نتایج آزمون بین المللی تیمز 2015 با حضور کارشناسان و صاحب نظران در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بررسی شد.
علیرضا عصاره سرپرست پژوهشگاه تعلیم و تربیت، آزمون بینالمللی تیمز را یکی از حوادث مهم قرن بیستم در حوزه تعلیم و تربیت ارزیابی کرد که روند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را در کشورهای عضو مورد ارزیابی و مقایسه قرار میدهد.
عصاره با اشاره به نتایج به دست آمده از چند دوره آزمون بین المللی تیمز، افزود: گرچه نتایج این آزمونها به صورت کلی نشان از پیشرفت کشور دارد، اما با توجه به اهداف سند چشمانداز در افق 1404 و سیاستهای کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب، راهی طولانی در پیش داریم که باید با برنامهریزی مناسب و تلاش مضاعف جبران گردد.
وی با بیان این مطلب که تعلیم و تربیت مهمترین وظیفه نظام آموزشی است، گفت: معلمان و خانوادهها باید نسبت به نتایج این آزمون حساسیت و دغدغه جدیتری نشان دهند؛ ضمن اینکه مسئولان نیز باید برای کاهش ضعفها و کاهش فاصله موجود با سایر کشورها، برنامهریزی و تلاش کنند.
عبدالعظیم کریمی اظهار کرد: برای اولین بار گزارش عملکرد دانشآموزان ایرانی در آزمون تیمز 2015 همزمان با انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی «IEA» انجام میشود.
وی با اشاره به بهبود نسبی جایگاه ایران در این آزمون افزود: طراحی و مدیریت مطالعه تیمز و پرلز با انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) در آمستردام هلند است.
کریمی اضافه کرد: هدایت علمی مطالعه تیمز و پرلز را مرکز بینالمللی مطالعه (TIMSS International Study Center) در دانشگاه بوستون آمریکا، دانشکده علوم تربیتی به عهده دارد.
وی تصریح کرد: برنامه ریزی و کنترل مراحل مختلف نمونه گیری مطالعه تیمز و پرلز را مرکز آمار کانادا (Statistics Canada) انجام می دهد. بررسی صحت دادههای دریافتی از کشورهای مختلف توسط مرکز پردازش داده ها DPC در هامبورگ آلمان صورت می گیرد.
کریمی بیان داشت: مدیریت و اجرای مطالعه تیمز و پرلز در کشور های عضو و کشورهای شرکت کننده در این مطالعه از طریق هماهنگ کنندههای ملی مطالعه National Research Coordinator (NRC، در نشستهای منظم آموزشی و تخصصی با مراحل و شیوههای انجام این مطالعه آشنا میشوند. این افراد مسئول هماهنگی، سازماندهی و اجرای عملیات مطالعه در کشور خودشان هستند.
وی گفت: در ایران مدیریت و اجرای مطالعات تیمز و پرلز در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز) انجام می گیرد، هدف از مطالعات TIMSS و PIRLS مقایسه روند عملکرد نظامهای آموزشی کشورهای شرکت کننده در ابعاد مختلف و در طول دوره های مختلف.
کریمی افزود: یافتهها و اطلاعات به دست آمده از مطالعات تیمز و پرلز منبع مهم و تعیین کننده برای کشف و شناسایی نقاط ضعف و قوت نظامهای آموزشی کشورها در مقیاس ملی و بینالمللی و ارائه راهکارهای برخاسته از نتایج پژوهشی در بهبود فرآیند یاددهی ـ یادگیری است.
وی با اشاره به نتایج عملکرد دانشآموزان ایرانی در مقایسه با 48 کشور شرکت کننده دیگر، خاطر نشان کرد: توجه مسئولان، معلمان و خانوادهها به نتایج آزمونها میتواند گام موثر و مهمی در بهبود فرایند یاددهی و یادگیری دانشآموزان و رفع کاستیها محسوب شود.