برنامه‌ریزی برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان در تابستان

+1
برنامه‌ریزی برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان در تابستان
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت برنامه‌ریزی‌های جبرانی مناسبی در تابستان برای دانش‌آموزانی که در دروسی دچار افت تحصیلی شدند، درنظر گرفته می‌شود.

وزارت آموزش‌وپرورش، محمدمهدی کاظمی در نشست خبری که به مناسبت هفته مشاغل برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فرهنگی و دانش‌آموز اظهار کرد: نقش رسانه‌ها بی‌بدیل است انتظار داریم رسانه‌ها در تحقق اهداف تعلیم و تربیت کشور نقش‌آفرینی کنند تا آموزش و پرورش بتواند برنامه‌های خود را تبیین و اجرا کند.

وی ضمن گرامیداشت هفته معلم افزود: باید از تمام معلمان تشکر کرد، این افراد در ایام کرونا شبانه‌روزی تلاش کردند تا بحث آموزش روی زمین نماند.

فصل 8 سند تحول بنیادین تمام دستگاه‌ها را مکلف به همراهی با آموزش و پرورش کرده و به عنوان یک مطالبه مطرح شده است.

کاظمی بیان کرد: در راستای اجرای سند تحول و سند تحول دولت نیازمند همکاری و تعامل تمام رسانه‌ها هستیم. اجرای سند تحول بنیادین نیز با همراهی تمام دستگاه‌ها، خانواده و رسانه‌ها محقق می‌شود. فصل 8 سند تمام دستگاه‌ها را مکلف به همراهی با آموزش و پرورش کرده و به عنوان یک مطالبه مطرح شده است.

معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم که به عنوان چالش مطرح بود بحث بازگشت به آموزش حضوری و مدرسه بود. مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله با 2 سال وقفه مواجه بود پس از 25 ماه تلاش و برنامه‌ریزی از 14 فروردین با همراهی اولیا و علاقه‌مندی بی‌شمار دانش‌آموزان همچنین کمک رسانه‌ها بازگشایی شد.

حضور بیش از 92 درصدی دانش‌آموزان در مدارس

وی ادامه داد: بیش از 92 درصد دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کردند و شور ویژه‌ای را در مدارس شاهد بودیم. امیدواریم با اقدام جهادی تمام خدمتگزاران تعلیم و تربیت کشور خلاهای آموزش مجازی را در ادامه راه جبران کنیم.
کاظمی بیان کرد: فرایند یادگیری دستخوش تغییراتی شد باید در این راستا برنامه داشته باشیم. آموزش مجازی فرصتی را فراهم کرد تا حدودی آموزش اتفاق بیافتد و بحث پرورش مغفول مانده شد. سنجش بیرونی دانش‌آموزان در آموزش مجازی کمرنگ می‌شود.
معاون متوسطه ادامه داد: با یک افت یادگیری مواجه شدیم که ارتباطی به تلاش معلمان نداشت. باید سنجش افت یا شکاف یادگیری اتفاق بیافتد که این امر با بستر آموزش حضوری امکانپذیر است.

وی افزود: سعی کردیم که بخشی از افت یادگیری را جبران کنیم اگر لازم باشد پیش بینی هایی انجام می دهیم که بتوانیم برنامه ریزی های مناسب را در تابستان برای اینگونه دانش آموزان در دروس هدف داشته باشیم.
کاظمی گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری شعار سال اعلام شد باید دانش آموزان با رویکرد اقتصاد مقاومتی، کشور را به سمت آبادنی پیش ببرند.

آموزش و پرورش نقطه آغاز و پیشران تحقق شعار سال است

معاون وزیر ادامه داد: آموزش و پرورش نقطه آغاز و پیشران تحقق شعار سال است لذا این امر مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند وظیفه ما تربیت نسلی ایده‌ورز، کار آفرین است که دارای سواد اقتصادی است و مهارت افزایی را افرایش می‌دهد.

وی اشاره کرد: افزایش قطب‌های علمی را در استان ها توسعه خواهیم داد همچنین رشته‌هایی مانند سلول‌های بنیادین، فناوری، گیاهان دارویی و هوا و فضا را توسعه می‌دهیم.
کاظمی گفت: باید بتوانیم با بهره‌مندی از ظرفیت برنامه‌های مختلف مانند جشنواره نوجوان خوارزمی، جشنواره‌های علمی و المپیادها بستر مهارت‌افزایی را فراهم کنیم.

هدایت تحصیلی باید از دوره ابتدایی آغاز شود

معاون متوسطه پیرامون هدایت تحصیلی دانش‌آموزان افزود: این امر که در متوسطه اول است باید از دوره ابتدایی آغاز شود. با تصویب نظام جامع تحصیلی می‌توان زمینه‌سازی را برای هدایت تحصیلی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کرونا فرصت حضور دانش‌آموزان در مدرسه را گرفت و آنان سخت‌تر با مشاغل آشنا شدند اشاره کرد: از سال تحصیلی آتی برنامه‌ریزی خوبی را در این باره خواهیم داشت تا مشارکت معلمان را در این امر داشته باشیم.
کاظمی گفت: حضور دانش ‌آموزان در هنرستان‌ها و کارافرینان در مدارس می‌تواند در تحقق یک هدایت تحصیلی متوازن و شناسایی مشاغل مربوط موثر باشد.

به دنبال توسعه کمی آموزش‌ها نیستیم

معاون وزیر همچنین پیرامون مهارت افزایی و کارافرینی در دوره متوسطه با محوریت برنامه درسی افزود: سهم آموزش در فنی و حرفه‌ای و کاردانش 36.35 درصد است باید سهم 45 درصدی را پوشش دهیم. به دنبال توسعه کمی آموزش ها نیستیم مهارت‌آموزی را با رویکرد به کیفیت آموزش خواهیم داشت لذا اجرای درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در متوسطه اول باید تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی هنرستان‌های جوار کارخانه را در دستور کار داریم اظهار کرد: رویکرد عرضه‌محوری به عرضه و تقاضا باید در حکمرانی آموزش‌ها ایجاد شود. در تحقق موضوع عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود. اکنون پوشش دوره ابتدایی 91.17 درصد است که باید افزایش یابد.

بازآرایی رشته‌ها در سال تحصیلی آینده

کاظمی گفت: در سال آینده بازآرایی رشته ها را در فنی و حرفه‌ای، کاردانش و نظری داریم که با رویکرد توسعه متوازن ایجاد می شود.

معاون وزیر درباره اعتبارات بهسازی و تجهیز هنرستان‌ها بیان کرد: افزایش اعتبارات در این راستا رویکرد مهارتی را ایجاد می کند. فرصت مدارس نمونه دولتی استعدادهای دانش آموزان را در مناطق روستایی فراهم می‌کند ما در سال‌های اخیر شاهد بودیم 20 درصد دانش‌آموزان در این مدارس پذیرش می‌شدند امسال این عدد را در بخشنامه 50 درصد درنظر گرفتیم تا این دانش آموزان بتوانند در مدارس نمونه دولتی تحصیل کنند و عدالت تربیتی محقق شود.

وی در پاسخ به سوال پانا درباره ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به مدارس گفت: آموزش و پرورش بستر‌ساز این موضوع است بحث دانش‌بنیان بودن مدارس و اشتغال آفرینی آنان افزایش بهره‌وری را به دنبال دارد.
کاظمی ادامه داد: با توجه به مباحث آموزشی و دانشی تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشتیم دیروز هم با بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی جلسه‌ای داشتیم تا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در مدارس استفاده کنیم.

معاون متوسطه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پانا مبتنی بر برنامه معاونت در راستای توزیع متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی افزود: توزیع متوازن و شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان باید براساس سند آمایش استان‌ها باشد. اکثریت استان‌ها این سند را تدوین کردند.

کاظمی با بیان اینکه اکنون 14.87 درصد دانش آموزان در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند اظهار کرد: علوم پایه زیرساخت های علمی و فنی کشور را فراهم می‌کند و اگر برنامه ریزی لازم برای افزایش توجه به این رشته را نداشته باشیم در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. افزایش سهم دانش آموزان رشته ریاضی در هدایت تحصیلی مدنظر است.

وی با اشاره به اینکه با افزایش تعداد دانش آموزان در رشته تجربی در سال‌های گذشته مواجه بوده‌ایم و باید طراحی مناسبی برای افزایش سهم دانش آموزان در رشته ریاضی و فیزیک داشته باشیم ادامه داد: رشته ریاضی برخی دبیرستان‌ها به علت عدم تقاضا تعطیل شده است که باید برای آن چاره اندیشی کنیم.

تغییرات کنکور

معاون وزیر درباره تغییرات کنکوری با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و جزئیات و نحوه احتساب سوابق تحصیلی گفت: هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده است، اما قرار است امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی از سال 1402 سهم 60 درصدی داشته باشد به این ترتیب که در سال 1402 سهم 60 درصدی سوابق در پایه دوازدهم، در سال 1403 سهم 60 درصدی سوابق در پایه های یازدهم و دوازدهم و در سال 1404سهم 60 درصدی سوابق در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ملاک قرار خواهد گرفت.

کاظمی با بیان اینکه کنکور مانع تحول و اجرای برنامه‌های تحولی در نظام آموزشی شده و برخی دروس تحولی تحت تأثیر کنکور قرار گرفته‌اند تصریح کرد: این مصوبه بخشی از چالش‌ها و لطمه‌ها را جبران خواهد کرد. آمادگی اجرا داریم که با هماهنگی سازمان سنجش انجام شده و امتحانات نهایی را در سه پایه اجرا خواهیم کرد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    580 بازدید

    0 نظر

    درج: 8 اردیبهشت 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir