همانطور که میدانید ضریب زیست در کنکور برای زیرگروههای 1 و 2، "12" و برای زیرگروههای 3 و 4 و 5، "6" است.
زیستشناسی در کنکور از 50 تست تشکیل شدهاست ودرصد هر تست در این درس 2 میباشد.
دقت در این درس مهم است زیرا هر جواب غلط در این درس شمارا 2.7 درصد عقب میاندازد.
زمان کلی که برای این درس درنظر گرفته شدهاست 36 دقیقه میباشد. بهعبارت دیگر هر تست برای پاسخگویی به شما 43.2 ثانیه فرصت میدهد.
اگر دانش آموز رشته ی تجربی باشید ، بدون شک از اهمیت این درس در تعیین سرنوشت
خود آگاه هستید . درسی که هر تست آن می تواند تعداد زیادی داوطلب را در رتبه ی کل
شما جا به جا کند. ضریب درس زیست شناسی در کنکور سراسری تجربی برای زیر گروه یک و دو 12 و سه و چهار و پنج 6 می باشد و این موضوع یعنی کلیه ی علاقه مندان به رشته های علوم پزشکی و بیشتر رشته های تجربی باید کمر به همت بسته و با مطالعه ی مکرر و دقیق مباحث زیستشناسی بار خود را برای قبولی در رشته های مذکور ببندند.
بودجهبندی این درس بهصورت زیر است:
پیش از دستهبندی مباحث لازم به ذکر است تاکید کنیم بیشترین سوالات زیستشناسی را سوالات ترکیبی تشکیل میدهند و شما میتوانید در زیر به جزئیات تعداد سوالات هر فصل توجه کنید.
بخش اول:
بخش دوم :
بخش سوم :
روش مطالعه زیستشناسی کنکور:
اولا باید زیستشناسی رو هرروز داخل برنامهتون بگذارید و در هفته حداقل ۲۵ درصد از کل ساعت مطالعتونرو زیست بخوانید (تشریحی+تست).
هر فصل زیست شناسی رو بار اول اینطوری بخونید:
۱- اول یک دور فصل رو از روی کتاب درسی حتی اگر شده روزنامهوار بخوانید.
۲- بعد آن فصل رو همراه با سرفصلهای کتاب تستی که دارید به چند بخش تقسیم کنید.
۳- بعد هر قسمت رو اول با دقت بیشتر از روی کتاب درسی با خطکشی زیر متن کتاب بخوانید، قیدها و کلمات مهم رو با روشی که در ادامه میگوییم مشخص کنید.
۴- بعد درسنامهی قسمت مربوطه رو از کتاب کمک آموزشی که دارید بخوانید،
۵- حال بروید تست آموزشی از کتاب تستی که دارید بزنید و فقط تستهای همان مطلبی که خواندید رو بزنید.
۶- همهی نکاتی که از این تستها استخراج کردید رو در حاشیهی کتاب بنویسید. اگه تستها رو بلد نیستید اشکالی ندارد مهم یادگیریست فعلا.
۷- مبحث اول که تمام شد بعد بروید سراغ قسمت (مبحث) بعدی همان فصل و به همین ترتیبی که گفته شد بخوانید.
۸- بعداز اینکه فصل به همین روش تموم شد یک بار دیگر مطالب همان فصل رو همراه با نکاتی که در حاشیهها یادداشت کردید بخوانید و حداقل ۲۴ ساعت بعد سعی کنید تستهای مفهومیتری از آن فصل رو کار کنید. وقتی جواب تستها رو میخواهید نگاه کنید حتما پاسخ تشریحی , علت غلط بودن سایر گزینهها رو هم بخوانید چون با خواندن جواب تشریحی هم مطالب برایتان دوباره مرور میشود و هم ممکن است نکته جدیدی یاد بگیرید که بهتون کمک کنه.
۹- در آخرین مرحله بعد از انجام همه این کارها باید آن فصل رو خلاصه نویسی کنید.
خلاصه نویسی زیست شناسی:
در درس زیستشناسی برخلاف خلاصهنویسی ریاضی و فیزیک هدف فرق دارد. در درس ریاضی و درس فیزیک خلاصهای که مینویسید برای این است که در دفعات بعدی همه مطالب رو از روی خلاصه خودتون بخوانید اما در درس زیستشناسی و شیمی، خلاصهای که مینویسید برای این است که قبل از سریهای بعدی مطالعه کتاب درسی یک دید و شمای کلی از مطالب مهم فصل و کلیات فصل بهتان بدهد و در واقع مطالب رو به شکل نموداری در ذهنتان پیاده کنید تا درحین مطالعه اصلی کتاب درسی بیشتر روی جزئیات تمرکز داشتهباشید.
وقتی تست میزنید هرجا نکته خوب و به درد بخوری پیدا کردید، باید در حاشیه کتاب درسی یادداشت کنید تا دفعه بعد که کتاب رو میخوانید نکات تستها رو هم همراهش بخوانید.
هر وقت فصلی رو میخوانید حتما زمان مطالعه آن فصل رو یادداشت کنید تا در دوران جمعبندی بدانید که تقریبا چقدر زمان برای مرور این فصل لازم دارید و درست برنامه ریزی کنید.
سوالهای زیستشناسی ترکیبی:
در سالهای اخیر سوالات کنکور زیستشناسی نسبت به گذشته خیلی ترکیبیتر شدند و این نوید را میدهند که کنکوریها باید بیشتر زیستشناسی را بهصورت ترکیبی و موضوعی مطالعه کنند.
فصلهایی که مربوط به یک موضوع هستند و باید بهصورت ترکیبی مطالعه شوند عبارتند از:
۱-بدن انسان: قسمتی از فصلهای ۴ تا ۸ سال دوم و فصلهای ۱ تا ۴ و ۱۱ سال سوم. معمولا ۱۳ تا ۱۶ تست تو کنکور از موضوعات مربوط به بدن انسان میآید.
۲-ویروس،باکتری،آغازیان و قارچها: فصل ۹ تا ۱۱ پیش دانشگاهی که معمولا ۱۰ تا ۱۳ تست کنکور رو تشکیل میدهند.
۳-گیاهی: قسمتی از فصل ۳ و ۶ و ۸ سال دوم و فصل ۹ و ۱۰ سال سوم و حدود نصف فصل ۸ پیشدانشگاهی که معمولا ۱۰ تا ۱۲ تست کنکور از این فصلها هست.
۴-ژنتیک: فصل ۵ تا ۸ سال سوم و فصل ۵ پیشدانشگاهی که معمولا هر سال ۷ تا ۹ تست کنکور از این فصلهاست.
۵-سلولی-مولکولی: فصل ۱ تا ۳ زیست شناسی سال دوم و ۱ و ۲ پیش و قسمتی از فصل ۸ پیشدانشگاهی که معمولا ۵ تا ۷ تست کنکور از این فصل ها مطرح میشود.
۶-حیات و تکامل جمعیتهای جانوری: فصل ۳ و ۴ و ۶ و ۷ پیشدانشگاهی که معمولا ۲ تا ۴ تست زیستشناسی کنکور از این چهار فصل هست.
عکسهای کتاب درسی زیستشناسی:
به عکسهای کتاب درسی بسیار اهمیت دهید. نکات عکسها را کنارشان بنویسید. مثلا شکلهای فصل ۴ کتاب زیست شناسی سال دوم خیلی مهم هستند و تقریبا میشه گفت هر سال مورد علاقه طراحان سوالات کنکور بودند پس شما باید در کنار این شکلها حاشیهنویسی کنید. مثلا دستگاه گوارش گاو رو میتوانید بهاین صورت کنار شکل بنویسید:
دهان ← مری ← سیرابی ← نگاری ← مری ← دهان ← مری ← هزارلا ← شیردان ← روده
شکل مجاری ادراری و کلیه در فصل ۷ زیست شناسی سال دوم هم خیلی مهم و مورد توجه طراحان سوالات کنکور است.
شکلهای فصل ۱۱ زیست پیشدانشگاهی خیلی نکته دارند حتما با دقت بخوانید.
به کلماتی که شبیه هم هستند دقت کنید و تفاوتهای این کلمات رو بلد باشید مثلا کوتیکول (کوتین)، کیتین، کینین، کراتین، کراتینین
هرجای کتاب که اشاره شده گفته بافت فلان محل پوششی یا پیوندی است حتما از خودتون بپرسید از چهنوع بافت پوششی یا پیوندی است؟ تقسیم بندی بافت و نکات فصل ۳ زیست سال دوم رو کامل مسلط باشید چون در خیلی از فصلهای دیگر هم از اینها اسم برده شده و به نوع بافتهای بدن اشاره شده.
از روی شکل ۹-۹ زیست سال سوم نظام قدیم میشود فهمید که چمن، بلوط و بید گلدار هستن پس طراح سوال میتواند ویژگیهای نهان دانگان رو در قالب اینها بیاورد.
روش مطالعه زیست از زبان رتبههای برتر:
سارا همتی رتبهی ۱ کنکور ۹۴ درصد زیست: ۸۹ درصد
ابتدا مطالب را مطالعه میکردم و تست آموزشی میزدم بعد دوباره به کتاب برمیگشتم و نکات تستها را در کتاب یادداشت می کردم و دیگر به آن تستها مراجعه نمیکردم و سریهای بعدی کتاب را مرور میکردم. همچنین برای این درس یادداشتبرداری میکردم، گاهی نیز درخت دانش رسم میکردم و بعضی از وقتها هم آن را به دیگران یاد میدادم. هنگام تحلیل آزمون، در همه درسها و زیست روشم اینگونه بود که ابتدا پاسخ تشریحی را میخواندم و زمانی که آزمون جمعبندی داشتیم مثلا در دی و بهمن، یک بار دیگر از خودم این سوالات را آزمون میگرفتم و در این زمان، پاسخ تشریحی را دقیقتر بررسی میکردم و میخواندم.
امید جلیل، رتبهی ۳ تجربی منطقهی ۳ درصد زیست: ۸۴ درصد
دور اول سعی میکردم بسیار عمیق مطالعه کنم و استفاده از کتابهای کمکآموزشی برای این بود که اگر احیاناً نکتهای را فراموش کرده یا نخواندهام آن را پیدا کنم؛ مثل نکاتی که در سالهای پی در پی در کنکور تکرار شده است. دو ماه قبل از کنکور تقریباً از کتاب کمکآموزشی استفاده نکردم به جز کتاب زرد اختصاصی و بیشتر تأکیدم بر کتاب درسی و نکاتی بود که خودم آنها را تهیه کرده بودم. روش من برای نوشتن نکات به این صورت بود که مثلاً مینوشتم جنین و کل مطالب مربوط به آن را در سه سال زیستشناسی استخراج کرده و به صورت خلاصه یاداشت میکردم. همچنین سعی میکردم نکات را به صورت ترکیبی بنویسم و سؤال طراحی کنم.
علیرضا رضایی رتبه ۹ کشوری کنکور ۹۳ درصد زیست: ۹۰ درصد
در درس زیستشناسی تأکید من روی کتاب درسی بود؛ یعنی اولویت کاریام را کتاب درسی قرار داده بودم و نکاتی را که در تستها پیدا میکردم در حاشیهی کتاب درسی یادداشت میکردم تا نیازی به رجوع مکرر به کتابهای دیگر نداشته باشم و یک منبع کامل برای خود تهیه کرده بودم؛ البته در اولین آزمونهای تابستان در زیستشناسی مشکل داشتم و حدود ۵۶ درصد پاسخ میدادم ولی بهمرور این درصد را به ۹۰ افزایش دادم و حتی در یکی از آزمونهای دیماه توانستم آن را ۱۰۰ درصد بزنم. عملکرد من در این ۶ ماه بسیار تعیینکننده بود.
اشتباه من در تابستان این بود که منابع متعددی داشتم و از همهی آنها استفاده میکردم. کتابهایی که تستهای استانداردی نداشتند و تالیفی بودند ولی با تأکید بر کتابهای کانون و تستهای کنکور توانستم به دید متفاوتی از کتاب درسی برسم و کتاب درسی را کاملاً موشکافانه، مفهومی و عمیق مطالعه کنم. همین مسئله باعث شد همیشه تصویری از کتاب درسی و واژهها و اصطلاحات و قیدهای آن در ذهن داشته باشم. از طرفی در درس زیستشناسی نکتهنویسی، حاشیهنویسی و یادداشتبرداری داشتم و وقتی دفترچهی آزمونهایم را بررسی میکردم سعی میکردم حتی گزینههایی را که درست جواب داده بودم بررسی کنم و از لابهلای آن نکاتی را استخراج کنم و در حاشیهی کتاب بنویسم و حتی اشتباهاتی که ناشی از بیدقتی بودند در کتاب خودآموزیام مینوشتم تا آنها را فراموش نکنم.
شایان پور میربابایی رتبه ۱ کنکور ۹۳ درصد زیست: ۱۰۰ درصد
مهم ترین منبع من ، کتاب درسی ام بود و نکات مهم از تست ها را هم در کتاب درسی ام یادداشت می کردم. روش مطالعه هر کس مخصوص به خودش است . من از این روش استفاده کردم و از آن نتیجه گرفتم. در ابتدا متن کتاب درسی را کامل می خواندم . خیلی با دقت این کار را انجام می دادم . اگر نکته ای وجود داشت که با مطالب قبلی ارتباط داشت ، استنتاج خود را یادداشت می کردم . شکل های کتاب را هم بررسی می کردم و نکات آن را یادداشت می کردم . این یادداشت برداری های من در خود کتاب درسی و گوشه های آن بود.
بعد از آنکه چند دور مطالعه می کردم و به تسلط نسبی می رسیدم سراغ تست زدن می رفتم. در کل تست های کنکور را برای خودم در اولویت قرار می دادم. کنار تست هایی که غلط جواب داده بودم یا جواب نداده بودم، برای خودم علامت می زدم تا بعدا به این تست ها توجه کنم. به جواب همه ی تست ها – حتی تست هایی که درست جواب داده بودم – نگاه می کردم تا اگر نکته یا استدلال بهتری وجود دارد از آن استفاده کنم . نکات تست ها را هم در خود کتاب درسی می نوشتم. در سال چهارم به طور میانگین ۱۲ ساعت در هفته برای زیست وقت می گذاشتم البته دوستانی داشتم که بیشتر هم وقت می گذاشتند و این زمان مخصوص به هر فرد است. گاهی اوقات برای خودم تست طراحی می کردم . سعی می کردم پیش بینی کنم کدام قسمت ها و کدام نکته ها می تواند مورد توجه طراحان باشد. برای قسمت های حفظی و فرار زیست از خلاصه برداری هم استفاده می کردم .فصل چرخه ها را برای خودم خلاصه کردم . برای نکات سه فصل آخر زیست پیش ۲ هم جدول درست کرده بودم تا مطالب را بهتر به یاد بسپارم.
پارسا سلطانعلی