واحدهای آموزشی، متناسب با رشد جمعیت توسعه نیافت

0
واحدهای آموزشی، متناسب با رشد جمعیت توسعه نیافت

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود مدارس دولتی به ویژه در مراکز شهرها گفت: متأسفانه واحدهای آموزشی، همگام با توسعه ساخت مسکن های چند طبقه و متناسب با رشد جمعیتی توسعه نیافت.

 

سید محمد بطحایی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما ادامه داد: در جاهایی که مسکن مهر ساخته شده است نیز با کمبود واحدهای آموزشی مواجه هستیم اما تلاش می کنیم مشکلات را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه مدارس دولتی برای ثبت نام دانش آموزان نباید هیچ پولی دریافت کنند، افزود: گروه هایی برای نظارت تعیین شدند و 60 نفر از کارشناسان متخصص وزارت آموزش و پرورش برای نظارت بر حقوق والدین و خانواده ها و دانش آموزان در نظر گرفته شده اند که به صورت نامحسوس از ستادهای ثبت نام و مدارس بازدید می کنند.
بطحایی با اشاره به اینکه در برخی موارد تخلف، ابلاغ مدیریت مدیر مدرسه لغو می شود، گفت: ادارات کل آموزش و پرورش استان ها هم بازرسانی برای نظارت دارند.
وی با بیان اینکه 105 هزار مدرسه در کشور داریم گفت: سامانه های نظارتی را فعال کردیم که بر بخش غیردولتی هم نظارت می کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شهریه مدارس غیردولتی را با متغیرهای مختلف با حضور نمایندگانی از این مدارس، تعیین کردیم و همه اقلام هزینه ای دیده شده و سامانه نظارتی متناسب با آن طراحی شده است که این شهریه ها را کنترل می کند.
بطحایی با بیان اینکه بر سر حقوق و منافع مردم تعارفی با همکاران خود نداریم، افزود: بخشنامه کردیم که هیچ مدرسه ای حق ندارد هزینه های بی جهت را به اولیای دانش آموزان تحمیل کند.
وی گفت: دولت به علت کمبود بودجه در برخی موارد نمی تواند سرانه بودجه مدارس را تأمین کند و این کمبود اعتبار، مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: کمک گرفتن مدارس دولتی از اولیای دانش آموزان نباید اجباری باشد اما ضروری است و مدرسه ناچار است از اولیا به صورت داوطلبانه کمک بگیرد.

بطحایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باید سوابق تحصیلی به تدریج جایگزین آزمون ورودی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شود اما در سال های گذشته به علل نسبتاً موجه، این موضوع به تأخیر افتاده است.
وی ادامه داد: سهم پیشینه تحصیلی که از طریق معدل نهایی دانش آموزان محاسبه می شد معادل 25 درصد در آزمون ورودی دانشگاه ها مؤثر و تأثیر آن مثبت بود.
بطحایی افزود: امسال بر اساس بررسی های طولانی مشترک میان سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش در شورای برنامه ریزی آزمون ورودی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی (کنکور) گزارش ارائه و بنا بر این شد برای سال تحصیلی 98 سهم پیشینه تحصیلی به 30 درصد قطعی تبدیل شود.
وی اضافه کرد: در سال آینده فقط دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم برای این پیشینه تحصیلی محاسبه و به تدریج پایه های دهم و یازدهم هم در پیشینه تحصیلی مؤثر واقع می شود و کم کم سهم کنکور کاهش و سهم پیشینه تحصیلی افزایش یابد.

وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس استعداد درخشان و خاص گفت: دانش آموزان مقاطع ابتدایی نباید تحت فشار کتاب های کمک آموزشی باشند این آزمون ها روحیه شاد و نشاط مدرسه را از بین برده است و بچه ها باید در مدارس زندگی کردن را تمرین کنند و یاد بگیرند و باید هدف های اصلی تعلیم و تربیت را دنبال کنیم.
بطحایی افزود: مدارس استعدادهای درخشان در پایه هفتم آزمون پیشرفت تحصیلی نخواهند داشت و فقط آزمون هوش و استعداد تحصیلی دارند که در اواخر مرداد برگزار می شود از اولیا و خانواده ها خواهش می کنیم در این راه کمک کنند. رقابت های فردی فضای مدارس کشور را متلاشی کرده است.
وی اضافه کرد: برخی مدارس خاص و تعدادی از مدارس غیردولتی هم آزمون ندارند و با مدارسی که تخلف کنند برخورد می کنیم.

بطحایی درباره سند 2030 هم گفت: این سند فرآیندی را طی کرد و در حال ایجاد تعهدی برای کشور بود اما فقط برای کشور ما نبود و بین المللی بود اما پس از اینکه مقام معظم رهبری ورود کردند و صریحاً از برخی از مفاد این سند ابراز نگرانی کردند و فرمودند نباید این سند عملیاتی شود، سند 2030 متوقف شد.
وی افزود: با وجود تمدن عظیم تعلیم و تربیت کشورمان به ما برمی خورد که وقتی ما خودمان می توانیم سندهای بالادستی غنی را تولید کنیم از نسخه بین المللی تجویز شده استفاده کنیم.
بطحایی افزود: پس از ورود حضرت آقا، این سند 2030 در آموزش و پرورش و دیگر دستگاه ها کاملاً متوقف شد.
وی اضافه کرد: اگر در مواردی مصادیقی مبنی بر اجرای سند 2030 گزارش شد بلافاصله به وزارت آموزش و پرورش گزارش بدهند.تیم سه نفره ای مورد را بررسی می کنند با متخلفان برخورد می شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا حقوق تابستانی معلمان حذف می شود؟ تأکید کرد: پاسخ این پرسش منفی است. افرادی که به این شایعات دامن می زنند یا مزاح می کنند یا اینکه هدف برهم زدن آرامش معلمان را دارند.
بطحایی درباره حذف ردیف حقوقی سختی کار معلمان گفت: دولت دهم مصوبه ای را به دستگاه های دولتی ابلاغ کرد و در آموزش و پرورش این مصوبه را شامل همه معلمان کردند در حالی که فوق العاده ویژه سختی کار مختص برخی مشاغل است و دیوان محاسبات ورود کرد و حدود 3 سال پیش به آموزش و پرورش گفت این حکم که برای همه پرسنل زدید غیرقانونی است و باید لغو شود.
وی اضافه کرد: قرار است جلسه ای با دیوان محاسبات برگزار کنیم تا شاید راهی را پیدا کنیم تا این مشکل برطرف شود.

بطحایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بخش نخست مطالبات یک سوم پاداش بازنشستگان پرداخت شد و بقیه نیز تا شهریور پرداخت خواهد شد.
وی افزود: حقوق حق التدریسان شاغل به طور مرتب در حال پرداخت است و در پی آن هستیم حق التدریسی همکاران رسمی را هم به صورت ماهانه پرداخت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: حق التدریس معوقه را هم در آینده پرداخت خواهیم کرد.
بطحایی گفت: سند تحول آموزش و پرورش سند بالادستی و نقشه راه آموزش و پرورش است که با وجود این سند کم نظیر، ابهامات برطرف می شود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,172 بازدید

    0 نظر

    درج: 1 مرداد 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir