تغییرات به تناسب زمان در کتاب های درسی انجام شود

0
جامعه شناس و کارشناس تعلیم و تربیت، نظام آموزشی گفت: این یک الزام است که در کتب درسی متناسب با تغییرات زمانی تغییراتی صورت پذیرد. اما در ایران همواره باید برای حفظ هویت ملی و فرهنگی به ادبیات توجه جدی صورت بگیرد.
امان الله قرایی مقدم درباره تغییرات کتاب های آموزشی به ویژه در مقاطع دبستان و راهنمایی و عدم توجه کافی به ادبیات در کتاب های آموزشی گفت: کتاب های درسی باید به تناسب زمان و تغییراتی داشته باشد. این یک الزام است اما در ایران همواره باید برای حفظ هویت ملی و فرهنگی به ادبیات توجه جدی صورت بگیرد. همانطور که مقام معظم رهبری بیست سال قبل این اهمیت را یادآور شدند و رئیس جمهور نیز امسال به این مهم اشاره کردند.
وی ادامه داد: توجه به مقوله های زیربنایی در پرداختن به ادبیات فارسی بسیار اهمیت دارد. من یک سخنرانی در اصفهان داشتم که بر اساس پژوهش هایی بود که از تحلیل همبستگی پیرسون بین رابطه دروس ریاضی، فیزیک شیمی و ادبیات بدست آمده بود. من به واسطه آن تحقیق ثابت کردم کسانی در دروس ریاضی و امثال آن موفق تر هستند که ادبیاتشان هم قوی باشد. چرا که ادبیات باعث می شود تا مفاهیم بسیار خوب برای دانش آموز و دانشجو جا بیافتد. معنی اصطلاحات ریاضی و فیزیک و شیمی را بهتر درک کند و در نتیجه درس او نیز بهتر می شود.
این کارشناس افزود: ادبیات به گسترش خزانه لغات فرد کمک می کند و این مساله باعث پیشرفت در دروس دیگر نیز هست. باید ادبیات از لیست دروس تک ماده خارج شود. هر کاری با تقویت شعر و ادبیات به فرهنگ کمک می کند. مایه ننگ است اگر یک دانش آموز دبیرستانی یک شعر فارسی را از بر نباشد. خیلی بد است که دانش آموزان ما شاعری بزرگ و برجسته مانند مولوی را نمی شناسند اما دانش آموزان خارجی به این شاعر می بالند و آن را ارج می نهند.
وی با دسته بندی انواع ارزشیابی بیان داشت: به طور کلی ارزشیابی به دو دسته تقسیم می شود. ارزشیابی تکوینی و تراکمی. لازم است که در ارزشیابی ها کیفیت را مد نظر قرار دهیم. همانطور که این اتفاق افتاده است و نمرات دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت کیفی و با کلمات خوب و بد و خیلی خوب و مثل این بررسی می شود. اما باید دید که چطور این کیفی بودن در سیستم آموزش و پرورش اعمال می شود.
سوالات تستی است یا تشریحی. ابزار آموزشی دانش آموز باید فرم عملی داشته باشد. متاسفانه کتاب های آموزشی ما از نقایصی رنج می برند. درس هایی در این کتاب ها وجود دارد مانند چوپان دروغگو، تصمیم کبری، روباه و زاغ و دهقان فداکار که مفاهیم ارزشمندی را در بر می گیرد اما برای من جای سوال است که خانواده آقای هاشمی چه مفهومی را مطرح می کند؟ ممکن است گفته شود بر مفهوم خانواده تاکید دارد.
درحالی که من معتقدم خانواده باید تمام ارزش های ملی و میهنی و اسلامی را بازتاب بدهد. هر کلمه ای در کتاب های درسی باید هدفمند استفاده شود. قرایی مقدم با انتقاد از رویکرد صداوسیما در ارزش گذاری برای ادبیات اضافه کرد: وقتی تلویزیون در تبلیغات تلویزیونی خود بستنی پریما دبل چالکت را بازنمایی می کند یا سرشار از واژه های بیگانه و غربی است، دیگر نمی توان انتظاری از نظام آموزشی داشت. زیرا تعلیم و تربیت صرفا به آموزش و پرورش برنمی گردد و به آن وابسته نیست.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,179 بازدید

    0 نظر

    درج: 13 مرداد 1393

    توسط: pardis
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: عضو سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir