اگر فكر مى كنید كه تنها با گفتن "ببخشید" قائله ختم خواهد شد و طرفتان موظف است كه اشتباه شما را ببخشد و فراموش كند و همه چیز تمام شود سخت در اشتباه هستید! اگر خواهان سر و سامان دادن رابطه تان هستید، لازم است كه یک عذرخواهى خوب را یاد بگیرید.
همه ما در روابط میان فردى و یا زندگى مشتركمان دچار اشتباهاتى شده ایم كه باعث ناراحتى دوستان، همسر و ... شده است. شوخى بی مزه در جمع، انتقاد بی موقع، توهین، بى احترامى ، زیر قول زدن...همین اشتباهات و دلخوریها ریشه ى اغلب تعارضات است و بخشی از آنها ریشه در نحوه برخورد ما با تعارضات و اشتباهات است.
اینكه وقتى اشتباهى مى كنیم، دلى را مى شكنیم، حرفى مى زنیم كه كدورت ایجاد مى كند چطور برخورد مى كنیم؟ چگونه عذرخواهى مى كنیم؟! اگر فكر مى كنید كه تنها با گفتن "ببخشید" قائله ختم خواهد شد و طرفتان موظف است كه اشتباه شما را ببخشد و فراموش كند و همه چیز تمام شود سخت در اشتباه هستید!
یك عذرخواهى خوب داراى ٦جزء مهم است كه عبارت است از:
١- بیان تأسف
٢- توضیح اینكه چطور اینگونه شد
٣- قبول مسئولیت
٤- بیان پشیمانى
٥- پیشنهادى براى جبران
٦- درخواست بخشش
_ اگر زمان كمى دارید و یا بنا به دلایلی نمى توانید تمام اجزاء آنرا انجام دهید، تحقیقات نشان داده كه مهم ترین بخش عذرخواهى "قبول مسئولیت" است. پذیرش اینكه اشتباه كرده اید بسیار مهم است.
هیچوقت به خاطر احساس فرد مورد نظر عذرخواهى نكنید، بلكه به خاطر رفتار خودتان معذرت بخواهید.
به جاى اینكه بگویید: " از اینكه با حرفام ناراحتت كردم عذر مى خوام" بگویید:"متأسفم من جملات دردناكى بهت گفتم ".
_ دومین جزء مهم دیگر پیشنهاد جبران است. وقتى قادر نیستید آسیبى كه به طرف مقابلتان زده اید برگردانید، پس لازم است كارى بكنید كه آسیب وارده كم شود
_ جزء مهم دیگر، ابراز تأسف ، توضیح اینكه چرا چنین شد و بیان پشیمانى است.
_ آخرین مرحله عذرخواهى "درخواست بخشش" است.
پر واضح است كه مضمون عذرخواهى نیمى از راه است، جریانات وارده بیشتر از این حرفاست. با من من كردن، اجتناب از نگاه مستقیم، دست به سینه گوشه اى ایستادن ، هنوز در مرحله عصبانیت بودن تأثیر كلام شما را بسیار كم مى كند.
اگر واقعاً قصد عذرخواهى دارید رو در رو عذرخواهى كنید ، اس ام اسی و ایمیلى تأثیر كمى دارد. طرف شما دوست دارد ببیند و یا بشنود كه در ابراز تأسف خود پشیمان هستید و مى تواند براى بقیه دوستی به شما اعتماد كند.