سهمیه ایثارگران در کنکور قانون است و نمی‌توان از آن تخطی کرد

+1
سهمیه ایثارگران در کنکور قانون است و نمی‌توان از آن تخطی کرد

ابوالفضل حسن‌بیگی گفت: قانون سهمیه‌بندی و در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای آزادگان و مدافعان مرز و بوم در همه جای دنیا وجود دارد.
ابوالفضل حسن‌بیگی در ارتباط با وضعیت سهمیه‌بندی خانواده‌های جانبازان، ایثارگران و شاهد اظهار داشت: اکنون وضعیت دانشگاه ها به گونه‌ای است که بالغ بر ۵۰۰ هزار صندلی خالی داریم. ما در این بخش هیچ مشکلی نداریم و هر چه متقاضی برای ادامه تحصیل داشته باشیم، دانشگاه‌های ما قابلیت گنجایش آن‌ها را دارد.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی هم طبقه‌بندی هستند عنوان کرد: همه دوست دارند که در دانشگاه‌های برتر تهران یا مراکز استان‌ها قبول بشوند و برای رسیدن به آن رقابت هم می‌کنند که البته رقابت برای رسیدن به دانشگاه‌های برتر، دردسرهایی را هم برای همه مسئولان کشور ایجاد کرده است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از دفاع مقدس، یک قانون در مجلس سوم تصویب شد و طی آن «ایثارگر» به کسی می‌گفتند که ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در جبهه حضور داشته باشد. کسی که ۹ ماه متناوب حضور داشت، یعنی در واقع حداقل در ۹ عملیات مهم شرکت کرده بود.
حسن‌بیگی براین اساس افزود: در بحث جانبازان، جانبازان بالای ۵۰ درصد مشمول استفاده از سهمیه شدند.  بعد از گذشت ۳۰ سال از واقعه جنگ، بخش اعظمی از جانبازان و رزمندگان ما که کمتر از ۶ ماه در جبهه حضور داشتند یا کمتر از ۲۵ درصد جانبازی داشتند، به لحاظ کهولت سنی وضعیت بدتری نسبت به جانبازهای بالای ۵۰ درصد ما پیدا کردند، هزینه‌های درمانی‌شان به شدت افزایش پیدا کرده است. دردهایشان روز به روز بر زندگی‌شان غالب می‌شود و هزینه‌های زندگی‌شان هم افزایش پیدا کرده است که ما این موارد را در کل کشور مشاهده می‌کنیم.
عضو فراکسیون ایثارگران مجلس با بیان اینکه قانون سهمیه‌بندی و در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای آزادگان و مدافعان مرز و بوم در همه جای دنیا وجود دارد گفت: ما در قانون کشورهای دیگر هم این قانون را مشاهده کردیم. کشورها برای سربازانی که در جنگ جهانی اول و دوم حضور داشته‌اند، سلسله امتیازاتی را در نظر گرفته‌اند.
حسن‌بیگی در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: به همین دلیل، مجلس تصمیم گرفت که این قانون را به عناصر جدید هم تسری بدهد و بنابراین شرط حضور در جبهه به یک ماه کاهش یافت. فرزندان شاهد هم آسیب‌های گوناگون اقتصادی دارند و این باید جبران شود. این قانون تصویب و به دولت ابلاغ شد و هم‌اکنون نیز دولت به دنبال اجرای آن است.

وی اضافه کرد: از طرفی هم پذیرش در بخش دانشگاه‌ها زمان می‌برد. ما هم مدام با معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزارتخانه‌ها به‌ویژه وزارت بهداشت، آموزش عالی و هم‌چنین دانشگاه آزاد ارتباط داریم تا هرچه زودتر اجرایی شود.
نماینده مردم دامغان در پاسخ به این سوال که آیا امکان حذف سهمیه خانواده‌های ایثارگران و شاهد در بحث کنکور وجود دارد؟، تاکید کرد: استفاده خانواده‌های شاهد و ایثاگران از سهمیه یک قانون است و در برنامه ششم هم آمده و امکان تحریف، تغییر و یا عدم اجرا را ندارد مگر اینکه دولت بخواهد لایحه جدیدی به مجلس بدهد و مجلس هم قانونی جدید را تصویب را کند.
حسن‌بیگی ادامه داد: هم دانشگاه آزاد، هم وزارت علوم و هم وزارت بهداشت و درمان موظف به اجرای این قانون هستند. هم رهبر معظم انقلاب و هم رئیس جمهور تاکید بر اجرایی شدن قانون دارند و اگر کسی قانون را انجام ندهد، خلاف شرع کرده است. این قانون تصویب شده است و اگر مشکلی وجود دارد، دولت باید به مجلس لایحه بدهد.
وی در ارتباط با موضعش در قبال حذف سهمیه خانواده‌های شاهد و ایثارگر یادآور شد: اگر با حذف سهمیه موافق بودیم که آن را قانونی نمی‌کردیم. قوانین ما قوانینی است که در در سطح جهان هم در حال اجرایی شدن است. هر انسانی که خانواده‌اش را رها و عزادار می‌کند و در راه مملکتش به جهاد می‌پردازد، باید برای خانواده‌اش سلسله امتیازاتی را در نظر گرفت.
عضو فراکسیون ایثارگران مجلس یادآور شد: تعداد ایثارگران ما هم نسبت به کل دانشجویان مقدار کمی است. اگر این تعداد در روزهای اول انقلاب زیاد و تعداد پشت کنکوری‌ها هم زیاد بود، شاید در این مسئله می‌توانستیم تجدید نظر و روی آن بحث کنیم اما امروز صندلی دانشگاه‌های ما خالی شده است و دلیلی ندارد که دانشجویان برای تحصیل به شهرهای دیگر بروند.

حسن‌بیگی در بخش پایانی اظهاراتش به امتیازات ویژه برای اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: چگونه آقایان امتیازاتی را برای اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی آن هم بدون اینکه از مجلس مصوبه بگیرند، قائل شدند؟ اگر فرزند یک استاد دانشگاه و یا عضو هیئت علمی در هیچ دانشگاهی از کشور پذیرفته نشد، می‌تواند به یک دانشگاه به هندوستان، پاکستان و یا افغانستان برود و پس از یک ترم تحصیل در آن جا به بهترین دانشگاه ایران منتقل شود.
وی افزود: آیا در این مورد ظلم نیست؟ به نظر من این ظلم است. این امتیاز حدود ۲۵ سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. من شاهد هستم که فرزندان بسیاری از اساتید در دانشگاه‌های درجه چندم هم قبول نمی‌شدند اما از این امتیاز استفاده کردند و سپس به دانشگاه شهیدبهشتی منتقل شدند.
نماینده مردم دامغان در مجلس گفت: چه‌طور آن جا کسی اعتراض نمی‌کند اما در قبال خانواده‌های شهدا و جانبازان اعتراض می‌کنند؟ همین فرزند شهدحججی چگونه باید بزرگ شود؟ آیا نباید از امتیازاتی بهره‌مند شود؟

حسن‌بیگی هم‌چنین بیان داشت: در بحث سهمیه‌بندی هم قطعا اختلاف کسی که با سهمیه به دانشگاه تهران می‌آید و کسی که بدون سهمیه قبول شده است، بسیار کم است و دانشجویان اختلاف ناچیزی دارند.

وی در سخنان پایانی‌اش خاطرنشان کرد: اکثر افرادی که از خانواده‌های شهدا بورسیه می‌شوند و به خارج از کشور می‌روند هم پس از مدتی به کشور بازمی‌گردند و به مردم خدمت می‌کنند اما برخی تا مقداری پول بیشتر دریافت می‌کنند، مملکتشان را رها می‌کنند و در خارج از کشور می‌مانند.
لازم به ذکر است، اخیرا قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنانی گفته بود که معتقد است که سهمیه خانواده‌های ایثارگران و شهدا در کنکور باید حذف شود تا حق کسی تضییع نشود چرا که بهترین و باهوش‌ترین‌ها باید در دانشگاه‌های تهران تحصیل کنند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,677 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 مهر 1396

    توسط: zinatlou
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir