راه‌های مقابله با استرس در فصل امتحانات

راه‌های مقابله با استرس در فصل امتحانات

با فرا رسیدن ایام امتحانات، دلهره دانش آموزان هم شروع می‌شود. در این روز‌ها دانش آموزان نمی‌دانند چگونه با استرس و اضطراب خود مقابله کنند. آنها در هر سنی که باشند چون نگرانی‌های مختلفی درباره درس خواندشان دارند؛ دچار اضطراب و ترس از امتحان می‌شوند. گروهی از دانش آموزان ممکن است نشانه‌هایی مانند عصبانیت، افسردگی، پریشانی، ناراحتی از خودشان نشان دهند. حتی برخی دانش آموزان درس خوان هم گاهی به دلیل غلبه استرس و اضطراب بر آن‌ها مطالب را از یاد می‌برند.

علاوه بر خالی شدن ذهن، علائم فیزیکی اضطراب امتحان می‌تواند شامل سردرد، تهوع، شکم‌درد، تعریق زیاد، افزایش ضربان قلب و احساس گیجی و سردرگمی باشد. 

باور‌هایی که موجب اضطراب دانش آموزان از امتحان می‌شود اغلب تصور‌ها و نگرش‌های منفی و کاهش دهنده قوای ذهنی و انگیزشی آنان هستند. پس برای مقابله با چنین طرز تفکر‌ها و باورهایی، دانش آموز باید بلافاصله مداد و کاغذ به دست بگیرد، به نوشتن و خواندن درس هایشان ادامه دهد. آنان نباید اجازه دهند که چنین تفکراتی مانع مطالعه و تلاششان برای یادگیری شود.

 

 
 

 

والدین و مربیان هم می‌توانند با به کار بردن روش‌هایی مانند انجام تکالیف درسی، تمرین حل کردن، اضطراب امتحان را در کودکان و نوجوانان کاهش دهند.  اگر دانش آموزی در طول تـرم تحصیـلی خـود عمـلکرد ضعیفی داشته باشد، تذکر‌های پشت سرهم پدر و مادر در ایام امتحان نه تنها هیچ کمکی به کودک یا نوجوان نمی‌کند، بلکه موجب ترس و آشفتگی بیشتر او هم می‌شود.

هر گونه سخت گیری بی مورد و تنبیه دانش آموز به دلیل نگرفتن نمره‌های عالی، باعث تشدید اضطراب درونی آن‌ها از درس، مدرسه و امتحان می‌شود. راه حل نمرات پایین دانش آموزان در تنبیه کردن آن‌ها نیست، بلکه دریافتن راهی برای رفع علت اصلی آن است. هیچ گاه تفاوت‌های فردی بین کودکان را نادیده نگیرید و مرتب نمره‌های آن‌ها را با هم مقایسه نکنید؛ زیرا همین امر موجب ناراحتی، فشار روانی و بدبینی نسبت به یکدیگر در آن‌ها می‌شود.

برای تشویق دانش آموزان به درس خواندن می‌توان به آن‌ها دلگرمی داد و با حمایت‌های کلامی مثبت خود، آن‌ها را نسبت به استعداد‌های بالقوه شان آگاه کرد تا به همین ترتیب، ریشه‌های ترس و اضطراب را که عامل بسیاری از مشکلات روانی آن‌ها بوده، ازبین ببرند.

 

 
 

 

روش های صحیح مطالعه قبل از امتحان
خواب کافی می‌تواند از شدت اضطراب امتحان بکاهد. اغلب دانش آموزان به حداقل ۶ و ۷ ساعت خواب در طول شبانه روز احتیاج دارند و اگر آن‌ها کمتر از این میزان بخوابند، بدنشان مستعد و آماده آسیب‌های روحی و جسمی خواهد شد. هر گونه بی نظمی در برنامه خواب یا کم خوابی موجب کاهش کارایی مغز و افزایش استرس می‌شود.هر گونه سخت گیری بی مورد و تنبیه دانش آموز به دلیل نگرفتن نمره‌های عالی، باعث تشدید اضطراب درونی آن‌ها از درس، مدرسه و امتحان می‌شود. راه حل نمرات پایین دانش آموزان در تنبیه کردن آن‌ها نیست، بلکه دریافتن راهی برای رفع علت اصلی آن است. هیچ گاه تفاوت‌های فردی بین کودکان را نادیده نگیرید و مرتب نمره‌های آن‌ها را با هم مقایسه نکنید؛ زیرا همین امر موجب ناراحتی، فشار روانی و بدبینی نسبت به یکدیگر در آن‌ها می‌شود.

برای تشویق دانش آموزان به درس خواندن می‌توان به آن‌ها دلگرمی داد و با حمایت‌های کلامی مثبت خود، آن‌ها را نسبت به استعداد‌های بالقوه شان آگاه کرد تا به همین ترتیب، ریشه‌های ترس و اضطراب را که عامل بسیاری از مشکلات روانی آن‌ها بوده، ازبین ببرند.
خواب کافی می‌تواند از شدت اضطراب امتحان بکاهد. اغلب دانش آموزان به حداقل ۶ و ۷ ساعت خواب در طول شبانه روز احتیاج دارند و اگر آن‌ها کمتر از این میزان بخوابند، بدنشان مستعد و آماده آسیب‌های روحی و جسمی خواهد شد. هر گونه بی نظمی در برنامه خواب یا کم خوابی موجب کاهش کارایی مغز و افزایش استرس می‌شود.

تغذیه مناسب نیز تاثیری مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانش آموز می‌گذارد. تحقیقات و پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهند رژیم‌های غذایی ناسالم و ناکافی تاثیری منفی بر قابلیت فراگیری دانش آموزان، تمرکز حواس و هوشیاری آنان می‌گذارد. همان طور که می‌دانید برخی از غذا‌ها آرامش بخش‌تر از سایر غذا‌ها هستند.

 

 
 

 

بهترین عملکردها قبل امتحان
سعی کنید زودتر از ساعت تعیین شده امتحان، در محل باشید. وسایل مورد نیازتان را به همراه داشته باشید. در صورت نیاز یک بطری کوچک آب به همراه داشته باشید. یادداشت‌های خود را که شامل نکات مهم درس، فرمول ها، تاریخ ها، نام‌های خاص است با خود همراه داشته تا بتوانید پیش از امتحان مروری بر آن‌ها بکنید. ساعت مچی خود را همراه ببرید تا متوجه مرور زمان بشوید.

زمانی که آموزگار درباره نحوه چگونگی امتحان صحبت می‌کند، خوب گوش کنید. وقتی ورقه سوال‌ها را گرفتید، ابتدا نفس عمیقی بکشید و آن گاه تمام سوالات را بخوانید و سپس با در نظر گرفتن زمان امتحان، شروع به نوشتن پاسخ‌ها از آسان به سخت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا برآوردی از زمان و بخش‌های مختلف سوالات امتحانی داشته باشید. اگر نکته‌ای را نمی‌فهمید، نگران نشوید، همان ابتدای امتحان قبل از آنکه شروع به پاسخگویی کنید از آموزگار خود بپرسید.

اگر آن قدر عصبی و مضطرب هستید که احساس می‌کنید هیچ چیز را به خاطر نمی‌آورید، بهتر است یکی دو دقیقه کاملا آرام بنشینید و به موضوعات آرامش بخش فکر کنید. پس از چند دقیقه که توانستید به حالت عادی برگردید، مطمئنا تمرکز و توجه بهتری برای پاسخگویی به سوالات خواهید داشت

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir