قربانعلی افشانی در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، در واکنش به اعلام نظر برخی کارشناسان مبنی بر ضعف آموزش در مدارس و استیصال دانش آموزان در پاسخ به پرسشهای امتحانات نهایی که منجر به اعتراضاتی شد اظهار کرد: این نظرات قابل تامل هستند اما لزوما صحیح نیستند.
وی افزود: امسال برای دانش آموزان در سه یا چهار درس علامت سئوال ایجاد شده بود که چرا سئوالات امتحانی سخت طراحی شدهاند؟ البته در گذشته نیز با چنین مواردی روبرو بودیم اما اعتراضات معمولا در حد یک یا دو درس بود و آن هم با بررسیهای لازم رفع شده بود.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم نظری با اشاره به اینکه امسال چند استان درباره نحوه طراحی سئوالات در چند درس گلایه داشتند گفت: مرکز سنجش آموزش وزارتخانه در این خصوص اعلام نظر کرده و بررسیهای کارشناسی لازم را انجام داده است، اما همکاران ما نیز در دفتر آموزش متوسطه سئوالات دروسی چون شیمی، عربی، دین و زندگی و ریاضی که بیشتر مورد اعتراض هستند را توسط سرگروه های کشوری مورد بررسی قرار داد.
افشانی افزود: سرگروههای درس شیمی و عربی معتقد بودند سئوالات خوب بوده و هم سوال سخت دارد و هم آسان، اما سطح اغلب سئوالات متوسط است. جالب آنکه درصد قبولی و میانگین نمرات نسبت به سال گذشته در این دروس بالاتر بودهاند اما سرگروه درس ریاضی ما معتقد بود که سئوالات این درس کمی مشکل است و نسبت به سال گذشته مفهومیتر طراحی شده است.
وی با بیان اینکه ضعف آموزش در مدارس را کاملا رد میکنیم گفت: معلمان ما همه کمی و کاستیها را به جان می خرند و در کلاسهای درس حاضر میشوند. حتی در برخی استانها، گروه های خیرین آموزشی تشکیل شده که معلمان داوطلبی اوقات فراغت از کار خود را به آموزشهای جنبی و برگزاری کلاسهای تقویتی اختصاص می دهند و این که بگوییم معلمان ما کم کار هستند به هیچ وجه صحیح و شایسته نیست.