محتوای متفاوتی در نظام برنامه درسی دانش‌­آموزان تیزهوش در

0
محتوای متفاوتی در نظام برنامه درسی دانش‌­آموزان تیزهوش در نظر گرفته شود

نخستین همایش ملی «یافته‌های نوین روانشناسی تربیتی و چالش‌های پیش رو» با بررسی چالش‌های پیش رو و ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار ‌شد.

کاربرد نظریه‌های آموزش، رشد، انگیزش و فراشناخت در تدریس و یادگیری، شیوه‌های اصلاح و تغییر رفتار، نقد ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی، ساخت و هنجاریابی ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی، روانشناسی افراد با نیازهای ویژه و چالش‌های پیش رو، نقد روش‌شناختی و محتوایی پژوهش‌های اخیر در حوزه روانشناسی تربیتی، سبک‌های یادگیری و آموزش، سبک‌های تفکر و آموزش، روانشناسی معلم، مدیریت کلاس درس، اختلالات یادگیری و مطالعات عصب تربیتی از محورهای اولین همایش ملی «یافته‌های نوین روانشناسی تربیتی و چالش‌های پیش رو» بود.

مقاله‌هایی با عنوان «نقد روش‌شناختی و محتوای پژوهش‌های اخیر در حوزه روانشناسی تربیتی»، «نقد ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی»، «هنجارهای روانشناسی و خطاهای معرفت شناختی» و «حدود و قلمروی عصب تربیت‌شناسی و چالش‌های پیش رو و ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران» در این همایش یکروزه ارائه شد.

استاد واحد علوم و تحقیقات که ارائه دهنده مقاله در این همایش ملی بود، در ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران گفت: «نظام آموزش و پرورش دانش‌­آموزان تیزهوش از ظرافت­‌های ویژه‌­ای برخوردار است و نمی­توان به برنامه درسی تیزهوشان، بی­‌توجه بود.»

دکتر شهره شکرزاده خاطرنشان کرد: «غربالگری، تشخیص و سنجش تیزهوشی است که می­‌تواند به ارائه اطلاعات مرتبط با تفاوت­‌های فردی منجر شود و نظام آموزش مبتنی بر سنجش نیازهای ویژه شناختی را فراهم سازد.»

این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات یادآور شد: «در نظام آموزش و پرورش رسمی دانش‌­آموزان تیزهوش، مدارس سمپاد قرار دارد که به‌­عنوان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با شکست روبه‌­رو شده است؛ زیرا سنگ زیربنایی نظام آموزشی مزبور متکی بر آزمون­های پیشرفت تحصیلی مرتبط با سطح دانش است. به راحتی می­‌توان آزمون­‌های ورودی مدارس سمپاد را مورد ارزیابی قرار داد و مشخص کرد که هیچکدام از این آزمون‌­ها، قابلیت اندازه‌­گیری هوش عمومی را نداشته و غفلت قابل توجهی را در سنجش تیزهوشی نشان می­‌دهند.»

شکرزاده تصریح کرد: «هر چند که در برخی از مدارس سمپاد در کشورهای اروپایی برای دانش‌آموزان ایرانی با تأکید بر جهش آموزشی، نسخه نوین هوش‌­آزمای تهران استانفورد- اجرا می­‌شود ولی متأسفانه در نظام ورودی دانش‌­آموزان تیزهوش، هرگز آزمون­های هوشی به کار نمی­‌رود و نمی‌­توان دانش‌­آموزان تیزهوش را از طریق برخی آزمون‌های پیشرفت تحصیلی با سطح اهداف آموزشی رده پایین (دانش- فهمیدن)، مشخص کرد.

وی افزود: «ضعف در نظام ارزیابی از دانش­‌آموزان تیزهوش با فقدان محتوای آموزشی ویژه تلفیق شده و هرگز نمی‌­توان آموزش­‌های دانش‌­آموزان ویژه از قبیل غنی­‌سازی و … را مشاهده کرد. در مدارس سمپاد جایگاهی برای روش آموزشی تفکرپژوهی نمانده و محتوی آموزشی مرتبط با سطوح ارزشیابی وجود ندارد؛ زیرا اکثریت دانش‌آموزان، درس‌خوان می­باشند و تیزهوش.»

به گفته این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات، با ارزیابی نقادانه نظام ارزشیابی دانش‌­آموزان مدارس سمپاد و نظام برنامه درسی این دانش‌­آموزان می­‌توان دریافت که تمامی برنامه­‌ریزان در این مدارس، تخصص و تجربه­‌ای در حیطه آموزش و پرورش دانش‌­آموزان تیزهوش نداشته­‌اند و هیچکدام از برنامه­‌های آموزشی تیزهوشان متناسب با هوش‌بر دانش‌­آموزان تیزهوش طراحی نشده است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,161 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 اردیبهشت 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    نام:*
    ایمیل:*
    سوال: نام پایتخت ایران؟
    پاسخ:*
    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های واقعا جامع انسانی
    همراه من
    کنکوریوم
    کتاب های لقمه

    دسته بندی مطالب

    کتاب های موضوعی
    کتاب های پاور تست

    آخرین نظرات ارسالی

    سلام علیکم خسته نباشید ببخشید من امروز صبح بسته سفارش دادم اما
    سلام ببخشید کی چاپ 1403 میزنید؟
    خوب بود ممنون
    سلام من در تصحيح هوشمند ورودیوم نمره کل 46453 را دریافت کردم این

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir