سه راه عملی برای رهایی از کابوس‌های شبانه

0
سه راه عملی برای رهایی از کابوس‌های شبانه
کابوس یعنی هر خوابی که آن را دوست نداریم و یا حس خوبی نسبت به آن نداریم و با کلماتی مثل وحشتناک یا خواب بد از آن‌ها نام می‌بریم

با این تعریف، بسیاری از خواب‌هایی که می‌بینیم شاید جزء کابوس‌ها باشد (قرار نیست به درگیر ترجمه لفظی کلمات شویم و می‌خواهیم به معنیِ مورد نظر برسیم) پس ما اینجا بیان کردیم منظورمان از کابوس چیست و در ادامه می‌خواهیم به راه‌های عبور از این کابوس‌ها بپردازیم.

 دلایل ایجاد کابوس 

برخی از مهمترین دلایل پدیدار شدن کابوس‌های شبانه در خواب، این موارد هستند:

-استرس و اضطراب در طول روز: اگر شما در طول روز تنش‌های زیادی داشته باشید و نتوانید آن‌ها را کنترل کنید، با همین استرس‌ها و تنش‌ها وارد خواب شبانه می‌شوید؛ با این کار، احتمال مشاهده کابوس‌ها بیشتر می‌شود.

-فیلم و بازی ترسناک: اگر اهل تماشای فیلم‌های ترسناک و یا انجام بازی‌های ترسناک هستید، جزء کاندید‌های اصلی کابوس‌ها هستید و مطمئن باشید بیشتر به سراغ شما می‌آیند.

-خوابیدن در جای ناراحت و سخت: اگر محل خوابیدن شما راحت نباشد، احتمال دیدن کابوس‌ها بیشتر می‌شود.

-دیر غذا خوردن: یکی از دلایل شایع کابوس، همین دیر غذا خوردن است؛ این کار علاوه بر ضررهای زیادی که به بدن شما می‌زند، احتمال دیدن کابوس‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.

-بیماری و مریضی: اگر خدایی نکرده، به شدت مریض باشید، مثلا براثر سرماخوردگی انقدر تب کنید که در منزل یا بیمارستان بستری شوید، احتمال مشاهده کابوس‌ها در این زمان هم افزایش پیدا می‌کند.

این موارد بخشی از مهمترین و شایع‌ترین دلایل ایجاد کابوس‌های شبانه است؛ اما قطعا داستان به اینجا ختم نمی‌شود و می‌تواند دلایل بیشتری هم داشته باشد.


 راه‌های عبور از کابوس 

اما می‌رسیم به بخش اصلی این مقاله، یعنی: راه‌های عبور از کابوس

به صورت کلی سه راه برای عبور از کابوس‌ها وجود دارد:


راه اول: کم کردن دلایل پدید آمدن کابوس‌ها

باید تا جایی که می‌توانیم از عوامل ایجاد کابوس‌ها جلوگیری کنیم. در اینجا ما می‌خواهیم لیست این عوامل را که قبل‌تر بیان کردیم را مجدد بیاوریم و کارهایی را مطرح کنیم تا با انجام آنها، از کابوس دیدن جلوگیری کنیم:

-استرس و اضطراب در طول روز: یکی از بهترین کارها این است که قبل از خواب، یک ریلکسیشن یا همان آرام‌سازی انجام دهیم و بعد بخوابیم. خیلی ساده، فقط کافیست چشمان‌مان را ببندیم و با نفس‌های عمیق تصور کنیم که تمام تنش‌ها و استرس‌های روزانه را که مثل یک دود سیاه در ذهن‌مان هستند، خارج می‌کنیم…تا جایی که ذهن‌مان سفیدِ سفید شود. سپس با چشمان بسته و نفس‌های عمیق، کل عضلات بدنمان را شُل می‌کنیم. البته می‌توانید این کار را به صورت مفصل به مفصل و قطعه قطعه انجام دهید. با همین کار ساده، می‌توانید جلوی اثرات تنش‌ها و استرس‌های روزانه را تا حد قابل قبولی بگیرید و با آرامش وارد خواب شوید.

-فیلم و بازی ترسناک: راه‌کار این مسئله خیلی ساده است، لطفا نبینید! بله، فیلم‌های ترسناک نبینید و بازی‌های ترسناک کامپیوتری هم انجام ندهید. اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید همچنان این کار را ادامه دهید پس باید کابوس‌های شبانه را هم با دل و جان بپذیرید.

-خوابیدن در جای ناراحت و سخت: تا جایی که می‌توانید، قبل از خواب محل خواب‌تان را بهینه کنید؛ بهینه کردن از کم کردن روشنایی هست تا داشتن بالشت، پتو، زیرانداز مناسب و…

-دیر غذا خوردن: حداقل دو ساعت قبل از خواب، هیچ وعده غذایی میل نکنید. اگر سعی کنید به این سبک زندگی عادت کنید، علاوه بر جلوگیری از کابوس‌ها، بدن سالم‌تری دارید و کیفیت خواب بسیار بالاتری را هم تجربه خواهید کرد.

-بیماری و مریضی: هیچ کس دوست ندارد مریض شود پس نمی‌گوییم مریض نشوید، بلکه می‌گوییم اگر مریض هم شدید سعی کنید تا جای ممکن کارهای قبلی را که گفتیم و دست شما است را انجام دهید تا مریضی کمتر بتواند در خواب شما اثر بگذارد.
 
راه دوم: نوشتن سناریو پایان خوب

اگر یک کابوس تکراری می‌بینید و همیشه با یک پایان ناراحت کننده و یا ترسناک مواجه می‌شوید، می‌توانید زمانی که بیدار هستید، مثل یک فیلم‌نامه‌نویس، سناریو پایان خوب برای این کابوس تکراری بنویسید و آن‌‌را در زمان بیداری به صورت کامل در ذهن‌تان تصویرسازی کنید تا به احتمال زیاد زمانی که در خواب آن‌را مجدد مشاهده کردید، با سناریو جدید خودتان که پایان خوبی دارد تمام شود!

راه سوم: استفاده از مهارت کنترل رویا در خواب

یکی از مؤثرترین راه‌های درمان کابوس‌، یادگیری و استفاده از مهارت کنترل رویا در خواب است؛ به این معنی که یاد بگیرید چطور در هنگام خواب دیدن متوجه شوید خواب هستید و ادامه خواب‌تان را با اراده خودتان پیش‌بروید!
کسانی که تجربه کنترل رویا در خواب داشته‌اند به راحتی توانسته‌اند به کابوس‌های خود غلبه کنند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    750 بازدید

    0 نظر

    درج: 31 اردیبهشت 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir