پیشنهاد برگزاری آزمون استاندارد دوم برای پذیرش در تیزهوشان

+1
پیشنهاد برگزاری آزمون استاندارد دوم برای پذیرش در تیزهوشان

شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) با انتشار گزارشی با عنوان «راهکار رفع نابسامانی‌ها در شیوه‌ پذیرش مدارس متوسطه اول استعدادهای درخشان و نمونه‌دولتی»، پیشنهاد داد که آزمون استاندارد دیگری با هدف «غربالگری ثانویه» برای پذیرش مدارس متوسطه اول استعدادهای درخشان برگزار شود و همچنین معیارهای بی ارتباط با فلسفه وجودی مدارس متوسطه اول نمونه‌ دولتی ، از معیارهای پذیرش دانش آموزان در این مدارس حذف شود. در این گزارش با اشاره به نابسمانی های ایجاد شده در شیوه پذیرش مدارس متوسطه اول استعداد های درخشان و نمونه‌ دولتی ، علت بروز این اتفاقات، «پافشاری بر تغییر شتاب زدۀ شیوۀ پذیرش مدارس»، «واگذاری طراحی آزمون مدارس استعدادهای درخشان به نهاد غیرتخصصی (سازمان آموزش و پرورش استثنایی)»، «عدم درک صحیح از ماهیت مدارس نمونه‌ دولتی» و «اصرار بر پذیرش بدون آزمون برای مدارس نمونه دولتی» عنوان شده است.
در خلاصه مدیریتی این پیشنهاد سیاستی در ادامه آمده است: در بهمن ۱۳۹۶، با استناد به دلایلی نظیر استرس آزمون ورودی و آسیب‌های مترتب بر جداسازی دانش‌آموزان مستعد، حذف مدارس استعدادهای درخشان و نمونه‌ دولتی در مقطع متوسطه اول در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید اما به دلیل مخالفت‌های بسیار به‌ویژه مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی، حذف مدارس استعدادهای درخشان از مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش خارج شد. بعلاوه مقرر شد مدارس نمونه‌ دولتی در مناطق برخوردار حذف شوند و در مناطق کمتر برخوردار بدون برگزاری آزمون ورودی و صرفا مبتنی بر دستورالعمل پذیرش وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه دهند.
۵ مرداد ۱۳۹۷ آزمون سنجش هوش تیزهوشان ششم به هفتم 97 - 98 به صورت هماهنگ کشوری برگزار شد . اصلی‌ترین مشکل آن انطباق کامل سوالات آن با تست هوش معروفی به نام «ریون» بود. تکراری و در دسترس بودن این آزمون عملا اعتبار نتایج آن را مخدوش ساخت.
نابسامانی به وجود آمده ریشه در «پافشاری بر تغییر شتاب زدۀ شیوۀ پذیرش مدارس» و «واگذاری طراحی آزمون به نهاد غیرتخصصی (سازمان آموزش و پرورش استثنایی)» است. با توجه به تکراری و در دسترس بودن آزمونِ برگزار شده سه گزاره قطعی وجود دارد؛ ۱- افرادی که در این آزمون حداقلی از نمره را کسب نکنند، قطعا استعدادبرتر نیستند، ۲- تمامی کسانی که نمره مناسبی کسب کرده‌اند الزاما استعداد برتر نیستند، ۳- در میان افرادی که حداقلی از نمره را کسب کرده‌اند، نمره بهتر الزاما به معنای استعداد بیشتر نیست.
بروز این نابسامانی در شیوه پذیرش مدارس نمونه‌ دولتی ریشه در «عدم درک صحیح از ماهیت مدارس نمونه‌ دولتی»، «شتاب‌زدگی در تغییر شیوۀ پذیرش مدارس» و «اصرار بر پذیرش بدون آزمون» دارد.
راه حل پیشنهادی برای رفع نابسامانی‌های فوق
در این بسته سیاستی آمده است: راه حل رفع نابسامانی در پذیرش مدارس استعدادهای درخشان آن است که آزمون برگزار شده با در نظر گرفتن حد نصابی به عنوان مرحله نخست پذیرش لحاظ شود. سپس با اعلام بخشی از متقاضیان به عنوان پذیرفته شدگان مرحله اول، آزمون استاندارد دیگری با هدف «غربالگری ثانویه» برگزار شود. بدیهی است برگزاری این آزمون دوم و اعلام نتایج آن باید حداکثر تا ۱۵ شهریورماه صورت پذیرد تا عملاً امکان ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس استعدادهای درخشان ، قبل از شروع سال تحصیلی وجود داشته باشد.
به منظور رفع نابسامانی در پذیرش مدارس نمونه‌دولتی نیز، با توجه به ماهیت مشابه این مدارس و مدارس استعدادهای درخشان ، منطقی است پذیرش در این مدارس کاملا مشابه با مدارس استعدادهای درخشان و از طریق آزمون آن مدارس انجام شود. لازم به ذکر است شورای عالی آموزش و پرورش، پذیرش مشترک مدارس نمونه‌ دولتی و استعدادهای درخشان از طریق آزمون واحد را برای مقطع متوسطه دوم به رسمیت شمرده است. همچنین با توجه به ماموریت اصلی مدارس نمونه‌ دولتی که توجه به مستعدین محروم است، در این مدارس نباید برای هیچ قشری به جز اقشار محروم سهمیه ویژه‌ای در نظر گرفته شود. برای سال جاری نیز با توجه به اینکه اجرای این پیشنهاد با محدودیت‌هایی مواجه است، پیشنهاد اصلی آن است که تنها ملاک‌های علمی نظیر نمره دانش‌آموزان در سال پنجم و ششم و مصاحبه علمی با دانش‌آموزان معیار پذیرش قرار گیرد و استناد به دیگر معیارهای بی‌ارتباط با فلسفه‌ی وجودی این مدارس ممنوع اعلام شود».

در ادامه ذکر شده است: بر اساس مصوبۀ شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش مکلف شد دستورالعمل پذیرش مدارس نمونه‌ دولتی را اعلام کند. این مصوبه اگر چه ابلاغ شده اما به صورت رسمی منتشر نشده است. بر اساس اظهارنظر برخی مسئولان، معیار پذیرش دانش‌آموزان در این مدارس، داشتن نمرات خیلی خوب در مقطع پنجم و ششم و نیز مجموعه فعالیت‌هایی است نظیر: حفظ قرآن، کسب رتبه در مسابقات قرآن، عترت و نماز، مسابقات فرهنگی و هنری، جشنواره‌های مختلف و مسابقات ورزشی، تالیف کتاب یا ثبت اختراع، عضویت در تشکل‌های دانش‌آموزی. علاوه بر این، برای فرزاندان خانواده‌هایی نظیر فرهنگیان و خیرین مدرسه ساز امتیازاتی در نظر گرفته شده است.
شاخص‌های پذیرش در مدارس نمونه‌دولتی دو مشکل عمده دارد؛ ۱- فاقد عینیت و شفافیت برای امتیازدهی و گزینش دانش‌آموزان است. ۲- بخشی از آنها، بی ارتباط با فلسفه وجودی مدارس نمونه‌ دولتی یعنی ارائه خدمات آموزشی باکیفیت به دانش آموزان مستعد محروم است. در واقع نه ارتباطی با مستعد بودن دارد و نه ارتباطی با محرومیت. این دو مشکل در عمل فساد و بی‌عدالتی در پذیرش را ایجاد می کند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,178 بازدید

    0 نظر

    درج: 25 مرداد 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir