7 تکنیک جهت پرورش ذهن خلاق

7 تکنیک جهت پرورش ذهن خلاق

یک ذهن خلاق می تواند مشکلات را به راحتی به بهترین شکل ممکن حل کند. افرادی که می توانند از قوه خلاقیت خود استفاده کنند در زندگی شخصی و کار بیشتر موفق هستند. اما برای داشتن ذهن خلاق می توانید از تکنیک های زیر استفاده کنید.
تکنیک هایی برای ایجاد ذهن خلاق

این تکنیک ها برای ذهن خلاق شما بسیار موثر و کاربردی هستند و قوه خلاقیت را تقویت می کنند. برای پرورش ذهن خلاق فقط سوال مناسب از خود بپرسید و برای پاسخ منتظر بمانید. هر چه فشار روحی روی شما کمتر باشد ایده های خلاقانه تری به ذهن شما می رسد. بیشتر اوقات پاسخ های ناگهانی همان ایده های ناب هستند که باید آنها را غنیمت بشمارید و در عمل از آنها استفاده کنید.


1- یادگیری مداوم

برای حفظ ذهن خلاق باید یادگیری چیزهای جدید را سرلوحه قرار دهید. زندگی پر از فرصت های جدید است که فقط باید به آنها توجه کرد. شما می توانید با تمرکز بر روی این فرصت ها خیلی از ایده های ناب را ایجاد کنید. فقط باید درنظر بگیرید که چه مشکلی را می توانید حل کنید و محدودیت ها را کنار بگذارید.

سعی کنید مهارت یادگیری خود را بالاببرید. عادت تفکر خلاق را در خود بیشتر کنید. تمرین هم می تواند قوه خلاقیت شما را بالا ببرد.

 

 
 

 

2- ایده های خود را مرتبط کنید

چیزی کشف نمی شود مگر اینکه ایده ها و حقایق را به هم مرتبط کنیم. از ارتباط ایده ها می توان یک ایده ناب را کشف کرد. برای رسیدن به این نقطه باید مهارت های زیادی را در خود پرورش دهید. سعی کنید مهارت هایی را یاد بگیرید که بیشتر علاقه دارید و استعداد های ذاتی شما را تقویت می کند.

به عنوان مثال اگر استعداد ذاتی شما عکاسی است مهارت نویسندگی هم می تواند در کنار عکاسی برایتان موثر باشد. بنابراین در کنار کارهای خود ایده و خلاقیت های مرتبط می تواندبرای عملکرد بهتر شما فرصت های بی نظیری فراهم کند.

 

 
 

 

3- لیست کردن

در این روش هر زمان و در هر مکان اگر ایده نابی به ذهن تان می رسد فوراً یادداشت می کنید. شاید به نظر محدود کننده برسد اما این کار می تواند به ایده ها انسجام دهد. بهترین روش این است که لیستی از اهداف خود تهیه کنید. هر چه به ذهن تان می آید بنویسید. هر چه فکر می کنید مانع اهداف شما شده هم بنویسید. حالا با تفکر خلاق سعی کنید موانع را از سر راه بر دارید. واقعت را طور دیگری بسازید. در این حالت است که بهترین نقشه راه برای شما ایجاد می شود.

 

 
 

 

4- ایده های خود را طراحی کنید

برخی اوقات افرد با شنیدن ایده های شما فوراً آنها را سرکوب می کنند اما مهم این است که شما نا امید نشوید و دست از تلاش بر ندارید تا بتوانید آنها را به ثمر برسانید. گاهی در سفارش کارهای خود می توانید از ایده ها استفاده کنید و چیزی بیشتر از آنچه مشتریان می خواهند به آنها ارائه دهید. شاید آنها خوششان هم نیاید اما شما ایده های خود را معرفی کنید. بیشتر اوقات کارهای ناب به این صورت شکل می گیرد.

 

 
 

 

5- کنجکاوی و امتحان چیزهای جدید

سعی کنید در زندگی به دنبال راه های جدید باشید. برای داشتن ذهن خلاق باید محدودیت را کنار گذاشت و چیزهای جدید را امتحان کرد حس کنجکاوی می تواند یک ایده خام را به یک ایده ناب تبدیل کند. افرادی که حس کنجکاوی دارند می توانند به راحتی به موضوعات متنوع علاقه نشان دهند. چنین رفتاری به تدریج در قوه خلاقیت و عملکرد بهتر آنها کمک می کند.

 

 
 

 

6- قدرت نه گفتن

باید هر کاری که برای شما ارزش خاصی ندارد و به درد نمی خورد را کنار بگذارید. یاد بگیرید کارهایی بیشتر انجام دهید که باعث پیشرفت شما می شود. حتی گاهی اوقات باید بین ایده های خود تنها چند تا را انتخاب کنید و بقیه را کنار بگذارید. برای عملکرد بهتر، ابتدا ایده های خود را بدون رعایت هیچ قانونی بنویسید سپس قسمت هایی را ویرایش کنید و تنها ایده های واقعی و قابل اجرا عملی کنید.

 

 
 

 

7- مشورت و همفکری

همیشه با مشورت و همفکری می توان ایده های زیادی را پیدا کرد. حتی می توان از دیگران برای اجرای آنها بهره برد. جرقه های یک ایده بیشتر با همفکری بدست می آیند. الیته بهتر برای مشورت از افراد متخصص و یا حداقل با تجربه کمک بگیرید گاهی مشورت با برخی افراد با افکار منفی شما قوه خلاقیت شما را کور می کند و به جای رشد ناامیدی و یاس برای شما به همراه دارد.
نتیجه

نباید منتظر یک اتفاق باشید باید آن اتفاق را ایجاد کنید. برای ایجاد عملکرد بهتر باید از درون خود جستجو و کاوش را آغاز کنید و منتظر رویدادهای بیرونی نباشید. باید تکنیک های تقویت هوش و ذهن خلاق را پیدا کنید و برای اجرای آنها تلاش خود را بکار گیرید. این کار علاوه بر پیشرفت کاری برای رشد شخصی و فردی شما هم موثر است.

 

 
 

 

Avatar
فرستنده: e.timsari [آفلاین]

امتیاز دهید :
+1
آمار
1,128 نفر بازدیدکننده
1 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir