تماشا کنید: همکاری هزاران نفری ربات‌ها در آزمایشگاه هاروارد

0
کلونی مورچه ها، دسته‌ی پرندگان و ماهی‌ها همگی در یک چیز خاص مشترک اند، آن‌ها می‌توانند در همکاری با یکدیگر منافع هم را تامین کنند، منافعی که هیچ یک به تنهایی قادر به تامین آن نخواهند بود. با الهام گیری از این شاهکارهای طبیعت دانشمندان تصمیم گرفتند تا با استفاده از لشگری از روبات‌ها به انجام کارهایی بپردازند که یک روبات به تنهایی قادر به انجام آن نخواهد بود یا در انجام آن با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد.
 

دانشگاه هاروارد در اقدامی نامنتظره نمایشی را ترتیب داده است که در آن گروهی بالغ بر 1000 روبات کوچک در یک رفتار جمعی به ساختن اشکال دوبعدی از پیش برنامه ریزی شده می‌پردازند.

 

هر یک از این روبات‌های کوچک که Kilobot نیز خوانده می‌شوند، تنها به اندازه‌ی یک سکه‌ی معمولی قطر دارند و با استفاده از سه پا که با از یک دو موتور قدرت می‌گیرند قادرند به چپ، راست یا جلو حرکت کنند. این روبات‌ها به وسیله‌ی فرستنده‌های فروسرخ با دامنه‌ی وسیع با یکدیگر ارتباط بر قرار می‌کنند و با استفاده از آن فاصله‌ی خود از سایر روبات‌ها را تخمین می‌زنند. یک میکروکنترلر که بر روی هر یک از روبات‌ها نصب شده نیز به آن‌ها امکان پیروی از دستوراتی را که به وسیله‌ی نور فروسرخ ضربانی از بالای سرشان به آن‌ها می‌رسد می‌دهد.

 

پیش از این دانشگاه هاروارد نمایش دیگری را با استفاده از 100 روبات که می‌توانستند هدف مشترکی را پیگیری کنند ترتیب داده بود؛ که این شامل جابه جایی اشیایی که به آن‌ها متصل شده بود یا حرکت دسته جمعی به سمت منبع نوری می‌شد. در آخرین آزمایش این تعداد به 1024 عدد افزایش یافته است.

 

هر یک از اشکالی که در این آزمون ساخته شده‌اند در ابتدا تنها با سه یا چهار روبات آغاز شده‌اند و پس از آن روبات‌های دیگر به آن‌ها اضافه شده‌اند تا اشکالی همچون ستاره دریایی یا حرف K انگلیسی را بسازند. برای نائل آمدن به چنین هدفی روبات‌ها از رفتارهای ساده‌ای همچون دنبال کردن گروه، ردگیری فاصله از نقطه‌ی شروع و تعیین موقعیت نسبت به سایر اعضا تبعیت کرده اند.

 

https://home.mehromah.ir/uploads/posts/2014-08/1408276021_1000kilobots-2.jpg

 

مشکلاتی همچون ایجاد راه بندان و ترافیک یا برخورد روبات‌ها در برخی موارد پیش آمده است اما روبات‌های کناری توانستند با همکاری با هم این مشکلات را جبران کنند. هر چند آنها اساسا برای کارهای آزمایشگاهی طراحی شده‌اند اما امروزه ما شاهد افزایش روز افزون همکاری ربات‌ها در زندگی خود هستیم و در آینده نیز شمار این روبات‌ها و همکاری‌هایشان افزایش خواهد یافت؛ درس‌هایی که از این روبات‌های کوچک می‌گیریم ما را در راهبری روبات‌های آینده راهنمایی خواهد کرد. مثال خوبی از آنها در آینده خودرو‌های واقعا خودرو (بدون راننده) خواهد بود که می‌بایست در هماهنگی کامل با یکدیگر با توجه به شرایط جاده و سایر خودروها خود را به بهترین شکل ممکن هدایت کنند تا ضمن افزایش سرعت، امنیت سرنشینان تامین شود.

 

جزییات این پژوهش در نشریه‌ی Science به چاپ رسیده است. همچنین در ویدیوی زیر می‌توانید عملکرد این ربات‌ها را شاهد باشید.

 

اشتراک گذاری:
  • تگ ها: 1000 kilobot swarm robots

    مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,323 بازدید

    0 نظر

    درج: 26 مرداد 1393

    توسط: arash
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir