تاثیر معدل در کنکور1401

0
تاثیر معدل در کنکور1401
معاون خط مشی‌گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات در کنکور ۱۴۰۱  اظهار داشت: سازمان سنجش آموزش کشور روی اعمال تغییرات در کنکور ۱۴۰۱ نظراتی از منظر اجرا پذیری و ابعاد فنی این آزمون دارد. اعمال تغییرات یاد شده در این کنکور امکان اجرا نداشت چون بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، در کنکور ۱۴۰۱ طیفی که در معدل شان ۶۰ درصد معدل پایه های ۱۱ و ۱۲ اعمال شود، اصلا وجود ندارد؛ بنابراین اجرای آن به ۱۴۰۲ موکول شد.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی 1401 با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، 40 درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی 1402 و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، 60 درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی 40 درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.

به گفته سوزنچی، برای کنکور ۱۴۰۱ معدل صرفاً پایه دوازدهم به صورت ۴۰ درصد مثبت لحاظ می شود.



تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1401 برای داوطلبانی که دیپلم غیر مرتبط دارند چگونه است؟

با توجه به اطلاعات فعلی و با فرض تاثیر معدل مثبت همانند سال گذشته؛ تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 1401 برای داوطلبانی که دیپلم غیر مرتبط دارند نیز به این صورت است که این افراد نیز شامل تاثیر معدل می شوند اما با توجه به دیپلم میزان تاثیر معدل متفاوت خواهد بود.
نسبت به دیپلم های مرتبط شامل تاثیر معدل کمتری می باشند.

به طور مثال داوطلبی که دیپلم ریاضی یا انسانی دارد و قصد شرکت در کنکور تجربی را دارد،سوابق تحصیلی آن با توجه به دروس موجود محاسبه می شود و کمتر از درصد مورد نظر در آن سال(مثلا در کنکور 98 : تاثیر معدل 30 درصد ) می باشد.

 
اگر تاثیر معدل کنکور 1401 قطعی بشه چگونه نمرات را ارتقا دهیم؟

اگر به هر دلیل در کنکور 1401 بر خلاف سالهای گذشته تاثیر معدل قطعی در نظر گرفته شود(که برای 1400 نیز تاثیر مثبت در نظر گرفته شد)، که البته امیدواریم تا زمانی که شرایط و امکانات برای تمام داوطلبان یکسان نباشه، تاثیر معدل قطعی در نظر گرفته نشود، ولی اگر این اتفاق رخ داد می توانید از ترمیم معدل دروس استفاده کنید.

تاثیر معدل دهم و یازدهم در کنکور 1401 چگونه است؟

با توجه به اطلاعات فعلی و با فرض تاثیر معدل مثبت همانند سال گذشته؛ در حال حاضر تنها در پایه دوازدهم امتحانات نهایی برگزار می شود و به همین دلیل نیز تنها از پایه دوازدهم به عنوان سابقه تحصیلی یاد می شود و معدل پایه دهم و یازدهم تاثیری در کنکور ندارند.

تفاوت میان تاثیر مثبت معدل و تاثیر قطعی معدل کنکور

تاثیر مثبت معدل در کنکور 1401 یعنی چه؟ به زبان خیلی ساده تاثیر مثبت معدل می گوید برای داوطلب دو نمره بساز، یک نمره کنکور و یک نمره سوابق تحصیلی که شامل (برای مثال : سی درصد معدل سال دوازدهم) است؛ و اگر نمره سوابق تحصیلی باعث کاهش نمره کنکور شود، تاثیر مثبت معدل اثر داده نمی شود بنابراین بستگی به نمره کنکور دارد .
اگر داوطلبی نمره کنکور بیشتری نسبت به نمره سوابق تحصیلی داشته باشد، نمره متوسطه اثر داده نمی شود تا نمره کنکور کاهش پیدا نکند.

تاثیر قطعی معدل در کنکور 1401 یعنی چه؟  
اما در مورد تاثیر قطعی معدل نیز می توان گفت؛ که داوطلب هر نتیجه ای در کنکور کسب کند نمره سوابق تحصیلی که شامل (برای مثال : سی درصد معدل سال دوازدهم) در نتیجه نهایی و تعیین رتبه تاثیرگذار خواهد بود ،حال این تاثیر چه به نفع داوطلب باشد چه نباشد در نتیجه نهایی آن موثر خواهد بود.

 
تاثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۱ به نفع یا ضرر داوطلبان؟

طی چند سال گذشته آموزش و پرورش سعی داشته به دلایل مختلفی نقش تاثیر معدل در کنکور را پر رنگ کند، اما در واقعیت دانش آموزان زیاد موافق این طرح نیستند. به گونه ای که در نظرسنجی که توسط سازمان سنجش از میان داوطلبان کنکوری انجام شد ،طبق نظرسنجی سازمان سنجش ۸۵ درصد داوطلبان تمایل به تاثیرگذاری سوابق تحصیلی در کنکور ندارند ،هم چنین در نظر سنجی دیگری که در شبکه یک سیما در برنامه «مناظره» با حضور موافقان و مخالفان برگزار شد 87 درصد داوطلبان موافق تاثیر مثبت کنکور بودند.

با توجه به این نظر سنجی ها و سایر تحقیق های انجام شده ؛ در حال حاضر تاثیر قطعی معدل با عدالت آموزشی مغایر است و بر اساس گزارش های سازمان سنجش و پذیرش تاثیر قطعی معدل به زیان دانش‌آموزان به ویژه دانش آموزان مناطق محروم است، که خوشبختانه در چند سال اخیر تاثیر سوابق تحصیلی نیز به صورت مثبت تاثیر معدل در نظر گرفته می شود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    801 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 دی 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir