وزیر علوم گفت: حذف کنکور به معنای این نیست که هیچ آزمون و ارزیابی برای ورود به دانشگاه نباشد، بلکه روشی جدید و شاید تلفیقی از روشهای موجود وجود داشته باشد که از این طریق میتوانیم داوطلبان را ارزیابی کنیم.
دکتر منصور غلامی با اشاره به آخرین وضعیت حذف کنکور به ایسنا اعلام کرد: کنکور از ابتدا تاکنون یک مسیر مشخصی را طی کرده است، آن هم اینکه سهم نمره آزمون سراسری در پذیرش و انتخاب دانشجویان کاهش یافته است و سوابق تحصیلی در این فرآیند تأثیر قابل توجهی گذاشته است. در واقع براساس مصوبه قانونی باید تا سال 97، حدود 85 درصد سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در دانشگاهها تأثیر داشته باشد که خوشبختانه در حال حاضر به این عدد دسته یافتهایم، لذا در شرایط فعلی بخشی از آن تکلیف قانونی در وزارت علوم انجام شده است و سازمان سنجش این فرآیند را در پذیرش دانشجو انجام میدهد. وی تأکید کرد: آنچه در حوزه کنکور اخیراً بسیار مطرح میشود، جایگزین روش جدید برای انتخاب دانشجویان در پذیرش آنها در دانشگاهها است که قاعدتاً تحقق این امر یک کار دوطرفه بین دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش به حساب میآید.
غلامی یادآور شد: ما باید در بازه زمانی نه چندان دور مدلی جایگزین برای حذف کنکور را طراحی و آن را اجرا کنیم که خوشبختانه فعالیت آموزش و پرورش در این زمینه بیشتر شده و کارگروههایی نیز تشکیل شده است تا روشهای ارزیابی دانشآموزان به منظور ورود این افراد به دانشگاهها بررسی شود. از طرف دیگر وزارت علوم هم مایل است انتخاب دانشجویان برای رشتههای مختلف تحصیلی عادلانه صورت بگیرد، ضمن اینکه مبنای علمی را در این زمینه رعایت کنند و دانشجویانی با توانمندیهای علمی بالایی وارد مراکز دانشگاهی شوند. وزیر علوم اظهارکرد: خوشبختانه در حال حاضر دانشگاهها نیز بهمنظور تعریف جایگزین درست برای پذیرش دانشجو به جای کنکور در حال هماهنگی با وزارت علوم برای معرفی ضوابط و شرایط علمی ورود دانشجویان به دانشگاهها هستند که این دو مجموعه در آیندهای نزدیک در کنار یکدیگر قرار میگیرند و نتیجه آن این خواهد بود که روشی مشترک برای ارزیابی دانشآموزان هنگام تحصیل در آموزش و پرورش و بعد از انتخاب شاخصهها و استفاده آنها در پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاهها خواهد بود. دکتر غلامی با تأکید بر اینکه قطعاً ورود به رشتههای پرمتقاضی و دانشگاههای بزرگ بدون ترسیم روش ارزیابی امکانپذیر نخواهد بود، گفت: در حال حاضر دانشگاههای بزرگ و رشتههای مهمی در کشور وجود دارند که قطعاً داوطلبان زیادی نیز دارند و به همین دلیل باید ضوابطی وجود داشته باشد که از بین داوطلبان برای ورود به دانشگاههای بزرگ و رشتههای پرمخاطب انتخاب بهتر و دقیقتری را انجام بدهیم. وزیر علوم درباره سهمیههای آزمونهای سال 97 نیز خاطرنشان کرد: تعیین سهمیه آزمونهای مختلف براساس قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی اتفاق میافتد. سال گذشته سهمیه مربوط به پذیرش دانشجویان از خانواده ایثارگران تغییر ضریبی پیدا کرده بود که این تغییر ضریب، شماری از داوطلبان را برای پذیرش در دانشگاهها بخصوص دانشگاههای بزرگ و رشتههای برتر کشور معترض کرد، ضمن اینکه موجب اختلاف سطح علمی در کلاسها نیز شده بهطوری که این نوع شیوه مورد رضایت دانشجویانی که از سهمیه نیز استفاده کرده بودند نبود. بنابراین پیشنهادی به مجلس برای اصلاح قانون فوق دادهایم و به احتمال زیاد سهمیهها برای آزمون 97 تا حدودی اصلاح شده است و در حال حاضر کارهای اولیه آن انجام شده و در مقایسه با سال گذشته این اصلاحات انجام میشود. دکتر غلامی با تأکید بر اینکه آمار دقیقی از وضعیت دانشجویان بازداشتی در اختیار نداریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمیتوانیم بهصورت تک تک ذکر کنیم که برخی از این دانشجویانی که با مشکل امنیتی مواجه شده بودند، چه وضعیتی دارند. اما آنچه را که ما میبینیم این است که وضعیت و شرایط بهتری در دانشگاهها ایجاد شده و ما بحرانی در حوزه امنیت دانشجویی نداریم.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: