پرکارترین رشته های دانشگاهی

پرکارترین رشته های دانشگاهی

پرکارترین رشته های دانشگاهی در جدیدترین آمارگیری اشتغال فارغ التحصیلان توسط وزارت علوم اعلام شد. اشتغال زا ترین رشته های دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری معرفی شدند.

پرکارترین رشته های دانشگاهی

پرکارترین رشته های دانشگاهی، در طرح رصد اشتغال دانش آموختگان و فارغ التحصیلان که در سال 98 اجرا شده استخراج شده اند. این طرح در همکاری با 89 دانشگاه، مرکز عالی و پژوهشگاه انجام شده است و منابع اطلاعاتی و آمار گیری در این طرح، تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از دانشگاه ها در طرح پایش و یا بر اساس اطلاعات ثبتی مانند اطلاعاتی که توسط سامانه بیمه وزارت کار دریافت شده است می باشد. مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم در گفتگو با خبرنگاران اضافه کرد، در این طرح حداقل سعی کرده ایم سی درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی جامعه اماری مورد بررسی را در نظر بگیریم که در بعضی از رشته های دانشگاهی این عدد به چهل درصد هم رسیده است و همچنین در طرح پرکار ترین رشته های دانشگاهی جنسیت ملاک نبوده است. اطلاعات این طرح از فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی مختلف در سال تحصیلی 93-94 جمع آوری شده است. محمد سعید سیف همچنین به عمده ترین دلایل بیکاری و اشتغال کم فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی اشاره کرد و گفت عواملی مانند: عدم تناسب بین رشته های دانشگاهی با خواسته ها و نیازهای جامعه، عدم ایجاد مهارت های خاص در دانشجویان و فارغ التحصیلان جهت پاسخگویی به تغییرات و نیازهای بازار کار از دلایل عمده نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی است که به همین دلیل در اسناد بالا دستی طرح پیمایش مستمر اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. ایشان اضافه کردند بر اساس اطلاعات استخراج شده رشته‌ های فنی و مهندسی در دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وضعیت اشتغال پذیری بهتری نسبت به سایر رشته‌ها داشته اند و آمار اشتغال فارغ التحصیلان نسبت به پیمایش سال گذشته افزایش یافته است. جزئیات اطلاعات استخراج شده پرکارترین رشته های دانشگاهی در مقاطع مختلف را می توانید به تفکیک در جداول زیر مشاهده کنید.

 

 
 

 
پرکارترین رشته های دانشگاهی مقطع کارشناسی ارشد

با مقایسه موارد پرکارترین رشته های دانشگاهی مقطع کارشناسی ارشد با مقاطع کارشناسی و دکتری می توان اطلاعات خوبی بدست آورد. یکی از سوالات دانشجویان و دانش آموزان همواره این بوده که در چه رشته ای ادامه تحصیل بدهم یا پرکارترین رشته های دانشگاهی چه رشته هایی هستند و ... اما این جداول علاوه بر اطلاعات در مورد این نوع سوالات اطلاعات اضافه ای در مورد بهترین مقطع برای اشتغال در یک رشته تحصیلی خاص را می دهد برای مثال که در بالا هم ذکر شد وضعیت فارغ التحصیلان مقطع ارشد رشته حسابداری از مقطع لیسانس و دکتری بهتر است. یا مثلا وضعیت فارغ التحصیلان کارشناسی رشته مهندسی مکانیک در مقطع ارشد از نظر رتبه ای از کارشناسی و دکتر بدتر است پس کسی که قصد ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک داشته باشد باید در نظر بگیرد یا با لیسانس مشغول به کار شود یا تا مقطع دکتری ادامه دهد که وضعیت بهتری داشته باشد.

 پرکارترین رشته های دانشگاهی مقطع کارشناسی ارشد

پرکارترین رشته های دانشگاهی درصد اشتغال
مهندسی کامپیوتر 80/41
مهندسی هوافضا 79/72
حسابداری 78/51
مهندسی مکانیک 74/29
مهندسی برق 74/27
مهندسی عمران 71/72
حقوق 69/37
آموزش زبان انگلیسی 67/65
روانشناسی 67
مهندسی مواد و متالوژی 66/96
اقتصاد 62/39
شیمی 58/78
فیزیک 58/29
تاریخ 53/14
آمار 44/23


پرکارترین رشته های دانشگاهی مقطع کارشناسی

اولین نکته ای که در مقایسه جدول پرکارترین رشته های دانشگاهی مقطع کارشناسی با سایر مقاطع به چشم می خورد درصد کمتر اشتغال فارغ التحصیلان این مقطع نسبت به دو کارشناسی ارشد و دکتری است به طوری که درصد اشتغال در این مقطع به طور کلی زیر هفتاد درصد است. پس می توان گفت که برای اشتغال بهتر مقاطع تحصیلی بالاتر مناسب تر هستند اما این نکته همیشه صادق نیست و مثلا برای فارغ التحصیلان رشته آموزش زبان انگلیسی که در مقطع کارشناسی بهترین وضعیت را در مقاطع مختلف دارد در مقطع ارشد وضع مطلوبی ندارد و در دکتری هم با وجود افزایش درصد اشتغال رتبه ی خوبی بین رشته های مختلف ندارد. یا مثلا برای رشته مهندسی کامپیوتر تغییر درصد اشتغال و رتبه اشتغال بین رشته های دیگر از مقطع کارشناسی به ترشد واقعا چشم گیر است .

پرکارترین رشته های دانشگاهی مقطع کارشناسی
پرکارترین رشته های دانشگاهی درصد اشتغال
آموزش زبان انگلیسی 68/34
مهندسی مکانیک 67/80
مهندسی مواد و متالوژی 65/92
مهندسی هوا فضا 63/16
مهندسی عمران 62/44
مهندسی برق 58/94
مهندسی کامپیوتر 56/70
روانشناسی 53/08
حقوق 52/66
فیزیک 49/86
حسابداری 46/56
اقتصاد 45/70
آمار 45/30
شیمی کاربردی 43/50
تاریخ 37/69

Avatar
فرستنده: e.timsari [آفلاین]

امتیاز دهید :
-2
آمار
1,528 نفر بازدیدکننده
2 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir