تا آزمون سراسری 96 مدت زمان زیادی نمانده است و چه با برنامه درسخوانده باشید و چه بی برنامه، اگر در این فرصت باقی مانده، برنامه درستی نداشته باشید، ممکن است که نتوانید از تلاش خود، نتیجه دلخواه را بگیرید؛ زیرا یکی از مهمترین زمان های آمادگی برای کنکور که به قول مشاوران تحصیلی به عنوان یکی از زمانهای استراتژیک در کنکور مطرح است، همین یک ماه باقیمانده تا آزمون سراسری است که به دوران جمع بندی نیز معروف است.
اهمیت دوران جمعبندی و روش برنامهریزی دراین ایام را همه میدانند. با استفاده صحیح از وقت در این یک ماه و اجرای روش صحیح جمعبندی، درهر جایگاهی که باشید رشد خواهید کرد؛ به همین دلیل و برای موفقیت، قبل از هر چیز از تمامی توان خود استفاده کنید.به طور حتم، تا به حال مسابقههای دومیدانی را دیدهاید. لحظه های آخری را که دونده ها به خط پایان نزدیک میشوند تجسم کنید. آنان تلاش می کنند که به هر روش ممکن و البته اخلاقی، خود را سریعتر از دیگران به خط پایان برسانند و تمامی انرژی خود را خرج میکنند؛ چراکه بعد از خط پایان، دیگر به داشتن انرژی نیاز ندارند.
در کنکور، ماه آخر، یعنی نزدیک شدن به خط پایان؛ به همین خاطر، شما نیز باید سعی کنید تا همه انرژی خود را خرجکنید؛ البته منظورمان این نیست که استراحت نکنید، اما تا جایی که میتوانید، تلاش کنید؛
به این منظور، در ایام باقی مانده سعی کنید که به یک جمع بندی درست و اصولی از آنچه قبلاً مطالعه کرده اید، برسید تا شما نیز از این آزمون نتیجه دلخواه خود را بگیرید.
درماه آخر چگونه باید درس بخوانید تا نتیجه بهتری بگیرید ؟
بهترین کار، انجام یک مرور جامع و سریع است؛ زیرا ماه آخر فرصت خوبی برای فراگیری مطالب جدید نیست. البته در این یک ماه، مطالب جدید بسیاری را می توان فراگرفت و بخوبی هم آموخت و این مدت فرصت کمی نیست، اما این بدترین روش استفاده از این یک ماه باارزش است.
شما حتماً از این نکته بخوبی مطلع هستید که در این ماه، چگونگی عملکرد شما، اثر بسیار قوی و تعیین کنندهای بر نتیجه نهایی تان دارد؛ زیرا این زمان، دوران جمع بندی، یعنی زمان تثبیت یافتههاست نه یادگیری؛ به همین دلیل، نباید مطالب جدید را مطالعه کرد؛ زیرا شما با اختصاص این وقت بسیار مهم به خواندن مطالب جدید، وقت خود را از دست میدهید؛ بدون اینکه این مطالب مرور نشده، بتواند در پاسخگویی سؤالات کنکور به شما کمک کند؛ پس بهترین استفاده از این یک ماه، جمع بندی است.
جمع بندی، یعنی مرور درسهایی که خواندهاید و نه اضافه کردن به حجم مطالبی که دوره نشده و در حافظهتان تثبیت نگشته است. در دوره جمعبندی، سعی میشود قسمتهایی که قبلاً مطالعه شده، مرور شود تا داوطلب آرامش و اطمینان بیشتری بیابد و مطمین شود مطالبی را که قبلاً خوانده، فراموش نشده است.
این کار به این علت صورت می گیرد که او، مطالب زیادی را مطالعه کرده و روی هم انباشته است و به محض مرور و دوره کردن، تمام مطالب برایش تداعی میشود و این موضوع باعث آرامش و اطمینان بیشتر داوطلب خواهد شد. در دوران جمع بندی، تستهایی را که قبلاً زدهاید تکرار کنید؛ زیرا علاوه بر یادآوری و تسلّط روی همان تست ها، اشتباهاتی که قبلاً داشتهاید، یادآوری میشوند. لازم به ذکر است که هدف از تست زدن، مشخص شدن اشکالات پنهان فرد در مطالعات قبلی است، نه سنجش.
برای داشتن یک برنامه جامع به منظور مرور، به موارد زیر توجه کنید :
1- فهرست کاملی از تمام منابع و مباحثی را که قرار است در دروس مختلف مرور کنید، تهیه نمایید.
2- اولویت های مرورتان را تعیین کنید .
3- تخمین بزنید که مرور هر کدام از مباحثی که قرار استمطالعه شود، حدوداً به چه مدت زمانی احتیاج دارد و سپس تخمین بزنید که مجموعاً براییک مرور جامع به چه مدت زمانی احتیاج دارید.
4- با توجه به توان فردیتان و شرایطی که شخصاً پیشِ رو دارید، حدس بزنید که حداقل هفتهای چند ساعت میتوانید به مطالعه و مرور مباحث درسی اختصاص بدهید .
5- اگر در بین موارد 3 و 4 نتوانستید تناسب معقولی برقرارکنید، یکی از کارهای زیر یا ترکیبی از سه کار زیر را انجام بدهید .
الف) فهرست هر کدام از مباحث و منابع درسی تان را پالایششده تر انتخاب کنید؛ یعنی تعداد منابعی را که می خواهید برای هر درس یا هر مبحث درسیمرور کنید، به حداقل برسانید.
ب) زمان بیشتری را به مرور اختصاص بدهید؛ یعنی تعداد ساعاتمطالعه روزانه و هفتگیتان را به حداکثر برسانید .
ج) اگر باز هم نتوانستید بین موارد 3 و 4 تناسب معقولی برقرار کنید، مطالب کمتری را برای مرور گزینش کنید (بر مبنای همان گزینشی که درنکته 4 گوشزدشد).
7-با توجه به موارد ذکر شده، فهرست تمام مباحث و منابعی راکه میخواهید در هر هفته مطالعه کنید، تهیه نمایید و یک برنامه یک هفتهای یاچهار روزه برای خود بنویسید .
در برنامهریزی هر روزتان، سعی کنید تعداد دروسی را که برایمرور در یک روز کامل انتخاب میکنید، کمتر از سه درس نباشد، و اولین مبحث درسی را که میخواهید در یک روز مطالعه کنید، مشکل ترین درس یا مبحث آن روزتان باشد .
چاله های برنامه ریزی
در این یک ماه آخر، بعضی از داوطلبان، دو اشتباه زیر را مرتکب می شوند و آناختصاص دادن این فرصت باقی مانده به مطالعه دروس جدید وتست زنی انحصاری در یک یا چند درس خاص که ضعف کمتری در آنها احساس می کنند، است،و این همان چالههایی است که شما باید بخوبی مواظب آنها باشید؛ زیرا همان طور که دیدید، «جامعیت» و «اولویت بندی» در مرور دروس مختلف، از مهم ترین نکاتی است که باید در برنامه ریزی تان در نظر بگیرید .
توجه به تستهای کلی
در دوران جمع بندی، دیگر تستهای موضوعی را مطالعه نکنید. اگر میخواهید آنچه را که خواندهاید، به بهترین شیوه مرور شود (بویژه در دروس اختصاصی) به سراغ تستهای کلی برویدو در میان مجموعههای موجود از تستهای کلی هم، فقط و فقط وقتتان را رویتستهای چند سال اخیر آزمونهای سراسری و آزاد بگذارید. هر چند که دفترچهای زدن تستها (اول عمومیها و بعدش همدروس اختصاصی به همان ترتیب دفترچه)، جلسه کنکور را بیشتر برایتان شبیه سازی میکند،اما حقیقت این است که چندان فرق نمیکند که این "تست های کلی” را درس به درس بزنید یادفترچهای؛ مهم این است که وقت پیشنهادی برای هر درس را رعایت کنید و تا آنجا که برایتان ممکن است، خودتان را در وضعیتی قرار بدهید که جلسه کنکور در ذهنتان تداعیشود؛ مثلاً در یک اتاق خلوت روی صندلی بنشینید و همان طور رسمی (یا اسپرت) لباسبپوشید که قرار است روز امتحان بپوشید، و بعدش هم وقت بگیرید و شروع به تست زدن کنید.تکرار و تمرین مداوم این کار، روز کنکورتان را بمراتب کم استرس تر و قابل تحملتر می کند .
سهم عمومی ها را زیاد کنید
هرچه به کنکور نزدیک تر می شویم، وقت دروس "عمومی” را (که ماهیتاً حفظی ترند و احتمال فراموشی شان بیشتر است) باید در برنامه درسی تان بیشترو بیشتر کنید؛ البته این حرف به آن معنی نیست که عمومی ها را بیشتر از اختصاصیها بخوانید؛ بلکه منظور ما این است که اگر به عنوان مثال تا همین یک ماه گذشته، نسبت ساعات مطالعه دروس اختصاصی به عمومی در برنامه درسی شما 80 به 20 بود، این نسبت را بایددر یک ماه آخر به 70 به 30 یا حتی 60 به 40 برسانید. بازیابی ذهنی مطالب حفظی دراین روزهای پایانی، سطح تست زنی تان را در کنکور به وضوح افزایش می دهد.
بترتیب یا بی ترتیب؟
مشاوران، عموماً دو شیوه تست زنی را به داوطلبان پیشنهاد می کنند: در شیوه اول، داوطلبان باید پاسخگویی به سؤالات را از ابتدایدفترچه، یعنی از سؤالات زبان و ادبیات فارسی آغاز کنند و پس از خواندن کامل و دقیق هر سؤال و چهار گزینه مربوط به آن، پاسخ صحیح را انتخاب کنند .
اگر داوطلبی با سؤالی که قدرت پاسخگویی به آن را ندارد،برخورد کرد، باید کنار آن سؤال، علامتی بزند تا در فرصت باقی مانده پس از اتمام پاسخگویی به سؤالات، مجدداً به آنها پاسخ دهد؛اما روش دومی هم هست که کارایی و نتیجهاش معمولاً مطلوبتراز روش اول است: در این روش پیشنهادی، داوطلب میتواند پاسخگویی به سؤالات را ازدروسی که در آنها توانمندتر و قویتر است، شروع کند؛ چرا که در این صورت، پاسخگویی به سؤالات باعث تشویق و امیدوار شدن داوطلب خواهد شد؛ البته در این روش، داوطلب باید در زمان پاسخگویی به سؤالاتدقت داشته باشد تا شماره سؤال با شماره آن در پاسخنامه تطبیق داشته باشد.
تو تنها نیستی !
این ماه آخر و روزهای پایانی، هیچ وقت و برای هیچ کدام از داوطلبان کنکور،روزهای خوب و خوشایندی نبوده و نیست. همه کنکوری ها، حتی آنهایی که قرار است رتبه بیاورند و در رشته دلخواهشان قبول شوند، هیچ وقت از این روزهای پایانی خوششان نیامده و نمیآید؛ پس نگران نباشید و خیال نکنید فقط خودتان هستید که در چنین شرایطی قرار دارید. همچنین خیال نکنید فقط خودتان هستید که احساس می کنید هرچه خوانده اید از یادتان رفته است؛ نه، به هیچ وجه این طور نیست و این را مطمین باشید که با دیدن سؤالات در جلسه آزمون می توانید آنچه را که خوانده اید به یاد بیاورید و به آن پاسخ مثبت دهید.
در واقع، دانستن همین نکته ساده که شما در چنین احساسات عجیب و غریبی تنها نیستید و رقبای دیگرتان هم باشما هم درد و هم داستانند، به شما کمک میکند که با این قبیل احساسات منفی، راحتتر کنار بیایید و بر اعصابتان مسلط باشید. یک ضرب المثل در زبان عربی هست که میگوید: «البلیه اذا عمت طابت». شما که می خواهید عربی را 100درصد بزنید، حتماً میدانید که معنی این ضرب المثل چیست.