همه چیز درباره تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی

+1

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با حضور در ایسنا که همزمان با "هفته دانشجو" انجام شد، به پرسش‌های مخاطبان ایسنا درباره تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 93 پاسخ داد و به داوطلبان و خانواده کنکوری‌ها این اطمینان را داد که نگران نباشند زیرا تصمیم‌های جدید در زمینه پذیرش دانشجو به سمت انتخاب بهترین‌ها حرکت می‌کند.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه برای بررسی تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در نتایج کنکور سراسری 93 باید با روند تصمیم‌گیری مرجع تصمیم گیرنده و استدلالات آن آشنایی پیدا کرد، در عین حال اظهار کرد: تصمیم گیری در مورد نحوه تاثیرگذاری سوابق تحصیلی داوطلبان در آزمون سراسری کارشناسی برعهده سازمان سنجش نیست و سازمان تنها مجری است اما متاسفانه با توجه به اینکه هرگونه تغییری که در آزمون‌های سراسری یا دکتری اتفاق می افتد از طریق سازمان سنجش اطلاع رسانی می‌شود، داوطلبان رئیس سازمان سنجش را مسئول تصمیم گیری می‌دانند.

وی با اشاره به قانون مصوب سال 86 در رابطه با نحوه پذیرش دانشجو که به "قانون حذف کنکور" معروف شد، خاطرنشان کرد: طبق این قانون قرار بود از سال 90 کنکور سراسری به شکل مطلق حذف شود و اگر این قانون اجرا می‌شد سوابق تحصیلی به شکل صددرصدی تاثیر مستقیم در پذیرش دانشجو داشت اما این قانون به دلیل مشکلاتی که داشت نتوانست به مرحله اجرا برسد و مجلس شورای اسلامی در شهریور ماه امسال این قانون را اصلاح و بازنگری کرد .

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون اصلاح شده سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور 93 ، 25 درصد تاثیر مستقیم خواهد داشت افزود: براساس این قانون تکلیفی برای سازمان سنجش، وزارت علوم و آموزش و پرورش قرار داده شده است که براساس آن باید میزان تاثیرگذاری سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در طی سال‌های آینده روند افزایشی داشته باشد.

به گفته رئیس سازمان سنجش، براساس مصوبه مجلس جهت اعمال سوابق تحصیلی وزارت آموزش و پرورش مکلف است امتحانات را طبق اصول سنجش به صورت استاندارد برگزار کند البته سوابق تحصیلی در سال گذشته نیز تاثیر 25 درصدی را بر نتیجه کنکور داوطلبان داشت البته این سوابق تحصیلی فقط مربوط به یک سال یعنی سال سوم دبیرستان یا سال دیپلم داوطلبان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تکلیف سازمان سنجش براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، اطلاع رسانی در زمینه تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی برای داوطلبان است، اظهار کرد: سازمان سنجش نیز برهمین اساس در دفترچه آزمون این تاثیر را ذکر کرده است. البته سازمان سنجش طبق استدلال‌هایی که در بحث پاسخگویی و رعایت عدالت در برگزاری آزمون سراسری داشت نظراتی را به شورای سنجش و پذیرش ارائه کرد. اما در هر صورت میزان تاثیرگذاری سوابق تحصیلی تصمیم شورای سنجش بود و سازمان سنجش نیز موظف به رعایت و اجرای آن است.

خدایی همچنین با اشاره به اینکه اکثریت داوطلبان آزمون سراسری کسانی هستند که سوابق تحصیلی آن‌ها با نتایج به دست آمده در آزمون مطابقت کلی دارد با رد نگرانی برخی داوطلبان که سوابق تحصیلی خوبی ندارند نیز تصریح کرد: تاثیر سوابق تحصیلی مشکلی در نتیجه آزمون این دسته از داوطلبان ایجاد نمی‌کند زیرا 75 درصد نتیجه مربوط به عملکرد آن‌ها در آزمون است.

 

 

معدل در نتایج کنکور تاثیری ندارد

لزوم تاثیرگذاری فرآیند چهارساله تحصیلات متوسطه در نتیجه آزمون سراسری نکته دیگریست که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به آن اشاره کرد و با بیان اینکه معدل داوطلبان در نتایج کنکور آنها تاثیری ندارد، تصریح کرد: در بررسی سوابق تحصیلی نمرات دروس به صورت جداگانه براساس ضریب آنها در هر کدام از زیرگروه‌ها مشخص شده و تاثیرگذار خواهد بود.
خدایی با اشاره به اینکه براساس نمره کسب شده در هر درس نمی‌توان نتیجه گیری کرد که نمره به دست آمده نتیجه مثبت یا منفی بر نمره‌های کنکور خواهد داشت ، ادامه داد: نحوه تاثیر سوابق تحصیلی بر نتیجه آزمون سراسری بستگی به نمره‌ای دارد که داوطلب در کنکور کسب می‌کند به عبارت دیگر اگر تراز نمره یک فرد در کنکور از سوابق تحصیلی وی پایین‌تر باشد، سوابق تحصیلی می‌تواند تراز او را بالا ببرد. بنابراین این تاثیر نسبی است و مطلق نیست.

رییس سازمان سنجش درباره علت عدم تاثیرگذاری معدل دیپلم افرادی که پیش از سال 84 دیپلم دریافت کردند، خاطر نشان کرد: تنها سوابق تحصیلی افرادی در نتایج سراسری تاثیرگذار خواهد بود که پس از سال 84 و در امتحانات کشوری دیپلم گرفته باشند چون امتحانات قبل از سال 84 به شکل استانی برگزار می‌شد. ارتباط سوابق تحصیلی و دیپلم متقاضیان با رشته مورد نظر در کنکور عنوان برخی دیگر از کامنت‌های مخاطبان ایسنا بود که رییس سازمان سنجش درباره آن نیز اظهار کرد: باید توجه داشت سوابق تحصیلی در آزمون سراسری تا 25 درصد اعمال می‌شود و بر این اساس برای افرادی که دیپلم آنها با رشته‌ای که در کنکور انتخاب کرده‌اند متفاوت است تنها دروس مشترک تاثیرگذار خواهد بود که یا درس‌های عمومی هستند و یا به صورت مشترک بین دو رشته برگزار می‌شوند.

خدایی در ادامه با تاکید بر اینکه داوطلبان باید توجه داشته باشند کنکور یک امتحان نیست که در آن کسب یک نمره برای افراد اجباری باشد، گفت: این افراد باید به این نکته توجه کنند که شرایط برای همه داوطلبان یکسان است و نباید در باره نحوه تاثیرگذاری سوابق تحصیلی در نتایج این آزمون نگرانی خاصی داشته باشند زیرا 75 درصد نتیجه به عملکرد آنها در آزمون بستگی دارد.

رئیس سازمان سنجش همچنین درباره نحوه تاثیرگذاری سوابق تحصیلی داوطلبان اظهار کرد: این سوابق تحصیلی متناسب با زیرگروه هر رشته تاثیرگذار است، بنابراین داوطلبی که در یکی از دروس نمره خوبی را در دیپلم به دست نیاورده است درصورت انتخاب رشته‌ای در زیرگروهی که ضریب درس در آن صفر است، با مشکلی مواجه نخواهد شد.

دکتر خدایی در پایان با اشاره به اینکه نتایج اعمال سوابق تحصیلی بر آزمون سراسری بعد از برگزاری آزمون و اعلام نتایج بررسی خواهد شد، گفت: در حال حاضر آموزش و پرورش نیز تلاش می‌کند امتحانات را به شکل استانداردتری برگزار کند تا نتایج به دست آمده از آن‌ها قابل اطمینان بوده و ملاک صحیحی برای اندازه‌گیری باشد.

 

 

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    10,217 بازدید

    1 نظر

    درج: 26 آذر 1392

    توسط: Soltani
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (1 مورد)

    قابل توجه کنکوری ها !
    این خبر رو با دقت بخونید مطمئنا جواب خیلی از سوالاتتون درباره تاثیر مستقیم معدل رو میگیرید.
    .
    1392/09/26 - 13:52
  • +4
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir