خلاصه نویسی 1

خلاصه نویسی 1

یکی از مهم‌ترین کارهایی که یادگیری شما را کامل می‌کند و به برنامه‌ی مرورتان کمک می‌کند، خلاصه‌نویسی و داشتن کلاسور خلاصه‌برداری است. مخصوصا زمانی که این خلاصه‌ها به زبان خودتان و با استفاده از ذهن خودتان و متشکل از طرح‌های شبکه‌ای باشد. قبل از نوشتن خلاصه‌ها، خلاصه‌ی هر مطلب را ابتدا در ذهن خود مرور کنید، سپس شروع به نوشتن نمایید. سعی کنید در زمان نوشتن خلاصه‌ها به کتاب درسی مراجعه نکنید و تنها از ذهن خود یاری بگیرید. اما بعد از نوشتن هر خلاصه حتما درستی آن را با منابع درسی خود کنترل نمایید. خلاصه‌نویسی فواید بسیاری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.
نكته: شما باید بعد از یاد گرفتن و فهم یک مطلب درسی، با خلاصه کردن مطالب به‌گونه‌ای که تمام نکات مهم و اصلی را در بربگیرد به خلاصه‌برداری و نظم دادن مطالب درسی بپردازید. بهترین زمان برای تهیه‌ی خلاصه‌ها، هنگام مطالعه‌ی درس و در زمان یادگیری است، اما در شروع کار که شما هنوز تبحر لازم برای خلاصه‌نویسی را ندارید بهتر است در زمان مطالعه به یادداشت‌برداری بپردازید و پس از مطالعه با کمک یادداشت‌هایتان خلاصه‌نویسی کنید. خلاصه‌ی مطالب باید شامل تمام نکات ارزشمند، عبارات مهم و کلمات کلیدی باشد. منظور از کلمات کلیدی، کلماتی است که بیش‌ترین مطلب را از جمله به ذهن انتقال می‌دهد. هم‌چنین می‌توانید در خلاصه‌ی خود به ذکر مثال و تست‌های مادر و الگو بپردازید.
مهم‌ترین مرحله در خلاصه‌نویسی، تهیه‌ی طرح شبکه‌ای است. منظور از طرح شبکه‌ای، نموداری است که در آن با نوشتن عنوان اصلی، ترسیم شاخه‌های اصلی و فرعی مطالب و فقط از کلمات کلیدی استفاده می‌کنیم. ضمن آن که اگر مطالب دارای ترتیب و شماره باشند، این ترتیب و شماره‌ها را نیز در نظر می‌گیریم. طرح‌های شبکه‌ای شما می‌توانند به صورت سازمانی، درختی، شعاعی و... باشند.
مروری بر دیگر مزایای خلاصه نویسی:
1- مرور سریع و بـا بـرنامـه به وسیـله‌ی کلاسـور خلاصـه‌برداری.

2- درک بهتر و مفهومی مطالب با ترسیم طرح‌های شبـکه‌ای.

3- به خاطر سپردن مطالب و دسته‌بندی آن‌ها با ترسیم طرح‌های شبکه‌ای.
4- استفاده بهینه از زمان‌های مرده به دلیل قابل حمل بودن کلاسور خلاصه‌برداری و مرور طرح‌های شبکه‌ای.

5- بالا رفتن تمرکز در هنگام ترسیم طرح‌های شبکه‌ای.
6- افزایش قدرت یادگیری و تثبیت مطالب یادگرفته شده.
7- دسته‌بندی و افزایش قدرت تجزیه و تحلیل تست‌ها و هم‌چنین گردآوری تست‌های مهم‌تر و پرتکرار با کمک گنجینه نکات کلاسور خلاصه‌برداری.
8- افزایش قدرت پاسخ‌دهی کتبی به جای یادآوری شفاهی با نوشتن خلاصه‌ها و طرح‌های شبکه‌ای.
9- فهم سریع و کشف نکات پنهان تست‌ها با کسب توانایی در تشخیص نکات اصلی و فرعی هنگام ترسیم طرح‌های شبکه‌ای.
10- کشف اشتباهات رایج با استفاده از قسمت تحلیل آزمون در کلاسور خلاصه‌برداری.
11- صرفه‌جویی در زمان،  برخلاف نظر سایرین هر چند که در شروع کار این‌گونه به نظر نمی‌رسد اما در ادامه کار به خصوص در دوران نزدیک به کنکور، چندین برابر زمان صرف شده در شروعِ تهیه‌ی کلاسور، صرفه‌جویی زمان خواهیم داشت.
و در آخر هرگز فراموش نکنید که این روش تنها برای جمع‌بندی و جلوگیری از فراموشی مطالب یادگرفته شده می‌باشد و هرگز جانشین یادگیری شما نمی‌شود و به بهانه‌ی داشتن کلاسور خلاصه‌برداری، به روش‌های ارایه شده توسط اساتیدتان کم‌توجهی نکنید.

 

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

Avatar
فرستنده: m.hosseini [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
2,129 نفر بازدیدکننده
0 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir