خودگویی مثبت و موفقیت در ریاضیات

خودگویی مثبت و موفقیت در ریاضیات

نتایج تحقیق جدید دانشمندان هلندی نشان داد، دانش‌آموزانی که اعتماد به نفس کمی دارند، یک فعالیت ذهنی ساده مانند سخنان مطلوب و دلگرم کننده، می‌تواند موجب پیشرفت آنان شود. به گزارش مدیکال اکسپرس، در این تحقیق مشخص شد، کودکانی که درگیر این نوع خود گویی بودند، زمانی که صحبتشان روی تلاش و نه توانایی متمرکز بود، عملکرد ریاضی‌شان پیشرفت داشت.
ساندر توماس، استاد روانشناسی دانشگاه اوترخت، سرپرست این تحقیق می‌گوید: "به والدین و معلمان اغلب توصیه می‌شود که کودکان را به تکرار خودگویی‌های مثبت در مواقع پراسترس مانند زمان امتحانات رسمی تشویق کنند. ما تاکنون در مورد این که آیا این کاربه پیشرفت کودکان کمک می‌کند، تصورخوبی نداشتیم اما دریافتیم کودکان با اعتماد به نفس پایین می‌توانند از طریق خود گویی متمرکز بر تلاش عملکردشان را بهبود دهند".
پژوهشگران تعداد 212 کودک را در پایه چهارم تا ششم (سنین 9 تا 13 سال) از مدارس طبقه متوسط جامعه هلند بررسی کردند. آنان این سن را انتخاب کردند زیرا در اواخر کودکی، درک منفی از شایستگی در مورد تکالیف مدرسه به طور فزاینده‌ای شایع است.

 

 
 

 


در این مطالعه، کودکان ابتدا در مورد شایستگی خود، عقیده شان را ابراز کردند. چند روز بعد، آنان در کلاس‌های خود روی نیمه اول آزمون استاندارد ریاضی کار کردند. بلافاصله پس از اتمام نیمه اول آزمون، به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند؛ یک گروه درخودگویی متمرکز بر تلاش شرکت کردند (به عنوان مثال، "من تمام تلاش خود را می‌کنم!") ،یک گروه در خود گویی متمرکز بر توانایی (من در این کار بسیار خوبم !) شرکت کردند، و گروه آخر بدون خود گویی.
سپس نیمه دوم آزمون ریاضی را به پایان رساندند. عملکرد کودکانی که درخودگویی متمرکز بر تلاش مشارکت داشتند، در مقایسه با کودکانی که در این خود گویی مشارکت نداشتند، پیشرفت کردند. خودگویی به خصوص در بین کودکانی که اعتقاد منفی در مورد شایستگی خود داشتند، مفید بود. در مقابل، نمرات ریاضی کودکانی که خودگویی متمرکز بر توانایی داشتند، صرف نظر از عقیده شان در مورد شایستگی، پیشرفت نداشت.
ادی بروملمن، استادیار دانشگاه آمستردام در رشد کودک می‌گوید: "تحقیق ما نشان داد که عملکرد ریاضی کودکانی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند، وقتی به خودشان می‌گویند که تلاش خواهند کرد، پیشرفت می‌کند. ما در میان کودکانی که اعتماد به نفس کم دارند و خودشان در مورد توانایی صحبت می‌کردند، نتیجه مشابهی پیدا نکردیم. خودگویی درمورد تلاش مهم است."
محققان اظهار کردند: یافته‌های آنان فقط در مورد کودکان پایه‌های چهارم تا ششم کاربرد دارد و ممکن است برای کودکان در سنین دیگر کاربرد نداشته باشد. آنان همچنین خاطرنشان کردند که این مطالعه درهلند انجام شده و پاسخ کودکان به خودگویی در کشورها و فرهنگ های دیگر ممکن است متفاوت باشد.
این تحقیق توسط پژوهشگران دانشگاه اوترخت، دانشگاه علوم کاربردی لیدن آمستردام و دانشگاه ساوتهمپتون انجام شد. نتایج این تحقیق در مجله رشد کودک منتشر شده است.

Avatar
فرستنده: mahini [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
833 نفر بازدیدکننده
0 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir