راه کارهایی برای فعالیت مدارس در دوران کرونا

راه کارهایی برای فعالیت مدارس در دوران کرونا

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پیشنهادی برای فعالیت مدارس در دوره کرونا گفت: یادگیری ترکیبی دانش‌آموزان باید فعال شود و کلاسهای آموزش حضوری تشکیل شود. 

پژوهشکده برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پیشنهادهای راهبردی ناظر بر فعالیت مدارس در دوره شیوع ویروس کرونا را ارائه کرده است.

در پیشنهادهای این پژوهشکده آمده است:

بحران جهانی ویروس کرونا در کنار همه ناملایمات و سختی‌ها، سبب بروز فرصت‌هایی در بخش‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی، به‌ویژه آموزش و پرورش شده است تا بسیاری از کج‌فهمی‌ها، کج‌اندیشی‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های ناکارآمد به چالش کشیده شده و به حداقل برسد و در عین حال، راه‌حل‌های روزآمد و نوآورانه‌ای از زیر خروارها مشکلات و موانع پدیدار شود.

از آن ناکارآمدی‌ها، تعطیلی مدارس به‌دلایل غیرمرتبط و غیر‌منطقی است، این که صنایع و خودروها موجب آلودگی هوا می‌شوند و به‌تبع آن درب مدارس بسته و غیر‌فعال می‌شوند، مایه شرمساری است.

یادگیری ترکیبی باید فعال شود

متأسفانه اولین چیزی که در ذهن و مخیله تصمیم‌گیران در این گونه مواقع رخ می‌‌کند راحت‌ترین راه‌حل به‌جای بهترین و مناسب‌ترین راه‌حل است، در حالی‌که مدارس باید در همه شرایط و موقعیت‌ها همچون اماکن و مؤسسات بهداشتی، درمانی و امنیتی فعال باشند، معنی و مفهوم فعال بودن هم تنها در تشکیل کلاس‌های درس در داخل مدارس نیست، بلکه آنچه باید فعال و فعالتر شود، جریان یادگیری ترکیبی (برخط و برون‌خط) در همه‌وقت و همه‌جاست.

 

 
 

 

از این رو، شعار «مدرسه فعال است و تعطیل نیست» به‌عنوان شعار ملی آموزش و پرورش ایران در شرایط بحران‌های ملی و جهانی بسیار ضروری است، چرا که وقتی این شعار سرلوحه و سرخط تصمیم‌گیران می‌شود، همه ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران مدرسه اعم از معلمان، دانش‌آموزان، والدین، مدیران صف و ستاد و نیز همه کارشناسان‌، دانشگران و پژوهشگران برای یک جهاد آموزشی و تربیتی بسیج و مهیا می‌شوند و رخوت و بی‌انگیزگی و بهانه‌جویی از آنان و از سیستم آموزش رخت خواهد بست.

نکاتی برای شما که به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مهد کودکها و مدارس با فرزندانتان در منزل هستید

 

 
 

 

تمام آنچه که بطور روزمره در مهد کودک و مدرسه برای کودکانتان انجام میشود را به یاد بیاورید. توجه داشته باشید که به همان میزان در طول روز در هوای آزاد مانند جنگل و پارک باشند.

- به آنها کمک کنید تابه میزان کافی تحرک و فعالیت جسمی داشته باشند که باعث سلامت آنها میشود.

- برای مشارکت فرزندانتان در امور منزل برنامه ریزی داشته باشید و اجازه ندهید شب و روز آنها جابجا شود.

- شما مانند والدین موظف هستید که ارتباط مستقیم خود را با مدرسه حفظ کنید تا باعث کاهش نگرانی فرزندانتان در امور مربوط به مدرسه شود. شما موظف هستید تا جهت انجام تکالیف مدرسه در منزل به فرزندان خود کمک لازم را بنمایید.

- برای فرزندانتان شرح دهید که علت بسته شدن مدارس و مهد کودک کمک به کاهش شیوع بیماری است نه اینکه مدرسه جای خطرناکی برای آنهاست. وگرنه آنها خود شروع به یافتن توضیحات و توجیهات خاص خود میکنند و این باعث افزایش نگرانی آنها در کوتاه مدت و دراز مدت میگردد.

- هر بار و بر اساس دانسته هایتان فقط برای یک هفته برنامه ریزی کنید. به طور کلی کودکان درک بهتری از زمان حال دارند.

- در نظر داشته باشید در صورت تغییر عادات روزانه احتمال وقوع اختلافات خانوادگی افزایش می یابد.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir