دیگر کسی دغدغه ورود به دانشگاه را ندارد

0
دوران تحصیل شور و اشتیاق خاص خود را دارد.آنچه تب و تاب انتهایی دوران تحصیل دانش آموزان را بیشتر می کند و گاهی اوقات این تب و تاب باعث استرس نیز می گردد موضوع کنکور دانش آموزانی است که می خواهند وارد مرحله تازه ای از زندگی تحصیلی خود شوند.

بعد از تب و تاب آزمون های سراسری و همچنین اعلام نتایج اولیه آزمون ها، موضوعی که همه دانش آموزان را با خود در گیر می کند و گاها این درگیری و فشار به خانواده ها نیز منتقل می شود موضوع انتخاب رشته دانش آموزان می باشد.

ما در این گزارش می خواهیم دانش آموزانی که به تازگی وارد مرحله جدیدی از زندگی تحصیلی گشته اند و جواز اولیه حضور در دانشگاه ها را کسب کرده اند با رشته هایی که طرفداران زیادی در ایران و دنیا دارند به آنان معرفی کنیم.

شما جزوء کدام دسته از دانشجویان می خواهید باشید؟ دانشجویانی که به فکر پوشیدن لباس سفید دکتری و یا پرستاری هستند؟ یا دانشجویانی که در انتهای تحصیل لقب مهندس را از آن خود می کنند و با کلاه ایمنی شناخته تر شده هستند؟؟؟ از کودکی تا به امروز کدام رویا را در سر پرورانده ای؟؟؟؟
در ابتدای این گزارش چون بازار انتخاب رشته ها نیز داغ شده است سراغ تنی چند از دانش آموزانی رفته ایم که وارد این مرحله گشته اند و می خواهیم بدانیم به مقصود خود رسیده اند یا خیر؟؟؟ برای ادامه تحصیل چه رشته ای را انتخاب می نمایند؟

سعید دانش آموز رشته ریاضی و فیزیک می گوید: این دومین بار بود که در کنکور سراسری شرکت کرده بودم.سال قبل به دلیل اینکه می دانستم در رشته مورد علاقه خود قبول نخواهم شد یک سال را در پشت کنکور منتظر ماندم تا امسال شرکت کنم و به امید خدا بتوانم در رشته مهندسی برق در یکی از دانشگاه های تهران ادامه تحصیل دهم.

محمد حسین ادهم نیز در رشته ریاضی و فیزیک در آزمون سراسری شرکت کرده و ادامه می دهد: آزمون سختی بود.شاید بتوانم در یکی از رشته های دانشگاه سمنان آن هم شبانه ادامه تحصیل دهم.محمد حسین از کودکی رویای خلبانی را در سر داشته و با نا امیدی می گوید: من که نمی توانم خلبان شوم، در انتخاب رشته هم هر چه پیش آید خوش آید.

فاطمه سعیدی دانش آموز رشته علوم تجربی به صورت کوتاه جواب خبرنگار ما را اینگونه می دهد: فقط و فقط پزشکی دانشگاه سمنان.

و بسیاری از دانش آموزان دیگری که با آن ها صحبت کردیم.اکثر دختران فکر و خیال پزشکی و پرستاری بر سر داشتند و پسران همگی مهندسی.... .

اما جالب اینجاست بدانید اکثر دانش آموزان در رشته ریاضی و فیزیک به فکر مهندس شدن، علوم تجربی به فکر دکتر شدن، رشته علوم انسانی به فکر وکلات می باشند.اما نکته قابل توجه اینجاست که رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای آنطور که باید و شاید مورد استقبال دانش آموزان قرار نمی گیرد و نگرفته است.

این موضوع در صورتی رخ داده، که شاید دانش آموزانی که در ابتدای امر وارد آن مرحله از تحصیل می شوند دارای یک برگه برنده نیز خواهند بود.دانش آموزانی که در کنار تحصیل به اصول و قواعد عملی و تجربی آن رشته نیز آشنا خواهند شد.

شاید یکی از موضوعاتی که از استرس و دغدغه بسیاری از دانش آموزان در کنکور نیز کاسته است، موضوع قبول شدن در آزمون باشد. متاسفانه و یا خوشبختانه تعدد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و غیر انتفاعی و گاها پردیس های متفرقه آنقدر زیاد شده است، که دیگر کسی دغدغه قبولی در دانشگاه را ندارد،

شاید همه می دانند که قبولی در مشت آنان است و مهم برای آنان انتخاب رشته و قبولی در رشته مورد علاقه می باشد. شاید این موضوع لطمه ای نیز به مباحث علمی در دانشگاه نیز وارد کند.

یکی دیگر از موصضوعاتی که شاید از دغدغه و استرس دانش آموزان کاسته باشد، تعداد حاضرین در آزمون سراسری  و برابری آن با تعداد ظرفیت صندلی ها در دانشگاه ها می باشد و گاها تعداد صندلی ها نیز از تعداد شرکت کنندگان بیشتر خواهد بود. این خالی بودن صندلی ها در برخی از دانشگاه ها به دلیل رشد قارچی و بی کیفیت دانشگاه هایی است که به فکر در آمد زایی هستند.

اما اینکه خواسته باشیم بگویم برای هر دانشجو در هر دانشگاه یک صندلی خالی موجود می باشد موضوع بسیار غلطی است. شاید همه دانش آموزان حاضر در آزمون سراسری مجوز حضور در انتخاب رشته را بگیرند ولی موضوع اصلی موضوع رقابت بر روی رشته مورد علاقه خواهد بود.

 به طور حتم دانش آموزانی که وارد مرحله دانشجویی می شوند یکی از دغدغه های آنان برای تعیین رشته مورد علاقه بازار کار و میزان درآمد آن رشته در کشور می باشد.یکی از سایت های معتبر در این زمینه فهرستی از پر در آمد ترین رشته ها در کشور را منتشر کرده است که 7 رشته در میان رشته ها به عنوان پر در آمد ترین رشته لقب گرفته اند که این رشته ها  به ترتیب: حسابداری، طراحی و گرافیک، مهندسی نفت، مهندسی مکانیک، مدیریت، علوم کامپیوتر و علوم ارتباطات می باشد.

حال باید منتظر ماند و دید، پس از انتخاب رشته و الویت بندی برای هر دانشجو در کدام رشته و در کدام دانشگاه جواز حضور را دریافت خواهند کرد.گفتنی است، مهم برای دانش آموز راه یافته در دانشگاه، علاقه تحصیل در آن رشته مهم می باشد.با علاقه در رشته مور نظر می توان پله های ترقی را نیز یکی پس از دیگری پیمود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,928 بازدید

    0 نظر

    درج: 20 مرداد 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir