وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که مشکلات این وزارتخانه برطرف نمیشود مگر آنکه یکبار برای همیشه مدرسه، محور و کانون تعلیم و تربیت قرار گیرد.
سیدمحمد بطحایی در هماندیشی روسای حوزه ستادی، نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان با یادآوری تلاشهایی که تاکنون برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش انجام شده است از جمله طرح تغییر بنیادین نظام آموزش و پرورش که در دوره وزارت سیدکاظم اکرمی پیگیری شد، نظام نوین آموزش متوسطه که در دوره وزارت مرحوم علاقهمندان به تغییر ساختاری نظام آموزشی منجر شد و تغییر نظام نیمسالی به نظام سالی که در دوره وزارت مرتضی حاجی صورت گرفت، گفت: «اما هیچکدام از این طرحها و همچنین تغییر ساختار صورتگرفته در دوره وزارت آقای حاجیبابایی که منجر به شکلکیری نظام 6.3.3 شد، ردپایی در آموزش ابتدایی به جای نگذاشته است و حتی میتوان گفت به دلیل تمرکز طرحهای یادشده در آموزش متوسطه، آموزش ابتدایی مورد غفلت قرار گرفته است.»
او افزود: «با این حال همواره این بحث مطرح بود که باید به مدرسه اجازه داد خودش مسائلش را حل کند. هر چند که این بحث در حد طرح باقی ماند و در عمل توفیق چندانی پیدا نکرد.»
وزیر آموزش و پرورش در ادامه از بخشنامهای که در زمان وزارت مرتضی حاجی در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید یاد کرد و گفت: «بنده در آن زمان عضو شورای عالی آموزش و پرورش بودم و مشاهده کردم این بخشنامه که 26 اختیار را به مدارس میداد با چه دشواری به تصویب رسید.»
بطحایی به مباحث مطرحشده در ابتدای این جلسه از سوی مدیر ناحیه 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان و مدیر آموزش وپرورش منطقه سمیرم اشاره کرد و گفت: «تا زمانیکه مدرسهمحوری را به درستی مستقر نکنیم تمام مواردی که در جلسه مطرح شد باقی میماند.»
او در ادامه از چهار برنامه وزارت آموزش و پرورش برای استقرار مدرسهمحوری نام برد و گفت: «سامانه انتخاب و انتصاب مدیران که به صورت آزمایشی در حال اجراست، نظام سنجش صلاحیت حرفهای مدیران که امسال در سه استان به صورت آزمایشی اجرا شد و از مهر آینده سراسری میشود از برنامههایی است که به استقرار مدرسهمحوری کمک میکنند زیرا در سیاست مدرسهمحوری نقش اساسی را مدیران مدارس بر عهده دارند.»
وزیر آموزش و پرورش همچنین از طراحی برنامهای برای سنجش کیفیت کار مدارس به عنوان برنامه سوم استقرار مدرسهمحوری خبر داد و گفت: «تفویض اختیار به مدارس چهارمین برنامه در دست اقدام است.»
بطحایی در این باره افزود: «باید اجازه بدهیم مدارس نفس بکشند و کار کنند. ادارههای مناطق آموزش و پرورش نباید کارشان صدور بخشنامه باشد بلکه باید در نقش یک ناظر بالینی مدیریت مدارس را راهنمایی کنند و بر کیفیت کار آنان نظارت داشته باشند.»
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: