طرح شیر مدرسه در گیر و دار کسری بودجه

0
طرح شیر مدرسه در گیر و دار کسری بودجه

سرانه مصرف شیر در ایران تا استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد و با همه اینها طرح هایی مانند شیر مدرسه که قرار بود فرهنگسازی کند، در گیر و دار بودجه و چالش های بین دستگاهی مانده است.
حالا دیگر یک دهه می شود که به تناوب همه از مسئولان مختلف آموزش و پرورش سوال می کنند: از طرح شیر مدرسه چه خبر؟ آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ خود یکی از عوامل طرح مکرر این پرسش است چرا که شیر بهترین گزینه برای دفع سموم است. حالا علاوه بر آلودگی هوا، تقدیم لایحه بودجه ۹۷ و گنجاندن دوباره ردیف بودجه شیر مدرسه در لایحه مربوط به آموزش و پرورش سوال را جدی تر کرده است و البته گذشتن سه ماه از سال تحصیلی ۹۶-۹۷ و تامین نشدن اعتبار سال ۹۶ این طرح بر اهمیت طرح پرسش افزوده است؛ طرحی که قرار بود فرهنگسازی مصرف شیر را در خانواده ها نهادینه کند و خود به معضلی در سیستم آموزشی تبدیل شده است.
واقعیت این است که سرانه مصرف شیر و لبنیات در سبد غذایی خانوار ایرانی ١٩٠ گرم در روز است و میزان این فرآورده در سبد مطلوب غذایی باید ٢٥٠ گرم در روز باشد و این در حالی است که در همین سبد مصرفی لبنیاتی، شیر کمترین میزان را دارد.
از سوی دیگر توصیه ها و هشدارهای سازمان بهداشت جهانی، کارشناسان تغذیه و... را نیز اضافه کنید تا بر اهمیت طرحی به نام «شیر مدرسه» پی ببرید؛ طرحی که گرچه آمارهای سرانه مصرفی را چندان دستخوش تغییر نمی کند، اما شاید به نوعی گوشزد کننده اهمیت آن به خانواده ها باشد.
همه اینها در حالیست که وقتی اسمی از طرح شیر مدارس به میان می آید بیش از فواید مصرف شیر به یاد کسری بودجه و گرفتاری های مناقصه ها و قیمت شیر و ارائه شیر بی کیفیت در مدارس می افتیم و در نهایت یکی از طرح هایی که معمولا نصفه و نیمه اجرا می شود؛ حال آنکه سرانه مصرف شیر در کشور ما که پایتخت و عمده شهرهای بزرگش دچار آلودگی هواست در وضع بحرانی است و اگر کودکان امروز را با شیر غنی نکنیم فردا باید هزینه های گزافی برای بیماری های ناشی از پوکی استخوان، دهان و دندان، پوست و مو، اختلالات رشدی و... بدهیم. اما با گذشت سه ماه از آغاز سال تحصیلی هنوز تکلیف شیر مدرسه در سال ۹۶ روشن نیست.
۴ حلقه دخیل در اجرایی شدن طرح شیر مدرسه
عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در جدیدترین مصاحبه خود گفته است: بودجه آموزشی معمولاً با کسری همراه است و امسال هم هنوز سرانه شیر مدارس تخصیص پیدا نکرده است.
علی الهیار ترکمن، معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در جدیدترین نشست خبری خود درباره مشکلات این طرح گفت: بحث شیر مدارس یک برنامه ملی است و برای آنکه این طرح محقق شود باید ۴ حلقه اجرایی با هم همکاری کنند. اول جهاد کشاورزی است که باید در تولید و تنظیم بازار شیر ورود پیدا کند. اگر بخواهیم این طرح را اجرا کنیم، باید سالانه بیش از یک میلیارد بطری شیر در کل کشور توزیع کنیم و این موضوع حتما بازار شیر و لبنیات را متاثر از خود می کند.
وی ادامه داد: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده نیز حلقه دوم است که باید قیمت مصوب شیر را به آموزش و پرورش ابلاغ کند که شیر چه استریل و چه پاستوریزه را با چه قیمتی تهیه کنیم. حلقه سوم نیز سازمان برنامه و بودجه است که باید اعتبار آن را به آموزش و پرورش ابلاغ کند تا ما با بخش خصوصی و اتحادیه دامداران قرارداد ببندیم.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,521 بازدید

    0 نظر

    درج: 3 دی 1396

    توسط: m.najafi
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir