اجرای سند ۲۰۳۰ در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است

0
اجرای سند ۲۰۳۰ در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
وزیر آموزش و پرورش گفت: تقویت دانشگاه فرهنگیان، اهداف تعلیم و تربیت را محقق می‌كند.

به گزارش ایسنا، فخرالدین دانش آشتیانی در بازدید سرزده از پردیس دخترانه شهید باهنر اظهار كرد: همه مسئولین آموزش و پرورش باید در شناساندن جایگاه واقعی آموزش و پرورش در جامعه تلاش كنند، زیرا اگر جایگاه و شأن واقعی آموزش و پرورش در جامعه مشخص شود همه حاكمیت در رفع مشكلات آن تلاش خواهند كرد.

 

وی افزود: كمبود منابع دولتی باعث شده اهداف و برنامه‌ها به صورت استاندارد اجرا نشود وعدم اختصاص بودجه عمرانی به دانشگاه فرهنگیان، نگهداری و توسعه فضاهای آموزشی این دانشگاه را با مشكل مواجه كرده است.

دانش آشتیانی از ایجاد ستاد بودجه‌ای در سال ۹۶ خبر داد و تصریح كرد: بودجه دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها پائین‌تر است، بنابراین سعی می‌كنیم طرحی را برای اختصاص اعتبارات عمرانی به این دانشگاه در بودجه ۹۷ ارائه دهیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این نگرش صحیح نیست كه معلم در كلاس درس تنها به آموزش بپردازد و معتقد باشد تربیت خارج از كلاس محقق می‌شود، زیرا فرآیند تربیت باید در كلاس‌های درس صورت گیرد.

وی خاطرنشان كرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باید متفاوت از سایر دانشجویان باشد، در رفتارخود الگویی مناسب برای دیگران باشد بنابراین اگر دانشجو معلمی، مهارت های لازم را در دانشگاه فرهنگیان كسب نكند، درتربیت دانش آموزان موفق نخواهد بود.

وی اظهار كرد: نوع تدریس در دانشگاه فرهنگیان باید متفاوت از دیگردانشگاه ها باشد، بنابراین ‌نباید فرآیند آموزش به شكل خطابه صورت گیرد، بلكه دانشجومعلمان باید دركلاس فعال باشند و از روش های پژوهشی استفاده كنند تا این نوع آموزش به مدارس منتقل شود.

دانش آشتیانی با اشاره به استفاده از واژه مربی به جای معلم در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش تصریح كرد: همه معلمان باید مربیانی باشند كه روش ها را آموزش می دهند ودانشگاه فرهنگیان مهم ترین مركزی است كه معلم تربیت می كند، بنابراین باید این دانشگاه به گونه ای تقویت شود كه بتواند، اهداف تعلیم و تربیت را محقق سازد.

وزیر آموزش وپرورش افزود: دربرنامه ششم توسعه، حكمی را آورده ایم كه  نظام حقوقی معلمین را از سیستم كارمندی مُنفك می سازد، البته طرحی را برای این موضوع آماده كردیم تا به دولت ارائه دهیم و در صورت تصویب  توسط مجلس شورای اسلامی، نظام معلمان از سیستم كارمندی جدا می شود‌، بنابراین برای تثبیت شأن و مقام معلم درجامعه، نظام پرداختی آن ها باید از سایركارمندان جدا شود.

بر اساس این گزارش، وزیر آموزش و پرورش همچنین اجرای سند ۲۰۳۰ را در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قلمداد كرد.

دانش آشتیانی گفت: سند ۲۰۳۰ توصیه‌ای است كه توسط سازمان یونسكو با هدف توسعه پایدار در كشورها تدوین شده است و در آن ۲ مقوله،  سلامت و آموزش مورد تأكید قرار گرفته است.

وی افزود: در این سند، آموزش همه افراد جامعه مورد تأكید قرار گرفته است و كشورها در جلسات سالانه، گزارشی از روند آموزشی خود به یونسكو ارائه می دهند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای سند۲۰۳۰ ، توصیه‌ای است و هیچ كشوری متعهد به اجرای مفاد آن نیست چنانکه در قسمتی از این سندآمده است، ‌مواردی كه با عرف و اعتقادات یك كشور مغایرت داشته باشد، اجرایی كردن آن توصیه نمی شود.

دانش آشتیانی تصریح كرد: اجرای سند ۲۰۳۰ در كشور ما در قالب سند تحول است و چیزی خارج از سند اجرا نمی شود، در این سند مواردی است كه از نظر شرعی و عرفی، دارای اشكال است و البته كه اجرا نخواهد شد.

وی افزود: ممكن است، این سؤال در ذهن افراد متبادر شود،‌ اگر مفاد سند۲۰۳۰ همان مواردی است كه درسند تحول وجود دارد، ‌پس چه لزومی براجرای مفادآن می باشدكه پاسخ بایدگفت: برای ارائه گزارش به جهانیان درخصوص وضعیت آموزشی درایران و دستاوردهایی كه جمهوری اسلامی در زمینه آموزش به دست آورده است و هم چنین تعامل با سایركشورها، اجرای این سند ۲۰۳۰ مؤثر است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: سند ۲۰۳۰ هیچ تعهدی برای جمهوری اسلامی ایجاد نمی كند، زیرا اگر سندی تعهدآور باشد، قبل از اجرا باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، بنابراین سند ۲۰۳۰ تفاهم نامه ای است كه اغلب مفاد آن در سند تحول بنیادین وجود دارد.

وی مطالبی كه برخی افراد در باره سند ۲۰۳۰ مطرح كرده اند را ناقص توصیف كرد و افزود: اینكه می گویند،‌ وزرای آموزش وپرورش این سند را امضا كرده اند،كذب محض است، زیرا این تنها یك تفاهم نامه است كه كشورها به بهانه آن، در یونسكو گردهم می آیند و عملكرد همدیگر را مورد بررسی قرار می دهند، بنابراین از آنجا كه ایران در بحث آموزش و سلامت، شاخص های خوبی دارد، این مسأله برای كشور ما بسیار با اهمیت است و از تصورات غلط و برداشت های سوء جلوگیری می كند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,510 بازدید

    0 نظر

    درج: 31 فروردین 1396

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir