وزیر آموزش و پرورش از تلاش برای کاهش ساعت آموزشی پایه دوازدهم از مهر امسال خبر داد تا دانشآموزان فرصت پیدا کنند برای کنکور نیز درس بخوانند.
سیدمحمد بطحایی در مراسم افتتاحیه فعالیتهای تابستانی واحدهای آموزشی و پرورشی سراسر کشور که امروز در کانون فرهنگی تربیتی سلمان فارسی منطقه ۱۰ برگزار شد، گفت: «یکی از مهمترین عوامل موثر نظام آموزشی، زمان و ایام فعالیتهای پرورشی است.»
او ادامه داد: «در تعریف برنامه درس ملی، سال تحصیلی از مهرماه آغاز میشود و تا پایان شهریورماه ادامه دارد اما به دلایل مختلف عملا سال تحصیلی از مهر آغاز میشود و پایان اردیبهشتماه خاتمه مییابد.»
بطحایی گفت: «برنامههای رسمی درسی و آموزشی در هشت ماه ارائه و اجرا میشود و خاتمه مییابد. یکی از گلایههای درست معلمان این است که ایام سال تحصیلی و ساعات آموزشی برای تدریس کتب بسیار فشرده است و معلم باید سریع مطالب را برای دانشآموز مرور کند.»
وزیر آموزش و پرورش از تلاش برای کاهش ساعت آموزشی خبر داد و گفت: «برنامههای آموزشی و محتوای آموزشی که باید دانشآموز در ۱۲ سال تحصیلی بیاموزد پراکنده و وسیع است و کاهش محتوای آموزشی کار دشواری است.»
او افزود: «باید محتوای آموزشی که بر مهارتهای شناختی و بر لایه حافظهمحوری و محفوظها تکیه دارد کاهش یابد. باید اجازه داده شود معلم در کنار اهداف آموزشی مجال تمرین مهارتها و اهداف پرورشی برای دانشآموزان داشته باشد.»
بطحایی ادامه داد: «پایه دوازدهم از مهر امسال برای اولین بار به جای پیشدانشگاهی مستقر میشود. برای این پایه ۳۵ ساعت در هفته برنامه آموزشی درنظر گرفته شده است، درحالی که کنکور هنوز پابرجاست. سعی میکنیم این ساعت را به ۲۴ ساعت کاهش دهیم تا دانشآموزان مجال داشته باشند خود را برای کنکور آماده کنند.»
وزیر آموزش و پرورش افزود: «باید به سمتی برویم که مدرسه محل زندگی دوم دانشآموز شود و با حضور در مدرسه احساس شادمانی داشته باشد.»
او ادامه داد: «از اواسط خرداد تا پایان شهریور فرصت ارزشمندی برای فرایند یادگیری یاددهی است تا کاستیها جبران شود، زیرا فرصت تابستان بسیار فرصت ارزشمندی است.»
بطحایی معتقد است اگر بتوان امکانات و برنامههای کافی را برای فاصله نیمه خرداد تا نیمه شهریور فراهم کنیم کار ارزشمندی است که کاستیهای سال تحصیلی جبران شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: «در مدارس دوشیفته به دلیل مشکلات فضای آموزشی زمان آموزش بسیار کوتاه شده است و اگر اوضاع آب و هوایی مدارس را تعطیل نکند باید توقع داشت معلمان پاسخگوی نیازهای دانشآموزان باشند. اوقات فراغت نه به عنوان اوقات فراغت بلکه به عنوان زمان برای اجرای فعالیتهای تابستانی مهم است.»
او از فعالیت ۳۲هزار پایگاه تابستانی خبر داد و گفت: «خوشحالم که در سال ۹۷ اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزی، بسیج، جمعیت جوانان هلال احمر و سازمان دانشآموزی در کنار هم با آمادهسازی امکانات در راستای یک هدف سازماندهی برای خدمت بیشتر فعالیت میکنند.»
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «این همگرایی فصل نوینی برای ارتقای کیفیت برنامهها را ایجاد میکند تا از اجرای برنامهها به صورت جزیرهای جلوگیری شود.»
بطحایی تابستان را نه به عنوان فصل فراغت دانشآموزان به عنوان ایامی برای جبران کاستیهای دانشآموز و تمرین زندگی دانست. او برگزاری دورههای تابستانی را متناسب با نیازهای فردی و اجتماعی دانست و گفت: «با توجه به شرایط اقتصادی کشور از حیث هزینههای اجرای دورههای تابستانی باید تلاش کنیم اولیای دانشآموزان با فشار کمتر، فرزندان خود را به دورههای تابستانی ببرند.»
او ادامه داد: «دورههای تابستانی باید به نحوی برگزار شود که دانشآموزان با اشتیاق وارد این دورهها شوند. همچنین رعایت نکات ایمنی، امنیتی و حفاظتی اولویت اصلی در برنامهها خواهد بود.»
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: