۳ گام آسان و موثر برای رسیدن به خودباوری

0
۳ گام آسان و موثر برای رسیدن به خودباوری
آیا به دنبال راهی برای رسیدن به خودباوری و اعتماد به نفس هستید؟ چگونه با تغییر افکار و به چالش کشیدن آن می‌توانیم به خود باوری برسیم؟ از کجا شروع کنیم؟

خودباوری

ارتباط میان عزت نفس و آنچه که در زندگی‌مان با خود‌باوری به دست می‌آوریم، انکار نشدنی و بسیار مهم است. در واقع، این ارتباط بنیان اعتماد به نفس و ارتباط ما با خود و جهان اطراف و خودباوری را می‌سازد.
خودباوری نقش مهمی در احساس، عقاید، نگرش و کیفیت روابط‌مان در زندگی ایفا می‌کند. بسیاری از ما سعی می‌کنیم با پیشرفت کردن، احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم و تبدیل به افراد بهتری شویم.
در همین ارتباط، درک و شناخت نشانه‌ها و علایم عزت نفس پایین می‌تواند ما را به سوی زندگی بهتر رهنمون سازد.


بهبود خودباوری

اغلب، اکثر ما با مسائلی از این قبیل مواجه شده‌ایم. خبر خوب این است که مقابله با این نشانه‌ها، آسان است و همه ما می‌توانیم از پس آن بر‌بیاییم.
در این مقاله، من اقدامات عملی اشاره می‌کنم که می‌توانند عزت نفس و خودباوری را بهبود بخشیده و در مجموع، سلامت عمومی‌مان را ارتقا دهند.


۱. مشکل را شناسایی کنید
ما برای اینکه بتوانیم احساس بهتری نسبت به خودمان داشته باشیم باید تبدیل به فرد بهتری شویم. در نتیجه، اولین جایی که باید بدان بنگرید، به درون خودتان است. آیا ما منبع خودباوری و عزت نفس‌مان هستیم؟
بله؛ در اغلب موارد همین‌طور است؛ اما در مواقعی، منابع خارجی و بیرونی (مانند پنچری لاستیک ماشین، اعضای خانواده، همسر و غیره) هم می‌توانند موثر باشند؛ البته از ترکیب این دو نیز نباید غافل شد.


مهم‌ترین قدم خودباوری

چه درونی و چه بیرونی، چرایی قضیه، مهم‌ترین بخش ماجرا نیست؛ بلکه، مهم‌ترین قدم، شناختن و پذیرفتن وجود مشکل به همراه تشخیص بخش‌هایی از زندگی‌مان است که باید آن‌ها را بهبود بخشیم.
وقتی که بدانیم چه چیزهایی را باید تغییر دهیم، می‌توانیم برنامه‌ای بریزیم و اقدامات مناسب را طراحی کنیم. اگر مشکل‌مان، منشا بیرونی داشت، باید با آن مواجه شده و تلاش کنیم تا راه حل و تصمیم مناسبی اتخاذ کنیم.


۲. مدیریت افکار برای خودباوری
افکار ما، زمینه ساز احساسات و عواطف ما هستند. ما علاوه بر شناسایی مشکلاتی که به صورت روزانه با آن‌ها روبرو هستیم و دست و پنجه نرم می‌کنیم، باید بتوانیم افکارمان را نیز درباره آن‌ها شناسایی کنیم.
برای این کار، باید با خودمان صادق باشیم و ببینیم که چه چیزی مانع از بروز و ظهور توانایی‌های بالقوه‌مان می‌شوند.

مکالمات درونی با خودمان و جمله‌هایی مانند من به اندازه کافی خوب نیستم یا من هیچ‌وقت نمی‌توانم فلان کار را انجام دهم، نشانه‌هایی از عزت نفس پایین هستند.


کنترل افکار درباره خود

گوشه‌ای بنشینید و ببینید درباره خودتان چه افکاری در سر دارید؛ به خودتان چه حرف‌هایی می‌زنید؛ به خودتان چه القابی را نسبت می‌دهید.
همه آن‌ها را روی کاغذ بنویسید. نتیجه کار بسیار جالب است؛ ممکن است برخی از ما آن‌قدر خودمان را کوبانده باشیم و خودمان را ضعیف قلمداد کرده باشیم که در عمل، واقعا آن‌ها را باور کرده‌ایم و خودمان را غیر از آن‌ها نمی‌دانیم.
در واقع، افکار منفی، ترس و بی‌اعتمادی نسبت به خودمان را همچون واقعیت پذیرفته‌ایم در حالی که بسیاری از آن‌ها، برداشت اشتباه ما نسبت به خودمان است. اما باید به شما بگویم آگاه بودن و نظارت بر افکارمان می‌تواند به ما در مدیریت آن‌ها کمک کند.


۳. برای خودباوری خودتان را به چالش بکشید
وقتی متوجه شدید چنین افکاری نسبت به خودتان دارید، سعی کنید تا آن‌ها را به چالش بکشید؛ البته این بار، بیایید راه دیگری، به جز تعیین اهداف دشوار یا امتحان یک آیتم جدید را انتخاب کنیم.

این بار، سعی کنید تا با ترس‌ها، تردید‌ها و افکار محدود کننده‌تان نسبت به خودتان رو‌به‌رو شوید. وقتی که این کار را با جدیت و به صورت مستمر ادامه دهیم، در واقع، قادر خواهیم بود تا عادات جدیدی را در خودمان ایجاد کنیم و افکار مثبت و برداشت و نگرش‌های منطقی نسبت به خودمان در ذهن‌مان تعریف کنیم.
کم کم، نمی‌توانم‌ها جای خود را به در حال تلاش هستم می‌دهند و همین یک گام، تفاوت عظیمی در زندگی‌تان ایجاد خواهد کرد.


از چالش‌ها نترسید

به خاطر داشته باشید که تجربه شرایط و اتفاقات منفی یا بد، کاملا طبیعی است. آن‌ها بخشی غیرقابل اجتناب از زندگی‌اند. اما شما با مدام به چالش کشیدن دیدگاه‌تان، می‌توانید به طرز موثر‌تری بر آن‌ها غلبه کنید و از آن‌ها گذر نمایید.
ضمنا، مفهوم سنتی به چالش کشیدن خود را نیز در زندگی‌تان پیاده کنید. پیروزی و دستاورد‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای روی عزت نفس و خودباوری می‌گذارند. وقتی که به اهداف جدید دست پیدا می‌کنیم، زندگی‌مان را به طرق مختلف، غنی‌تر از قبل می‌سازیم.


تمایز افراد موفق با سایرین

خودباوری، ایمان به خود و مثبت اندیشی همگی از مواردی می‌باشند، که سبب تمایز افراد موفق از شکست خورده می‌شود. کسانی که در سختی‌ها و ناگواری‌های زندگی دست از تلاش برنمی‌دارند و همواره تفکر مثبت خود را حفظ می‌کنند.
آن‌ها خودشان را باور دارند و عزت نفس بالایی دارند و مطمئن هستند که حتما از عهده کارها بر می‌آیند و به موفقیت می‌رسند. شما می‌توانید با استفاده از راهکارهای ارائه شده در مقاله فوق خودباوری و عزت نفس خود را افزایش دهید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    651 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 اردیبهشت 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir