از روش های بی اثر و ناکارآمد برای یادگیری و کسب اطلاعات و یادآوری آن ها محسوب می شود.
با این وجود اگر شما جز یادگیرندگان بصری باشید، خواندن کتاب و جزوات، می تواند از شیوه های موثری نسبت به سایر افراد برای شما باشد.
با وجود این، خواندن کتاب های درسی یکی از روش های الزامی در بیشتر مدارس آکادمیک محسوب می شود و در اغلب آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.
استراتژی های متعددی برای خواندن کتاب های درسی وجود دارد که می توانند توانایی شما برای حفظ و فراخوانی آنچه را که در کتاب های خود خوانده اید، بهبود ببخشند.

یادگیری صوتی و تصویری

هرم یادگیری نشان می دهد که روش های یادگیری صوتی و تصویری فقط منجر به حفظ ۲۰ % از اطلاعات می شود. روش یادگیری صوتی و تصویری ممکن است شامل ابزارهای مختلف یادگیری / آموزش صوتی و تصویری از جمله فیلم ها، صدا، تصاویر و نمودارها باشد.
با این حال، با توسعه رسانه و تکنولوژی، فرم و شیوه های مختلفی از مدل یادگیری صوتی و تصویری پدید آمده که به نظر می رسد نسبت به گذشته روند یادگیری را بهبود می بخشد. اثربخشی یادگیری صوتی و تصویری از روش های مطالعه در ترکیب با سایر فرم ها، فعال تر ظاهر می شود.

 

 
 

 

نمایش

این روش معمولا بر عهده معلمان و استادان است که برای دانش آموزان بستری را فراهم می کنند که به وسیله دیدن بتوانند اطلاعات لازم را کسب نمایند. در ساختار یادگیری هرم، نمایش اولین روش از هفت روش مطالعه است که شامل یادگیری فعال می شود.
در این روش، گنگی و یادگیری غیر فعالانه دانش آموزان به حداقل می رسد و سبب می شود که ادراکات آنها بیشتر و بهتر شود. نمایش می تواند یک روش تحقیق موثر، به ویژه هنگامی که اطلاعات مبهم و گیج کننده است، باشد.

بحث و گفت و گو

بحث، و یا “بحث گروهی”، یک شکل از آموزش گروهی است. این شیوه همچنین یک روش مطالعه فعال است که می تواند به حفظ اطلاعات بیشتر و یادآوری موارد مطالعه و پیشرفت تحصیلی منجر شود.
بر خلاف روش های رقابتی و فردی برای یادگیری و مطالعه، بحث یک روش یادگیری مشارکتی است که بر تعامل و مطالعه مطالب دانش آموزان با دانش آموزان دیگر و معلمان متکی است.
بحث های گروهی بر آن است تا انگیزه ی دانش آموزان را برانگیزد و میزان مشارکت آنان را افزایش دهد. بحث در یک محیط کلاس و یا با تشکیل یک گروه مطالعه رخ دهد.

 

 
 

 

آموزش با تمرین عملی

انجام تمرین، فرم «یادگیری اکتشافی»، یکی از روش های موثر یادگیری و مطالعه است. این روش مطالعه دانش آموزان را تشویق می کند تا آنچه را که آنها یاد گرفته اند را به صورت عملی پیاده سازی نمایند.
تمرین های عملی فعالیت ها را شخصی سازی می کند و به این ترتیب یادگیری برای دانش آموزان معنی دار تر می شود. تمرین با انجام کاری منجر به درک عمیق تر، حفظ بیشتر و یادآوری بهتر مطالب و اطلاعات می شود.

آموزش به دیگران

کلید تسلط بر مبحث، آموزش به دیگران است. اگر شما قادر به تدریس موضوعات مختلف با دقت و به طور صحیح به دیگران هستید، تسلط بسیار خوبی از مفاهیم و حفظ و یادآوری بهتری خواهید داشت.
با توجه به هرم یادگیری، در این روش دانش آموزان قادر خواهند بود تا به میزان ۹۰ درصد از مواردی که آموخته اند را به دیگران آموزش دهند. شایع ترین شکل آموزش دیگران، آموزش به همتایان است. با این حال، بهترین مکان برای آموزش به دیگران در یک گروه مطالعه است.
یکی از فعالیت های اصلی که باید در یک گروه تحقیق موثر اتفاق افتد، آموزش نفر به نفر است، در حالیکه هر عضو گروه، فرصتی را برای تدریس به دیگر اعضای گروه را در اختیار داشته باشد.

 

 
 

 

نتیجه:

اثربخشی هر روش یادگیری، همانطور که در هرم یادگیری ارائه شده، نیز تحت تأثیر سبک یادگیری منحصر به فرد شما خواهد بود. بعضی از دانش آموزان از طریق یادگیری بصری (دیدن) بهتر یاد می گیرند و اطلاعات را دریافت می نمایند، در حالی که دیگران از طریق شنیدن اطلاعات را فراگیر هستند (شنوایی). برای به حداکثر رساندن اثربخشی مطالعه خود، می بایست سبک یادگیری تان را کشف کنید.
همچنین، به یاد داشته باشید که کلید اصلی این است که روش یادگیری خود را تغییر دهید. تصور نکنید فقط به این دلیل که هرم یادگیری نشان می دهد که سخنرانی ها از جمله روش های موثر مطالعه برای حفظ اطلاعات نمی باشد، آن ها را به طور کامل فراموش کنید. سخنرانی ها هنوز هم بسیار مهم هستند. هر یک از روش های یادگیری ارائه شده در هرم یادگیری مهم هستند. آن ها را بشناسید و بهترین شیوه را با توجه به سبک یادگیری خود استفاده نمایید.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir