کم خوابی را فراموش کنید!

0
کم خوابی را فراموش کنید!
 در بین بسیاری از دانش‌آموزان، این ذهنیت غلط وجود دارد که برای جبران عقب افتادگی درسی خود باید ساعات مربوط به خواب را به درس خواندن اختصاص دهند، و به همین دلیل، آنها بسیاری از مواقع دچار کمبود خواب هستند.  آنها در طول روز خسته و کسل هستند  و  روز خود را بدون داشتن انرژی کافی هدر می‌دهند؛ در واقع  این کار نه تنها به دانش آموزان کمکی نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود که تمرکز کافی در سر جلسه آزمون یا کلاس درس نداشته باشند و بازدهی آنها تا حد زیادی پایین بیاید.
بر اساس آزمایشی که محققان آمریکایی روی موش‌ها انجام داده‌اند، کم خوابی موجب افزایش ترشح هورمون استرس کورتیکوسترون و کاهش تولید سلول‌های مغزی می‌شود. امروزه ثابت شده که یکی از عوامل بسیار مؤثر در موفقیت درسی دانش‌آموزان، بخصوص در شب‌های امتحان، داشتن خوابی مناسب و کافی است؛ زیرا خواب، فراگیری و حافظه را تقویت می‌کند، انرژی لازم  را در طول روز فراهم می نماید و کمک می کند تا مغز ما حداکثرکارآیی را در حین درس خواندن داشته باشد. به این مساله، تمامی داوطلبان، بخصوص در شب قبل از کنکور، اذعان دارند و تلاش می‌کنند تا خوابی آرام و مناسب در این شب داشته باشند.
 
 چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟
یکی از مؤثرترین راه‌ها برای داشتن خوابی آسوده، تغذیه مناسب است. مرغ، غذاهای دریایی، ماهی تن یا ماهی کباب شده و سبزیجات پخته جزو مناسب‌ترین شام‌ها به حساب می‌آیند.  ویتامین B3 موجود در این مواد باعث تولید سرتونین شده و در نتیجه به فرد در داشتن خوابی راحت کمک می‌کند. بهتر است که شام حداقل دو تا سه ساعت قبل از خوابیدن میل شود و از خوردن غذاهای سرخ شده، تند یا چرب خودداری گردد.
 
سعی کنید که غذاهای دارای کربوهیدرات بالا مثل نان را حتماً در وعده غذایی شام بگنجانید. نان و پنیر کم چرب  یا نان و عسل، خود شامی سبک و مناسب به حساب می‌آیند.
خوراکی‌هایی مثل موز، خرما، گردو، بادام زمینی و غلات سبوس‌دار حاوی تریپتوفان هستند که موجب تولید هورمون‌های تحریک کننده خواب مثل سرتونین و ملاتونین در بدن می‌شوند و  به سریع‌تر خوابیدن و ایجاد آرامش کمک زیادی می‌کنند.
سبزیجات: تمامی سبزیجات، مخصوصاً سبزیجاتی که دارای برگ سبز تیره هستند، به خوابیدن کمک می‌کنند. کاهو از جمله سبزیجاتی است که در رفع بی‌خوابی معجزه می‌کند. برای آرامش اعصاب، خوردن سالاد کاهو با لیمو ترش به همراه غذا توصیه می شود.
لبنیات: خوردن دوغ، شیر و ماست همراه شام، کمک بزرگى به خواب آرام و عمیق مى‌کند. یکی از بهترین و سنتی‌ترین راه حل‌ها برای مبارزه با بی‌خوابی، نوشیدن یک لیوان شیر گرم با عسل است. شیر حاوی کلسیم و تریپتوفان است که این دو برای تنظیم ریتم خواب بسیار مفید هستند.
نوشیدن آب انگور  یا یک لیوان جوشانده گل گاوزبان یا بابونه، نیم ساعت قبل از خواب توصیه می‌شود.
 
هدایت تحصیلی
 
 
   چه غذاهایی را نخورید؟
برای اینکه دچار بی‌خوابی نشوید، باید از خوردن غذاهای دارای پروتیین بالا مثل گوشت از دو ساعت قبل از خواب باید خودداری کرد. همچنین سعی کنید که هنگام شب و قبل از خواب، از خوردن شکلات، بادمجان، سیب زمینی، شکر، سوسیس، اسفناج و گوجه فرنگی خودداری کنید. این مواد، به دلیل داشتن تیرامین بالا، باعث بالا رفتن هورمون نور اپی‌نفرین  در بدن و در نتیجه فعال شدن مغز به هنگام خواب می‌شوند.
 
به طور کلی نباید در شب، غذاهای سنگین، چرب یا تند خورد؛ زیرا فعالیت سیستم گوارشی ما در شب کم می‌شود و هضم این مواد سخت‌تر خواهد شد.
از خوردن خوراکی‌های بسیار شیرین و دارای قند زیاد، که موجب افزایش انرژی و بی‌خوابی می‌شوند، نیز باید خودداری کرد.

بهتر است که قبل از خواب، از مصرف نوشیدنی‌های کافیین دار مثل چای، قهوه و نوشابه نیز  پرهیز کنید. از آنجایی که حساسیت به کافیین در افراد مختلف، متفاوت است، در بعضی از اشخاص حتی مقدار بسیار کمی از کافیین مثل قهوه‌های بدون کافیین و شکلات هم می‌تواند موجب بی‌خوابی شود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,381 بازدید

    0 نظر

    درج: 20 خرداد 1396

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    نام:*
    ایمیل:*
    سوال: نام پایتخت ایران؟
    پاسخ:*
    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.

    دسته بندی مطالب

    آخرین نظرات ارسالی

    پیام احمدی امروز, 10:16
    سلام کی چاپ ۱۴۰۱ رو موجود میکنید؟
    سلام پیام آیات در این کتاب بررسی شده ؟
    نحوه استفاده از آزمون هایی که گفتین با استفاده از qrcodرو چطور
    سلام ببخشید من چاپ 99 این کتاب رو دارم آیا برای کنکور 1402
    سلام تست های کنکور در این کتاب مشخص شده ؟
    سلام کتابنامه شامل تست هم می باشد ؟

    آمار سایت

    کل مطالب: 19217
    کل نظرات: 29073
    کل اعضا: 167410
    جدیدترین عضو: u-217477
    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 20008484 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2021 Mehromah.ir