مرور درس 2

مرور درس 2

یادگیری تفهیمی

 
روش اوّل بیان می‌کند که شما برای این‌که بتوانید مطالب را به یاد بیاورید و چشم بازخوان اطلاعات بتواند آن‌ها را از حوضچه‌ی فراموشی بازیابی کند، باید ابتدا بسته‌های اطلاعات را به درون حافظه‌ی بلندمدت فرستاده باشید. (اشاره به مقاله‌های چگونه حافظه‌ای قوی داشته باشیم؟) این پرتاب بسته‌های اطلاعات به انرژی نیاز دارد که این انرژی را کیفیت مطالعه‌ی شما، میزان توجه و علاقه‌ی شما به موضوع مورد مطالعه و تکرار مباحث تأمین می‌کنند. پس نتیجه‌گیری اوّل این است که برای مرور مطالب، باید آن‌ها به خوبی در حافظه‌ی شما ثبت شده باشند. اگر مطالب را به این امید که بعداً و در زمان‌های مرور آن را به‌طور کامل می‌خوانیم، ناقص رها کردید، این را بدانید که حین مرور، مطالب را به یاد نخواهید آورد. هنگام مطالعه توجه خود را به موضوعات معطوف کنید و به چیز‌های دیگر فکر نکنید. این را بدانید که در کنکور از هر درسی که متنفر باشید و یا هر درسی را که به آن علاقه داشته باشید، سؤال مطرح می‌شود و شما باید دروس را به طور کامل یاد بگیرید. پس با این انگیزه که مبحثی را که الآن مطالعه می‌کنم در نتیجه‌ی کنکور من تأثیر مسقیم می‌گذارد، آن را با علاقه بخوانید و از یادگیری هیچ مبحثی شانه خالی نکنید!

 
نتیجه‌گیری: یادگیری تفهیمی یعنی مطالعه‌ی عمیق و فهم مطالب به‌طور کامل.

برنامه‌ی مرور‌ها

 
هنگامی که از وارد شدن اطلاعات به حافظه‌ی بلند‌مدت خود مطمئن شدید (البته بدون وسواس در مطالعه)، برای مرور‌های خود برنامه‌ریزی کنید و بدانید که مرور اوّل هر مبحث را چه زمانی انجام خواهید داد و به همین ترتیب برنامه‌ی مرور‌های بعدی آن را نیز مشخص کنید. یکی از روش‌های عالی مرور، استفاده از جعبه‌ی لایتنر است که توضیح آن و نحوه‌ی استفاده از این روش را در مقاله‌ی هفته‌ی پنجم دی‌ماه آورده‌ایم.
مرور با خلاصه‌ها و تورق کتاب و جزوات (تورق: ورق زدن سریع بدون نیاز به مطالعه‌ی مطالب) نیز از روش‌های سریع مرور هستند که در شب‌های آزمون‌ها و برای جمع بندی مطالب بسیار سودمندند.
یکی دیگر از روش‌های مرور که به شما دوستان عزیز توصیه می‌کنم، این است که پس از اتمام کلاس‌ها و در راه برگشت به خانه، مطالبی را که همان‌روز در کلاس‌ها مورد بحث قرار‌گرفته ‌شده‌اند، از ابتدا مرور کرده و سعی کنید آن‌ها را به یاد بیاورید. به این ترتیب علاوه بر استفاده از زمان‌های مرده‌ی خود، ماهیچه‌ی مغز خود را تقویت و مطالب را نیز مرور کرده‌اید. همین الآن که مقاله به پایان رسیده است، یک کاغذ کوچک مقابل خود بگذارید و سعی کنید روش‌هایی را که در مقاله ذکر شد، بنویسید و درباره‌ی آن‌ها توضیح دهید. در یاد‌آوری مطالب گفته شده در این مقاله چقدر موفق بوده‌اید؟ 

 

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

Avatar
فرستنده: m.hosseini [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
1,398 نفر بازدیدکننده
0 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir