رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: هرگونه ادعای افشای سؤالات امتحانات نهایی یعنی دسترسی به سؤالات حتی یک دقیقه پیش از آغاز امتحان، خلاف واقع و برای فریب افکار عمومی است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، خسرو ساکی در مورد برخی اخبار مبنی بر افشای سؤالات امتحان نهایی افزود: عنوان لو رفتن سؤالات یک ترفند تبلیغاتی برای فریب دانش آموزان است و به ضرس قاطع اعلام می کنیم در سنوات اخیر با استفاده از روش ارسال الکترونیکی سؤالات رمز شده به حوزه های اجرا، تا زمان ارسال رمز و بازگشایی و تکثیر سؤالات، دسترسی به آن امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد:تاکنون نیز سند معتبر یا گزارشی از طرف هیچ یک از مراجع نظارتی و کانال های تلگرامی مبنی بر اینکه حتی یک دقیقه قبل از شروع امتحان، سؤالات افشا شده باشد وجود ندارد، اما در مواردی پس از شروع امتحان تعداد انگشت شماری از دانش آموزان با استفاده از گوشی همراه، ساعت هوشمند و... که بصورت غیر قانونی با خود به جلسه امتحان می برند، تصویر سئوالات را در فضای مجازی انتشار می دهند یا پس از تحویل پاسخنامه و خروج از جلسه به انتشار تصویر سؤالات می پردازند.
این مسوول در آموزش و پرورش گفت: این تصاویر مورد سوء استفاده گردانندگان کانال ها و سایت های متخلف برای عملیات روانی و کلاهبرداری از دانش آموزانی که برای امتحان آماده نیستند قرار می گیرد تا بدین وسیله از آن ها وجوهی را دریافت کنند. ساکی یادآور شد: بدیهی است این اقدام به معنی لو رفتن سؤالات نیست، چون در زمانی اتفاق می افتد که دانش آموزان در جلسه امتحان حضور دارند و تحت نظارت مراقبان مشغول پاسخ گویی به سؤالات هستند و به کلیت صحت برگزاری امتحانات خدشه ای وارد نمی کند و به نوعی تقلب موردی تعداد معدودی از دانش آموزان محسوب می شود.
وی ادامه داد: مجازات دانش آموزانی که در جلسه امتحان موبایل به همراه داشته باشند حتی اگر مورد استفاده قرار ندهند به گونه ای است که نمره درسی که درحال امتحان هستند، صفر منظور می شود و اگر از آن برای انتشار تصاویر سؤالات یا استفاده از پاسخ هایی که ارسال شده استفاده کنند، نمره کلیه دروس صفر و متخلف از امتحانات نوبت بعدی محروم می شود.
رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که از سال ۱۳۹۷ که شیوه جدید ارسال الکترونیکی سؤالات رمز شده به حوزه های امتحانی مورد استفاده قرارگرفته است، اظهار داشت: افرادی مبادرت به ایجاد کانال ارتباطی در فضای مجازی پیام رسان ها یا سایت های تبلیغاتی کرده و با استفاده از سربرگ مجعول سؤالات، تغییرات گرافیکی آنها یا انتشار تصاویر سؤالات بعد از شروع امتحانات، سعی در فریب دانش آموزان دارند که در این رابطه وزارت آموزش و پرورش مراتب را از طریق پلیس فتا پیگیری کرده و درهر نوبت از امتحانات افراد فرصت طلب و سودجو شناسایی و با شکایت دفتر حقوقی وزارت متبوع، به مقام قضایی معرفی شده اند.
ساکی ادامه داد: اخیراً نیز بنابر اعلام معاون اجتماعی پلیس فتا، اعضای دو باند که دراین زمینه فعالیت داشتند شناسایی شده و اذعان داشتند: «هیچ گونه خدماتی به دانش آموزانی که وجهی پرداخت کردهاند داده نشده است.» بنابراین صیانت از سؤالات تا زمان رمزگشایی در حوزه برگزاری و شروع امتحانات مورد تضمین آموزش و پرورش است و به منظور برقراری نظم و امنیت بیشتر و جلوگیری از هر گونه تخلف در حین برگزاری، دستورالعمل های حفاظت و مراقبت از آزمون ها صادر شده وآموزش مراقبین و نیز تجهیز قریب به اتفاق حوزه های برگزاری امتحانات به دستگاه های موبایل یاب و نظارت مستمر از حوزه ها انجام گرفته و با متخلفین براساس آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی برخورد شده است.
رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از دانش آموزان مشکوک به کرونا یا دارای بیماری های زمینه ای در اتاقی مجزا (ایزوله) در داخل حوزه امتحانی با نظارت مراقبین امتحانات و ناظرین سلامت و بهداشت امتحانات نهایی امتحان بعمل می آید و از این نظر تفاوتی با سایر حاضرین در جلسه امتحان و جود ندارد.
ساکی گفت: برگزاری امتحانات حضوری با سؤالات واحد و در شرایط معین تحت نظارت مراقبین امتحانات و تصحیح اوراق از سوی مصححان کارآزموده و مجرب براساس راهنمای تصحیح و دستورالعمل های مربوط منجر به برقراری عدالت بیشتری خواهد شد.
وی با بیان این که در خصوص شیوه های کلاهبرداری و اینکه هرگونه ادعای لو رفتن سئوالات یعنی دسترسی به سؤالات پیش از آغاز امتحان خلاف واقع و به منظور فریب مخاطبان است، اظهار داشت: به دانش آموزان و اولیای آن ها به طرق مختلف حتی در رسانه ملی، اطلاع رسانی شده است. بنابراین دانش آموزان باید مراقب باشند تا به هیچ وجه فریب این گونه تبلیغات غلط را نخورند و گرفتار مجازات های قانونی نشوند زیرا اسامی دانش آموزانی که با این کانال ها همکاری و ارتباط برقرار می نمایند در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد و برخورد لازم و قانونی با آنها انجام می شود.