معاون دفتربرنامهریزی و تالیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: رشتههای فنی و حرفهای جایگاه بینالمللی دارند.
به گزارش ایسنا، محمد کفاشان در همایش سرگروه های آموزشی رشته حسابداری سراسر کشور که به میزبانی استان یزد برگزار شد، با بیان این که رشتههای فنی و حرفهای جایگاه بینالمللی دارند، اظهار کرد: نمیتوانیم آموزهها را بر اساس آنچه خودمان میخواهیم داشته باشیم بلکه باید بر اساس استانداردها باشد که بتوان از آن بهرهبرداری کرد.
ویبه ارائه توضیحات در خصوص فعالیت دفتر برنامهریزی و تالیف آموزشهای فنی و حرفهای و کار و دانش پرداخت و اضافه کرد: در دفتر تالیف فنی و حرفهای برای این که کاری انجام شود باید بر اساس پژوهشها باشد که مدلهایی طراحی میشود و از آخرین دستاوردها استفاده خواهد شد.
کفاشان با بیان این که در هدایت تحصیلی، دانشآموزان کوشا و به اصطلاح نخبه را به رشتههای غیرفنی و به ویژه رشته تجربی هدایت میکنند ادامه داد: در نتیجه نیروهای درجه دو به آموزشهای فنی میپردازند که این بسیار خطرناک است و میتواند درآینده برای کشور مشکل ایجاد کند.
معاون دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش به چرایی تغییر و تحول در نظام آموزش پرداخت و گفت: بالغ بر 90 درصد شغلها که جامعه را اداره میکند در شاخههای کاردانش و فنی و حرفهای است لذا دلایل زیادی برای تغییر وجود داشت که براساس چشم انداز باید به آن عمل میشد.
این مقام مسئول با بیان این که دو نکته کلیدی خیلی مهم در این تغییرات مورد توجه بود افزود: نخست تربیت بچهها بود که توانمند و عملیاتی باشند تا در بازار کار نیز جایگاه داشته باشند و به اصطلاح آچار به دست باشند و دوم خلاءتربیتی دیده شد که دانشآموزان مباحث ارزشی و تعهد اخلاقی به کار داشته باشند و مسئولیت پذیر باشند.
وی با اشاره به این که برای این تغییر پژوهشهای مفصلی انجام شد و از اسناد بینالمللی در هر رشتهای بهره بردیم و متدهای مورد نظر را ارزیابی کردیم اظهار کرد: لازم بود استانداردهای بینالمللی به صورت کامل در آموزشهای فنی و حرفهای لحاظ شود و کتب نیز بر این اساس طراحی و تدوین شد.
کفاشان تصریح کرد: در این زمینه وضعیت آینده نیز بررسی و مورد توجه قرار گرفته است تا نسلی کارآمد و متناسب با بازار کار تربیت شود اما لازم است تا هشدارها در خصوص رشتههای غیرفنی نیز مورد توجه باشد.
وی در پایان با بیان این که هدایت تحصیلی دانشآموزان کوشا و به اصطلاح نخبه را به رشتههای غیرفنی و به ویژه رشته تجربی هدایت میکنند ادامه داد:در نتیجه نیروهای درجه دو به آموزشهای فنی میپردازند که این بسیار خطرناک است.