سایه سنگین کرونا بر کنکور ۹۹

+3
سایه سنگین کرونا بر کنکور ۹۹

سایه سنگین کرونا این روزها بر کنکور سراسری بیشتر احساس‌ می‌شود؛ در حالی‌که افراد غیرمسوول زمان‌های نامشخصی برای برگزاری آزمون ۹۹ اعلام می‌کنند اما رییس سازمان سنجش آموزش کشور نحوه تصمیم‌گیری برای این کنکور را اعلام کرد.

سال گذشته هم همین حاشیه ها در مورد برگزاری کنکور سال ۹۸ را شاهد بودیم؛ چرا که وقوع سیل در برخی از استان های کشور پیش بینی های سازمان سنجش و البته آرامش داوطلبان را برای برگزاری چهل و نهمین ماراتن کنکور به هم زده بود. نه تنها کنکور سراسری بلکه کنکور کارشناسی ارشد هم دچار چالش هایی شد. بعد از اینکه سیل به استان های اهواز، گلستان و لرستان خسارت های زیادی وارد کرد، داوطلبان این آزمون ها نگران از دست دادن شانس موفقیت شان در این آزمون ها بودند و اضطراب و نگرانی به جای تمرکز بر مطالعه، کار روز و شب شان شد.

اعتراضات آنها البته به گوش مجلسیان رسید و پس از کش و قوس های فراوان، کنکور کارشناسی ارشد ۹۸ به جای روزهای پنج و شش اردیبهشت ماه، ۲۳ و ۲۴ خردادماه برگزار شد. کنکور بعدی سراسری بود که آن هم با اعتراضات داوطلبان برای تعویق مواجه شد اما وزارت علوم با برنامه ریزی های عملیاتی و تصویب سهمیه برای کنکوری های مناطق سیل زده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری ۹۸ را طبق زمان از قبل پیش بینی شده و در تیرماه برگزار کرد.

سایه کرونا بر سر کنکور

امسال اما شرایط متفاوت تری بر ایران و البته کنکوری ها تحمیل شده است و چالش های سنگین تری نسبت به سیل دارد؛ شیوع ویروس کرونا نه تنها کنکور دکتری ۹۹ را در اسفند ماه ۹۸ برگزار نکرد بلکه زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد را هم به تعویق انداخت. سازمان سنجش پیش از عید اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس و جهت رفاه حال داوطلبان، کنکورهای دکتری را روز جمعه ۹ خردادماه و کارشناسی ارشد را روزهای ۲۲ و ۲۳ خردادماه برگزار می کند.

ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور پیش از این درباره تغییر دوباره زمان برگزاری این ۲ آزمون به ایرنا اعلام کرده بود که کنکورهای یادشده چندان تحت تاثیر تعطیلات دانشگاه ها قرار ندارند و فعلاً تغییری در زمان برگزاری پیش بینی نشده است.

بازار داغ ضد و نقیض های کنکوری

این روزها اما خبرهای ضد و نقیضی درباره زمان دقیق برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ به گوش می رسد که البته منبع این اخبار وزارت علوم و سازمان سنجش به عنوان متولیان برگزاری این آزمون ها نیست؛ انتشار این اخبار در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، وزنه نگرانی کنکوری ها را سنگین تر کرده است.

کنکوری که بر خلاف ۲ آزمون دیگر تحت تاثیر امتحانات پایان ترم و بازگشایی مدارس است چرا که نمرات پایان ترم دانش آموزان در کنکور سراسری و قبولی آنها در دانشگاه تاثیر دارد.

سازمان سنجش پیش از این زمان برگزاری پنجاهمین کنکور سراسری را روزهای ۱۲ و ۱۳ تیرماه اعلام کرده بود اما با تعطیلی ۲ ماهه مدارس، بیم آن می رود که این بار زور ویروس کرونا به کنکور سراسری برسد و تاریخ برگزاری را به تعویق بیاندازد.

هفته گذشته سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور این شورا اعلام کرد که آزمون سراسری ۲۰ روز بعد از امتحانات نهایی مدارس برگزار می شود. شب گذشته نیز محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که به احتمال زیاد کنکور سراسری سه هفته بعد از امتحانات پایان ترم داوطلبان را به صحنه رقابت می آورد.

همه این گمانه‌زنی‌ها در حالی به گوش داوطلبان مضطرب کنکور می رسد که از گذشته تاکنون این شورای سنجش و پذیرش دانشجو است که زمان نهایی برگزاری کنکورها را تعیین می کند و هیچ شخص یا نهاد دیگری تعیین کننده این تاریخ نیست.

اظهارات رییس سازمان سنجش آموزش کشور این مسأله را از رییس سازمان سنجش آموزش کشور جویا شد که خدایی در این باره گفت: فعلاً تاریخی برای کنکور سراسری ۹۹ اعلام نمی کنیم و منتظر شروع امتحانات نهایی هستیم.

وی افزود: تاریخ قطعی برگزاری کنکور سراسری را در شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می کنیم.

به نظر می رسد این پیش بینی ها و اظهارنظرات افراد غیرمسوول درباره برگزاری کنکور همه و همه بستگی به زمان بازگشایی مدارس دارد و طبیعی به نظر می رسد زمان برگزاری کنکور سراسری هم به تبع این مسأله اندکی با تعویق برگزار شود.

شاید بهتر باشد این روزها تا تصمیم گیری قطعی درباره زمان برگزاری کنکوری سراسری ۹۹ کاستن از اضطراب داوطلبانی که عمده آنها را دانش آموزان تشکیل می دهند، در اولویت قرار گیرد و تنور شایعات زمان جدید برگزاری این آزمون پر داوطلب سرد بماند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    963 بازدید

    0 نظر

    درج: 1 اردیبهشت 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir