مدیریت زمان در جلسه آزمون

0
مدیریت زمان در جلسه آزمون
تکنیک های مدیریت زمان در جلسه آزمون
حتما پیش اومده که توی خونه تست که میزنید (حتی تست های زمان‌دار) به مشکل نمیخورید و درصدهاتون بالاتر از درصد هاتون توی جلسه آزمونه. خب این یه بخشیش برمیگرده به استرس جلسه که جلوتر بهش میرسیم و یه بخشیش هم ناشی از اینه که توی جلسه نمیتونیم زمانمون رو درست مدیریت کنیم. نگران نباشید الان میخوام بهتون بگم که چیکار باید کرد. اولین اقدام اینه که هر درسی رو زمانش رو بدونیم از قبل، که با یه سرچ ساده توی نت یا نگاه کردن به جلد دفترچه زمان های پیشنهادی هر درس رو میبینیم. با تقسیمش به تعداد سوالای هر درس میانگین زمان برای حل هر تست به دست میاد. خب حالا برگردیم به قبل از آزمون و قدم سوم مطالعه ریاضی. اونجا راجع به تست های زماندار صحبت کردیم. پس اولین کار اینه بعد از یادگیری و تسلط نسبی روی تست های هر بخش بریم و تست های زماندار بزنیم و سعی کنیم زمانمون رو به زمان استاندارد حل تست ها تزدیک کنیم، به مرور حتی تو کمتر از اون هم میتونیم تست هارو حل کنیم. البته توجه کنید که این زمان ها میانگینه بعضی تست ها تو ۳۰ ثانیه حل میشه و بعضی تست ها ۳ یا ۴ دقیقه زمان لازم دارن برای حل. خب پس با تمرین از طریق تست‌های زماندار تا حدی سرعتمون بالا رفته. حالا میرسیم به خود جلسه آزمون. با زدن تست های هر بخش و آشنایی با تیپ های مختلف تست های هر بخش تقریبا دستمون میاد که هر تیپ سوالی که میبینیم حدودا چقدر زمان لازم داره. این یه مهارت حیاتیه

چگونه زمان را در جلسه امتحان مدیریت کنیم؟
شما پیش از شروع امتحان و در طول یک برنامه ریزی بلند مدت توانسته اید مباحث را به خوبی بخوانید و یاد بگیرید و بسیاری از پرسش ها را جواب دهید. اما به این نکته توجه نکرده اید که در سر جلسه امتحان، با محدودیت زمانی مواجه خواهید شد. این مورد خود می تواند باعث ایجاد فشار بر روی شما شود، در نتیجه با کاهش زمان در پاسخگویی به سوالات، افزایش سطح استرس، و نهایتاً از دست دادن بارم نمره ها رو به رو می شوید.
توانایی مدیریت زمان بیشترین نقش خود را هنگامی نشان می دهد که برای کنکور آماده می شوید. امتحانی که یک بار پس از پایان دبیرستان می دهید و برای آینده تان سرنوشت ساز خواهد بود.

بدانید چقدر زمان برای هر بخش دارید
قبل از اینکه به جلسه امتحان پا بگذارید، انجام برخی کارها و دانستن برخی تکنیک ها می تواند به شما کمک کند تا زمان امتحان خود را کنترل کنید.
تقسیم بندی مناسب برای قسمت های مختلف سوال امتحانی از بهترین کارهایی است که می توانید آن را پیش از امتحان نهایی تمرین کنید.
برای تمرین کردن هم کافیست نمونه سوالات سال پیش را تهیه کنید، سوالاتی که می دانید حقیقی بوده و پیش از شما دانش آموزان دیگری به آن پاسخ داده اند.
زمانیکه از این نمونه سوالات استفاده می کنید باید به سوالات در همان مدت زمانی پاسخ دهید که از قبل برای آن در نظر گرفته شده است.

برای تمرین مدیریت زمان می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:
•    قالب آزمون را در نظر بگیرید: مطمئنا تفاوت بسیار زیادی بین آزمون های تستی با امتحانات تشریحی وجود دارد.
•    به مدت زمانی که در بالای برگه نوشته است در ابتدای امتحان توجه کنید.
•    تک تک سوالات را پس از گرفتن برگه های امتحان به خوبی بخوانید.
•    ابتدا به سوالات آسان پاسخ دهید.
•    بر ارزش سوالات تمرکز کنید.
•    عجله نکنید، اضطراب نداشته باشید و با آرامش پاسخ دهید.
•    بر روی سوالاتی که جوابشان را نمی دانید توقف نکنید.

تکنیک ضربدر منفی مدیریت زمان
سر جلسه شروع میکنیم به حل کردن تست ها، صورت سوال رو که میخونیم اگه حس کردیم که تست رو اصلا بلد نیستیم، یه ضربدر کنارش تو دفترچه میزنیم و به سرعت ازش رد میشیم. دیگه کاری باهاش نداریم فعلا. اگه حس کردیم بلدیم ولی تست سختیه، یا حتی تست ساده ولی زمان گیریه، کنارش یه علامت منفی میذاریم و ازش میگذریم! و فقط اگه تستی رو دیدیم که سادس و یا خیلی زمانگیر نیست، شروع میکنیم به حل کردن و جواب تست رو میزنیم و میریم جلو. دقت کنید اگه تستی رو حس کردید بلدید یا سادس اما حل کردید و جوابتون تو گزینه ها نبود یه بار دیگه خیلی سریع راهتون رو برای اینکه جایی اشتباه محاسباتی نکرد باشید چک کنید و اگه به جواب درست رسیدید بزنید و اگه بازم جوابتون تو گزینه ها نبود یه علامت دلخواه مثلا ستاره بزنید کنارش تو دفترچه و ازش رد بشید و خیلی سرش وقت نذارید. کم توی کنکور پیش نیومده که سوال اشتباه بوده و یا گزینه ها اشتباه بوده و خیلی از بچه ها وقتشون رو از دست دادن سر چک کرئن دوباره ودوباره سوال و نه تنها به حواب نرسیدن بلکه با استرس شدید رفتن سراغ تست های بعدی و دچار مشکل شدن. با این روش تا اخر هر درس میریم و تست های ساده رو هم زدیم و مغزمونم تو این مدت به سوالای مشکل تر یکم فکر کرده. حالا با خیال راحت برمیگردیم سر سوالایی که علامت منفی زده بودیم و روی اونها وقت میذاریم. 
اگه باز هم وقت اضافه آوردیم چند تا راه داریم : یکی اینکه بذاریمش برای درس های ضریب بالاتر، یا بذاریمش برای سوالات همون درس. در شروع کار توضیه میکنم تو آزمون ها زمان هر درس رو برای همون درس بذاریم و هی برگردیم و روی تست‌هایی که نزدیم کار کنیم و زمان هر درس که تموم شد بریم سراغ درس بعدی. اوایل کار ممکنه توی بعضی درس ها وقت کم بیاریم و این کاملا طبیعیه. وقت هر درس که تموم شد هرجا که بودیم ول میکنیم و میریم سراغ درس بعدی. وقتی که توی این تکنیک حرفه‌ای شدیم میتونیم بریم سراغ تکنیک زمانهای نقصانی!

چرا اینکار رو میکنیم: کنکور یک آزمون استاندارده و هم سوال ساده داره هم متوسط و هم سخت. ولی قسمت جالبش اینه که ارزش این سوالا با هم برابره. یعنی مهم نیست چه درجه سختی سوال چقدره و همه سوالا به یک اندازه امتیاز یا نمره منفی دارن. ما این کار رو میکنیم تا مطمئن باشیم هیچ سوال ساده ای رو از دست نمیدیم و علاوه بر این وقتی یک دور تا ته سوالا میریم ناخودآگاه از استرس و فشار رومون کم میشه و بهتر و راحتتر میتونیم روی سوالات مشکلتر و یا وقتگیر تر زمان بذاریم. علاوه بر این در صورتی که سوال غلط باشه هم وقتمون تلف نمیشه.

تکنیک زمانهای نقصانی
تا اینجا تکنیک ضربدر منها رو یادگرفتیم، هر درس رو تو زمان خودش زدیم و کم کم دیگه وقت کم نمیاریم.این کار هارو توی چندتا آزمون انجام میدیم تا کامل جا بیفته. حالا باید یکم بهینه تر کار کنیم. ما توی تکنیک زمان های نقصانی بجای اینکه برای هر درس زمان کامل خودشو اختصاص بدیم، یکم کمتر زمان در نظر میگیریم و درواقع یکم از زمانمون رو ذخیره میکنیم. به عنوان مثال اگر ادبیات ۲۰ دقیقه زمان داشته باشه ما ۱۵ دقیقه رو به ادبیات اختصاص میدیم و با تکنیک قبلی سوالاتش رو حل میکنیم و وقتی به ۱۵ دقیقه رسیدیم میریم سراغ درس بعدی. حالا آخر دفترچه عمومی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان اضافه داریم و میتونیم بریم سراغ تست های جامونده. این تکنیک کمک میکنه اگه یک درس خیلی دشوار بود بتونیم درصدبالاتری توش بیاریم و تراز خوبی بگیریم. برای اختصاصی ها مخصوصا این کار خیلی موثره. حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان اضافه داریم که باتوجه به تعداد تست های هر درس که زدیم و ضرایب دروس این زمان باقیمونده رو اختصاص میدیدم.

این دو تکنیک در اوایل کار یکم شاید پیچیده به نظر بیان اما با به مهارت رسیدن توشون خیلی بهتر میتونیم زمان و استرس ناشی از نرسیدن به همه سوالات رو بهبود بدیم. پس حتما روزانه وقت بذارید و تست‌های زماندار بزنید و این تکنیک هارو توش تمرین کنید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    362 بازدید

    0 نظر

    درج: 31 شهریور 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir