ترفندهای طلایی برای مطالعه درس فیزیک

ترفندهای طلایی برای مطالعه درس فیزیک

برخلاف تصور بسیاری از دانش‌آموزان، فیزیک درسی فراتر از حفظ فرمول‌ها و جایگذاری داده‌های مسئله در آن‌هاست. دانش آموزان اولین نکته‌ی مهمی که باید بدانند، این است که برای فهمیدن فیزیک، باید مسئله‌های زیادی حل کنند. معلم فیزیک بر قوانین و مفاهیم اصلی تأکید خواهد کرد و دانش‌آموزان باید بتوانند ازاین قوانین برای درک و حل مسئله استفاده کنند. 

مطالبی را که قرار است در طول ترم فرا بگیرید، به‌طور مختصر مرور کنید تا بتوانید برنامه ریز‌ی کرده و بازدهی‌تان را بالا ببرید. برای درک و به خاطر سپردن داده‌ها و فرمول‌های فیزیک، باید مطالب اساسی و نکاتی که مباحث مختلف را به‌هم مرتبط می‌کنند، یاد بگیرید.

دانش آموزان گاهی فرمول‌ها را فراموش خواهند کرد، اما درک مباحث اساسی کمک می‌کند تا برای خودشان فرمول بسازند. دانش آموزان باید در ابتدا پیش‌زمینه‌ای از فیزیک به‌دست آورند تا بتوانند گام‌های بعدی را بهتر دنبال کنند. باید به سرفصل‌های درس توجه کرده و توضیحاتی را که درمورد آن‌ها ارائه شده است، مطالعه کنند. به‌دنبال نکات اساسی بگردند، سعی کنند الگوی حاکم بر کتاب را شناسایی کرده و بین این درس و آموخته‌های قبلی‌شان، ارتباط برقرار کنند.

 

 
 

 

دانش آموزان کتاب‌های خود را کامل بررسی کنند، مانند فهرست و مقدمه را به خوبی بخوانند. هر یادداشتی را که خطاب به دانش‌آموز یا معلم در مقدمه آمده است، مطالعه کنند. زمان مطالعه  نکات اصلی و مباحث پایه را هم پیدا کنند. نگاهی به مسئله‌ها بیندازند و ببینند نکات اساسی چگونه در این مسائل به‌کار گرفته شده‌اند.

وقتی یک درس‌نامه را روزنامه‌وار خواندند، سپس برگردند و مطالب را عمیق‌تر بخوانند، فرمول‌ها را روی کاغذ بنویسند و واحد‌های هر کمیتی را به طور دقیق بررسی کنند.  تا جایی که امکان دارد به جای حفظ کردن فرمول‌ها و نکات تستی، محاسبات خود را سریع کنند. تمام فرمول‌های تستی از یک فرمول مادر (اصلی) به دست می‌آیند. اگر به دنبال اثبات فرمول‌های تستی فیزیک بروند درمی‌یابند که فرمول‌های تستی از اعمال شرایط خاص که مسئله بر اساس آن طراحی می‌شود در فرمول اصلی و انجام محاسبات بر اساس پارامتر‌ها به دست خواهند آمد. اگر محاسبات سریع باشد می‌توانند با استفاده از فرمول اصلی و داده‌های مسئله به راحتی به جواب برسند.

 پس از این‌که مبحثی را خواندند، بلافاصله به سراغ حل تمرین و تست بروند. نباید این تست‌ها و تمرین‌ها را برای سنجش یادگیری خود حل کنند، بلکه باید آن‌ها را برای تثبیت فرمول‌ها و موضوعات مطالعه‌شده در ذهنشان و آشنایی با نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در طراحی مسائل استفاده کنند.

تعداد تست‌ها و تمرین‌هایی که بلافاصله بعد از خواندن درس‌نامه حل می‌کنند نباید خیلی زیاد باشد. وقتی احساس کردند این فرمول برای‌ آن‌ها شفاف شده به سراغ مبحث بعدی بروند.

Avatar
فرستنده: mahini [آفلاین]

امتیاز دهید :
+1
آمار
1,161 نفر بازدیدکننده
1 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir