چگونه به درس خواندن عادت کنیم

0
چگونه به درس خواندن عادت کنیم
چگونه به درس خواندن عادت کنیم؟
عادت به درس خواندن تا حدودی نیازمند زمان است. عادت ها در گذر زمان ایجاد میشوند؛ درس خواندن نیز برای تبدیل شدن به عادت به زمان نیاز دارد. اما عواملی مثل استاندارد بودن شرایط مطالعه( داشتن میز و صندلی مناسب لازم است تا اذیت کننده نباشد تا شما را هرلحظه به بلند شدن و استراحت ترغیب نکنند. ) می توانند این پروسه راب رای شما کوتاه تر کنند.
انگیزه، شرط لازم برای عادت کردن و لذت بردن از درس خواندن:
اما اصلی ترین موضوع داشتن علاقه و انگیزه است. احتمالا همه شما به یکی از این مضووعات از قبیل فیلم دیدن، بازی های کامپیوتری، موسیقی، گردش و… علاقمند هستید. وقتی مشغول کار مورد علاقه خود هستید، به چیز دیگری فکر نمیکنید و به قول معروف غرق آن کار هستید.
باید کاری که انجام میدهید را دوست داشته باشید و یا انگیزه ی کافی و جذابیت های لازم را فراهم کنید.
برای جذاب کردن مطالعه چه کنیم؟
برای جذاب کردن مطالعه، می توانید از مورد علاقه های خود استفاده کنید! مثل استفاده کردن از استیک نوت ها، هایلایتر ها، مرتب نویسی، نمودار کشیدن، خلاصه کردن( نه به معنی آنکه استفاده شود، صرفاً برای افزایش تمرکز) و… اما اینها موقتی هستند و تنها برای شروع کار مناسب اند.همانطور که گفته شد شما برای ادامه راه به علاقه و انگیزه نیاز داید.
چگونه به درس خواندن عادت کنیم 
افراد کمی هستند که واقعا به درس خواندن علاقه مند باشند یا از آن لذت ببرند. در صورتی که درس خواندن و داشتن تحصیلات برای موفقیت ما امری ضروری است. دلیل آن هم فرصت‌هایی است که در صورت درس خواندن در اختیار ما قرار خواهند گرفت. داشتن شغل و درآمد بیشتر تنها بخشی از فواید درس خواندن هستند. اما سوال اینجا است که چگونه به درس خواندن عادت کنیم و آن را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهیم. این مقاله شاید به ما آموزش ندهد که چگونه از درس خواندن لذت ببریم، ولی در واقع به شما کمک خواهد کرد که عادت درس خواندن را به خوبی در خود پرورش دهید، پس تا پایان این مقاله را مطالعه کنید.

برنامه‌ریزی داشته باشید
اولین قدم برای داشتن عادت درس خواندن ، برنامه‌ریزی دقیق است. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند که برای هر روز خود هدف داشته باشید و آنها را دنبال کنید. اما چه نکاتی را باید در حین نگارش این برنامه رعایت کرد؟
اول از همه اینکه شما باید به این توجه داشته باشید که برنامه شما نباید بیش از حد سنگین باشد.
دوم اینکه توجه داشته باشید که برنامه باید تمام بخش های درسی را در بر بگیرد.
اگر مطالعه شما تخصصی نیست، در ژانرهای مختلف مطالعه داشته باشید.
سعی کنید که بر اساس اولویت‌های خود برنامه را طراحی کنید.
با خود عهد کنید که به برنامه خود حتما عمل کنید.
مسئولیت تصمیماتی که گرفته‌اید را بپذیرید.
مطالعه در مکان خاص
دومین راه حلی که با تمام سادگی می‌تواند به ما کمک کند که چگونه به درس خواندن عادت کنیم ، این است که مکان خاصی را برای مطالعه در نظر بگیریم. هر عادتی بعد از تکرار در مغز شما شکل خواهد گرفت. به همین دلیل هم اگر می‌خواهید عادت مطالعه کردن را در مغز خود شکل دهید بهتر است که با تکرار هر روزه و مداوم یکسری اعمال، مغز خود را نسبت به مطالعه کردن شرطی کنید. اینگونه اگر خودتان هم نخواهید، مغزتان به دنبال مطالعه مطالب بیشتر خواهد بود. فرقی ندارد که مکان مطالعه شما اتاق خودتان است، و یا هر جای دیگر خانه. مهم این است که این مکان از هرگونه سر و صدای اضافی به دور باشد و تمرکز شما در آن برهم نخورد. به همین دلیل هم به شما پیشنهاد می‌کنیم که جایی را انتخاب کنید که حداقل از تلویزیون به دور باشد. چرا؟ چون تلویزیون یکی از بزرگترین عوامل عدم تمرکز در هنگام درس خواندن است.   
هدف‌گذاری کوتاه مدت انجام دهید
هدف کوتاه مدت عادت به درس خواندناهداف کوتاه مدت از این جهت اهمیت دارند که رسیدن به آنها نه تنها به شما در رسیدن به چیزی که دوست دارید کمک می‌کنند، بلکه باعث افزایش انگیزه برای درس خواندن هم خواهد شد. در حقیقت زمانی که شما به هدف کوچکی مثل تمام کردن یک فصل از کتابی می‌رسید، این اتفاق شما باعث به وجود آمدن حس خوشحالی و رضایت در شما خواهد شد. در نتیجه شما با میل و انگیزه بیشتری به کار خود ادامه می‌دهید. یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید “سفری به طول هزاران مایل، با قدم‌های کوتاه شروع می‌شود”. شما هم اگر به دنبال رسیدن به اهداف بزرگ خود هستید، باید برای عادت کردن به مطالعه حتما هدف‌گذاری داشته باشید. 

به اهداف بلند مدت هم اهمیت دهید
چگونه به درس خواندن عادت کنیم اهدافاز اهداف کوتاه مدت که بگذریم، به هدف‌های بزرگتر و بلند مدت می‌رسیم. برای اینکه بتوانید به برنامه خود پایبند بمانید، بهتر است که مدام اهداف بزرگتان را هم در ذهن مرور کنید. برای مثال فکر کردن به اینکه در صورت عادت به مطالعه در ۵ سال آینده چه اتفاقاتی برای شما خواهد افتاد، نه تنها میل شما را برای یادگیری افزایش خواهد داد، بلکه در افزایش تمرکز شما هم موثر خواهد بود. دلیل اصلی آن هم این است که اهداف بلند مدت معمولا چیزهای بزرگی درون مغز ما هستند که رسیدن به آنها می‌تواند زندگی ما را متحول کند. پس فکر کردن به این اهداف می‌تواند به استمرار ما در پیروی از برنامه خود کمک کند. دفعه بعد که کسی از شما پرسید چگونه به درس خواندن عادت کنیم ، می‌توانید به او هدف‌گذاری بلند مدت را هم پیشنهاد دهید.  
مدیریت اینترنت
این تکنیک نه تنها در مورد عادت کردن به درس خواندن کاربرد دارد، بلکه باعث افزایش کیفیت مطالعه ما هم خواهد شد. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل از این تکنیک استفاده کنید، بهتر است همین حالا و بعد از پایان مطالعه این مقاله، برنامه‌ای برای استفاده از گوشی خود تنظیم کنید. این برنامه باید شامل میزان استفاده و نوع استفاده شما بشود. مثلا اگر بیشتر وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنید، بهتر است که در روز زمان هایی را به مطالعه مطالب مفید در اینترنت مثل مقالات هوش برتر ایرانیان اختصاص دهید! اما در کل سعی کنید که تا حد ممکن وابستگی خود را نسبت به گوشی موبایل کاهش دهید. مینیمالیسم دیجیتال که در دوره ذهن متمرکز تدریس می‌شود، یک راه مناسب برای رسیدن به این مهم خواهد بود.  نکته دوم اما این است که سعی کنید محیط مطالعه خود را خلوت کنید. همانطور که قبلا هم گفتیم بهتر است که در جایی مطالعه کنید، که ترجیحا از تلویزیون و وسایلی از این دست به دور باشد. کنار گذاشتن گوشی موبایل، تبلت یا هر چیزی که ممکن است حواس شما را پرت کند را در اولویت خود قرار دهید. چرا که هر چیزی که حواس شما را پرت کند، باعث خستگی مغز هنگام مطالعه خواهد شد.   
زنجیره‌ای از عادات خوب برای خود بسازید
عادت درس خواندنآخرین راهکار ما برای اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم این است که سعی کنید زنجیره‌ای از بهترین عاداتی که دارید را برای خود در طول روز تکرار کنید. از عادت های صحیح مطالعه گرفته تا تمام عادت‌های خوب روزانه که می‌توانند به شما در پیدا کردن عادت درس خواندن کمک کنند را در خود پیگیری کنید. دلیل اصلی آن هم این است که معمولا عادات خوب یا بد همزمان با هم رشد می‌کنند.  مثلا عادت خوب سحرخیزی معمولا با عادات خوب دیگری مثل ورزش صبحگاهی همراه است. در مورد عادات منفی هم همین موضوع صدق می‌کند. این یعنی شما مثلا اگر به سیگار کشیدن عادت دارید، احتمال استعمال سایر انواع دخانیات مثل قلیان هم در شما افزایش خواهد یافت. به همین دلیل بهتر است که تمامی عادات خوب را همزمان با هم در کنار عادت به درس خواندن در خود پرورش دهید.


اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,424 بازدید

    0 نظر

    درج: 12 مهر 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir