ضرورت مشاوره برای نوجوانان

ضرورت مشاوره برای نوجوانان

مشاوره روانشناسی نوجوان به دلیل حساسیت‌های دوران نوجوانی بسیار حیاتی بنظر می‌رسد. نوجوانی دورانی است که با تغییرات و چالش‌های بسیار زیادی همراه است و نیازمند دقت و توجه بسیار ویژه است چرا که این دوران نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت فرد دارد. روانشناسی نوجوان به والدین کمک می کند تا مشکلات و تغییرات دوره نوجوانی را بشناسند و بدانند که با این تغییرات چگونه برخورد کنند. به طور کلی روانشناسی نوجوان این امکان را برای والدین فراهم می‌کند تا سبک های فرزندپروری و شیوه های ارتباطی را در برخورد با نوجوان خود به کار بگیرند. کمک گرفتن از روانشناسی نوجوان در حل بحرانهای دوره نوجوانی بسیار پر اهمیت و راهگشاست. در ادامه مقاله به بررسی روانشناسی نوجوان می‌پردازیم. در همین رابطه مقاله آنچه باید راجع به نوجوان بدانیم را هم می‌توانید بخوانید. 

مشاوره روانشناسی نوجوان

مشاوره نوجوان به والدین کمک می‌کند تا بتوانند ارتباط خوب و موثری با نوجوانان برقرار کنند. بهتر است والدین از علائق نوجوان خود آگاهی داشته باشند و بیاموزند که او را با دیدگاه خود قضاوت نکنند. نصیحت کردن نیز یکی از کارهایی است که باعث گارد گرفتن نوجوانان می‌شود. مشاوره نوجوان به والدین می‌آموزد که بدون نصیحت کردن با فرزند خود صحبت کنند. همچنین حل برخی از مشکلات در دوران نوجوانی از عهده والدین خارج است و بهتر است فرد دیگری که آموزش تخصصی دیده است به کمک بیاید. لازم است بدانید که کمک گرفتن از روانشناس به این معنی نیست که والدین نمی‌توانند از عهده نوجوان خود بربیایند، بلکه روانشناس پلی میان والدین و نوجوانان است و برقراری ارتباط را میان آن ها تسهیل می‌کند. اگر می‌خواهید بیشتر در باب رفتار با نوجوانان بدانید مقاله رفتار صحیح با نوجوان می‌تواند مفید باشد.

 

 
 

 


مشاوره روانشناسی بلوغ دختران

بلوغ در تمام دنیا برای دختران زودتر اتفاق می‌افتد و دوره ای است سرشار از تغییرات جسمی و روانی که منجر به تغییراتی در شخصیت و رفتار نوجوانان می‌شود. نوجوانان در این دوران با سوالات و چالش هایی موجه می‌شوند که اگر پاسخ و راه حل مناسبی برای آن دریافت نکنند، دچار استرس و اضطراب می‌شوند و در نهایت احتمال دارد درگیر مشکلات متعددی همچون افسردگی و اعتیاد شوند. از طرف دیگر برخورد والدین با این تغییرات رفتاری بسیار مهم است و رفتارهای اشتباه باعث از بین رفتن رابطه صمیمانه و مشکلات بعدی می‌شود. مقاله تغییرات عاطفی دختران در دوران بلوغ دقیقاً به همین موضوع پرداخته است. روانشناس نوجوان می‌تواند به والدین و نوجوان کمک کند و با پاسخ دهی مناسب افکار نوجوانان را مرتب کند.

بلوغ زودرس یکی از مشکلات شایع میان دختران نوجوان است که می‌تواند مشکلات خلقی، عصبی و رفتاری دوران بلوغ را شدیدتر کند. در صورتی که بلوغ زودرس قبل از 7 سالگی اتفاق بیفتد و جدی گرفته نشود، مشکلات رفتاری و روانی زیادی برای دختر به وجود می‌آید. روانشناس نوجوان می‌تواند مشکلات این دوره را تا حد زیادی برطرف کند.

 

 
 

 


مشاوره روانشناسی بلوغ پسران

دوران بلوغ در پسران و دختران با تغییرات زیادی همراه است ولی مسلما با هم تفاوت هایی دارند. معمولا پسران به دلیل هیجان بالا و شیطنت بیشترشان، مشکلات رفتاری بیشتری پیدا می‌کنند و بیشتر از دخترها با خانواده خود درگیر می‌شوند. برای حل مشکلات این دوران بهتر است که رابطه صمیمانه میان والدین و نوجوان وجود داشته باشد و پدر از تجربیات دوران بلوغ خود برای فرزندش بگوید. در صورت نبود پدر، مشاوره روانشناسی کمک بسیاری به نوجوان می‌کند و توضیحات و راهنمایی های مفیدی در اختیار خانواده و فرد نوجوان قرار می‌دهد.

بلوغ دیررس یکی از مشکلات جدی در میان پسران است و می‌تواند منجر به مشکلات جدی همچون مشکلات خانوادگی، اجتماعی و حتی منزوی شدن و افسردگی شود. مشاوره نوجوان می‌تواند توضیحات مفیدی در این زمینه به خانواده و خود نوجوان آموزش دهد و از مشکلات بعدی پیشگیری کند. مقاله بلوغ جسمی و جنسی در پسران اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

 
 

 


آموزش جنسی نوجوانان

آموزش جنسی یکی از مهمترین موارد دوران نوجوانی است و لازم است که مورد توجه ویژه والدین قرار گیرد. دوره نواجونی با افزایش میل جنسی و کنجکاوی نوجوانان در این زمینه همراه است و اگر نوجوانان پاسخ های صحیح دریافت نکنند، کنجکاوی خود را از طریق دوستان و راه های نامناسب رفع می‌کنند. یکی از راه‌های نامناسب تماشای فیلم‌های پورنو است که با مشکلات جدی برای نوجوانان همراه است و حتی ممکن است به بلوغ زودرس و انحرافات جنسی منجر شود. مقاله اثرات پورنوگرافی را در همین زمینه بخوانید. مشاوره نوجوان می‌تواند سوالات جنسی نوجوانان را به بهترین نحو پاسخ دهد و نحوه کنترل امیال جنسی را به آن ها آمورش دهد. تربیت صحیح جنسی نوجوانان، منجر به هویت جنسی بهتر در آنها می‌شود.

 

 
 

 


مشکلات تحصیلی نوجوانان

دوره نوجوانی با تغییرات جسمی و روانی زیادی همراه است که این تغییرات بر جنبه های مختلف زندگی آن ها تاثیر می‌گذارد. مشکلات تحصیلی یکی از شایع‌ترین مشکلات میان نوجوانان است و اگر کنترل نشود ممکن است آینده آنها را با خطر مواجه کند. لازم است که خانواده‌ها در این دوران با نوجوان خود همراه باشند و با شناخت و درک چالش‌ها و نگرانی‌های او ، به حل مشکلات تحصیلی او کمک کنند. روانشناس نوجوان می‌تواند این روند را تسریع کند و با ایجاد ارتباط میان والدین و نوجوان، حل این مشکلات را راحت‌تر کند.

 

 
 

 


مشاوره روانشناسی نوجوان : افسردگی در نوجوانان

افسردگی یکی از مشکلات جدی نوجوانی و دوران بلوغ است. افسردگی در نوجوانان به سختی مشخص می‌شود چرا که ممکن است نشانه های آن با تغییرات خلفی معمول نوجوانی اشتباه گرفته شود. در صورتی که افسردگی در نوجوانان به خوبی درمان نشود، به مشکلات بسیار جدی همچون انحرافات اجتماعی، خودآزاری و خودکشی منجر می‌شود. برای حل مشکل افسردگی نوجوانان، لازم است که والدین احساسات آن ها را درک کرده و از انتقاد کردن به آن ها اجتناب کنند. روانشناسی موجوان به آموزش نحوه برخورد با نوجوانان و تمایل آن ها به تنهایی می‌پردازد.

 

 
 

 

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir