اعلام جزئیات «هدایت تحصیلی»

+3
مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، اظهار داشت: هدایت تحصیلی دانش‌‌آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم از هفته گذشته در مدارس آغاز شده است و هدفش این است که استعداد،‌ رغبت و توانایی دانش‌آموزان را با توجه به نمرات کسب شده آزمون‌ها در سه سال دوم متوسطه اول به اضافه آزمون‌های مشاوره‌ای، نظر مشاور، معلمان، دانش‌آموز و اولیای آنان را سنجیده و در مجموع فرایند هدایت تحصیلی انجام شود.

شکوهی افزود: در فرایند هدایت تحصیلی 12 اولویت را برای هر دانش‌آموز پایه نهم مشخص می‌کنیم که شامل رشته‌های شاخه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش گفت: مجموع این آزمون‌ها صد امتیاز است که 35 امتیاز آن اختصاص به نمرات سه ساله متوسطه اول در نوبت‌های اول و دوم است؛یعنی نمرات کسب شده نوبت اول و دوم هر سه پایه محاسبه شده که نمرات نوبت اول ضریب یک و نوبت دوم ضریب دو دارد.

وی اضافه کرد: مجموع 6 نمره از هر درس که شامل 12 درس است بر عدد 9 تقسیم می‌شود که مجموع 35 امتیاز به نمرات آزمون عملکرد تحصیلی دانش‌آموز اختصاص دارد.

شکوهی ادامه داد: از 65 امتیاز دیگر 30 امتیاز مربوط به ‌آزمون مشاوره است که این آزمون شامل «آزمون رغبت»،‌«استعداد و توانایی دانش‌آموزان»، «ارزش‌ها» و «شخصیت»، است؛ضمن اینکه 10 امتیاز متعلق به نظر دانش‌آموز و 10 امتیاز مجموع معدل امتیازی است که معلمان هر سه پایه تحصیلی به دانش‌آموزان می‌‌دهند.

شکوهی با بیان اینکه 5 امتیاز متعلق به اولیاست، گفت: 10 امتیاز مربوط به مشاور مدرسه است که این‌ها در مجموع 65 امتیاز می‌شود و امتیاز کل نیز صد امتیاز است که در برگه هدایت تحصیلی وارد شده و  بر اساس شاخص‌ها، اولویت رشته‌های دانش‌آموز مشخص می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش عنوان کرد: آن چیزی که ملاک قرار می‌گیرد نمرات و رتبه‌ای است که دانش‌آموز در منطقه کسب می‌کند و در کنار آن بر اساس قانون ملزم هستیم توزیع متوازن رشته‌ها را داشته باشیم.

شکوهی یادآور شد: بر اساس برنامه پنجم توسعه که در برنامه ششم نیز وجود دارد، باید حدود 48 درصد دانش‌آموزان در شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل دهند و 52 درصد نیز در شاخه نظری تحصیل کنند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش افزود: در هر منطقه نیازها و امکانات آموزش و پرورش محدود و مشخص است؛ برای نمونه امکان دارد دانش‌آموزی در رشته کشاورزی امتیاز لازم را کسب کند اما در آن منطقه چنین رشته‌ای وجود نداشته باشد.

وی در خصوص «توجیه نبودن مشاوران تحصیلی و اعمال سلیقه آنها در انتخاب رشته دانش‌آموزان»، تصریح کرد: در هر منطقه ظرفیت ورودی مشخصی در رشته‌ها داریم؛ برای نمونه اگر ظرفیت رشته ریاضی در منطقه‌ای برابر 200 دانش‌آموز باشد، در نتیجه ما 200 دانش‌آموزی که نمره بالاتری در سنجش کسب کرده‌اند را انتخاب می‌کنیم.

شکوهی اضافه کرد: ظرفیت هر منطقه مشخص است و با امکانات موجود این کار انجام می‌شود و اگر دانش‌آموزی حد نصاب لازم را کسب کند، می‌تواند در آن رشته ادامه تحصیل دهد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا فکر نمی‌کنید با روش جاری هدایت تحصیلی، دانش‌آموزان مانند سال‌های گذشته با بی‌میلی به رشته‌های مختلف گرایش پیدا کنند؟»، گفت: مشاوران در مدارس ملزم هستند دانش‌آموز و اولیای آنها را مشاوره فردی بدهند و باید 45 دقیقه برای مشاوره فردی هر دانش‌آموز و خانواده آ‌ن اختصاص دهند.

وی متذکر شد: اگر مشاوره‌ای در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزی صورت نگرفته است، والدین می‌توانند آن را به مسؤولان اطلاع دهند.

شکوهی در پاسخ به این پرسش که «آیا مشاوران هدایت تحصیلی به طور کامل در این خصوص توجیه شده‌اند؟»، خاطرنشان کرد: چندین دوره آموزشی برای آنها برگزار شده است و در مجموع نزدیک به 36 ساعت دوره آموزش ضمن خدمت برای مشاوران مدارس و واحد مشاوره ادارات اختصاص داده‌ایم؛ ضمن اینکه 20 ساعت آموزش نیز برای مدیران مدارس متوسطه اول برگزار شده است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا در تمام مدارس متوسطه اول مشاور فعالیت می‌کند؟»،‌تأکید کرد: در مجموع بالغ بر 21 هزار مشاور داریم؛ضمن اینکه 27 هزار مدرسه در مقطع متوسطه اول وجود دارد و به ازای هر 15 دانش‌آموز در هفته یک ساعت مشاوره در این مدارس  اختصاص داده شده است.

وی تأکید کرد: اگر مدرسه‌ای به هر دلیل مشاور کم داشته باشد، ملزم است مشاور را از طریق حق‌التدریس تأمین کند.

شکوهی در پاسخ به این پرسش که «دانش‌آموزان پایه نهم تا چه زمانی مهلت دارند هدایت تحصیلی خود را انجام دهند؟»، اظهار داشت: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تا پایان هفته جاری به صورت مستمر برگزار می‌شود؛ ضمن اینکه در هفته‌های آینده نیز مشاوران مدارس روزهای دوشنبه و چهارشنبه در مدارس کار هدایت تحصیلی را انجام می‌دهند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش افزود: از اولیا می‌خواهیم فارغ از فضای احساسی که در حال حاضر برای برخی رشته‌ها ایجاد شده است، فقط به واقعیت‌های موجود، توانایی و استعداد دانش‌آموزان نگاه کنند و رشته‌ای را انتخاب کنند که فرزندشان در آینده با رغبت در آن ادامه تحصیل دهند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آماری که در اسفند 94 از مرکز آمار کشور دریافت کرده‌ایم، از میان کسانی که به مراکز کاریابی مراجعه کرده‌اند و موفق به اشتغال شده‌اند، کمتر از 2 درصد آنها رشته تحصیلی‌شان با رشته شغلی تناسب داشته است.

شکوهی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم رشته‌ها را متوازن کنیم و با بخش‌های دیگر نیز در حال رایزنی هستیم؛ضمن اینکه بر روی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، بالغ بر 2 سال توسط اساتید دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران،‌ اصفهان، خوارزمی و کارشناسان آموزش و پرورش کار شده است.

وی تصریح کرد: امسال سال اول اجرای هدایت تحصیلی بود و از سال آینده با تولید محتواهایی  برای دانش‌آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی که به پایه نهم می‌‌رسند، برنامه‌ریزی می‌کنیم تا به حداقلی از آگاهی و شناخت رشته‌ها دست پیدا کنند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    3,180 بازدید

    0 نظر

    درج: 27 تیر 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir